Geneviève Petitpierre

Professor
Department of Special Needs Education

SPC 01 bu. 112
Rue St.-P. Canisius 19
1700 Fribourg
SPC 01, 112

Biography

Geneviève Petitpierre holds a PhD in Special Education and a Master's degree in Clinical and Developmental Psychology. Her work focuses on people with intellectual disabilities or multiple disabilities. Methodologically, it is based on protocols of varied tradition (hypothetico-deductive method, single-case experimental protocols, collaborative methodology). Thematically, it targets the characterization of people's competency profiles, the construction of measurement and evaluation tools, as well as the development of learning devices capable of preparing people to live in the community. Great importance is given to the dissemination of research results in the field.

Research and publications

  • Completed research

    2020-2021: "Evaluation of functional vision and/or low vision of people with profound intellectual and multiple disabilities" (CEVPOL). Funding source: Fondation Asile des Aveugles.

    2017-2021: « Profound intellectual and multiple disabilities and olfaction" (POLYOLF). Funding source: Givaudan Foundation.

    Document lié
    En savoir plus

    2018-2020 : "Validation of the Test of Interpersonal Skills and Personal Vulnerability, French version, Enriched, Accessible and Computerized (TCIPV-FEAI)". Funding source: Swiss National Science Foundation (SNSF 100019_176196).

    En savoir plus

    2016-2019 :  "Vocational training: what apprenticeships should be offered to people with an intellectual disability". Funding source: Eben Hézer Foundation.

    2014-2016 : "Our institution, our life, our voice". In collaboration with Barbara Fontana-Lana. Source of funding: Eben-Hézer Foundation (164,050 CHF).
    En savoir plus

    2013-2015 : EU eLeSI distance learning project "e-Learning for an Inclusive Society". In partnership with INSHEA, Suresnes, France; Mons University, Belgium; University of Chester, England; Association Alternativa 2003, Romania & Miwadagbé Association, Benin. Application 539375-LLP-1-2013-1-FR-GRUNDTVIG-GMP.
    En savoir plus

    2011-2014 : SNSF 100013_135070: "Learning in adulthood, what do people with intellectual disabilities say about it?" In collaboration with Germaine Gremaud, Ph. D., Total funding: 269,190 CHF (FNS) + HES-SO (22,000 CHF).
    En savoir plus

    2011-2013:  Curriculum for adolescents and adults with multiple disabilities. Funding sources: Eben-Hézer Foundation (110,325 CHF)

  • Dissertation supervision

    Ongoing dissertations


    • Cindy Diacquenod : Adaptation de l’échelle de soutien social ASSIS en Facile à Lire et à Comprendre par et pour des adultes ayant une déficience intellectuelle.
    • Natalina Meuli : L’enseignement de la lecture chez des élèves avec une déficience intellectuelle et des besoins complexes de communication. Co-directrice de la thèse : Pr. Rachel Sermier Dessemontet (HEP VD).
    •  Lorna von Rotz : Le comportement adaptatif. Son évaluation chez les enfants avec une déficience intellectuelle d’âge préscolaire.

    Thesis support committees: Laurie Luckassen (UMons, Belgium); Léa Beaud (UNIGE)

     

    Completed dissertations


    2023

     

    • Mireille Tabin : Preventing maltreatment of adults with intellectual and/or developmental disabilities

    2022

    • Dr Noémie Lacombe : Le rôle des gestes chez des élèves avec une déficience intellectuelle dans la réalisation, la conceptualisation et l’explicitation d’une tache de rotation mentale. En co-direction avec le Pr. Thierry Dias (HEP VD). This thesis was awarded the prize for excellence by the Stiftung "Heilpädagogisches Zentrum". Noémie Lacombe also won first place in the University of Fribourg's 'Ma thèse en 180 secondes' competition.

     

    2020

    • Dr Melina Salamin : Promouvoir l’activité professionnelle des personnes avec une déficience intellectuelle : la technologie comme soutien cognitif et métacognitif.
    • Dr Aline Veyre : L'apprentissage à l'âge adulte : Etude sur le point de vue des personnes présentant une déficience intellectuelle et sur trois dispositifs d'accompagnement.

    2018

    • Dr Juliane Dind : Les manifestations de la conscience de soi chez l'enfant polyhandicapé. Edification d'un outil d'observation au service des professionnels. Cette thèse a reçu le Prix Vigener (Faculté des lettres et des sciences humaines de l’Université de Fribourg)

    2017

    • Dr Anne-Claude Luisier : Perception visuelle et olfactive chez les enfants avec un trouble du spectre de l’autisme : implications sur l’acceptation des aliments. En cotutelle avec en cotutelle avec l'Université Claude Bernard, Lyon 1. Co-directeur de la thèse : Dr. Moustafa Bensafi.

    2016

    • Dr Lionel Alvarez : Soutenir les enseignant-es à l'aide de consultations scolaires : vers une pédagogie inclusive pour les élèves présentant un trouble oppositionnel avec provocation.

  • Ongoing Research

    2022-2024: "Improving the knowledge and participation of people with intellectual disabilities in cancer screening (PAM)." Project promotor: Dr D. Satgé (ONCODEFI, Montpellier), coordinator: Dr A. Otandault (ONCODEFI, Montpellier). Funding source: French National Cancer Institute.

    2022-2023 : Q-Sort on the voting rights of people with intellectual disabilities - first data collection from a student population. Project promoters: Prof. G. Petitpierre, Dr. B. Fontana-Lana & Ms. Manon Bach. Source of funding: Stiftung Heilpädagogisches Zentrum.

  • Publications (peer-reviewed)
    Loading Orcid 0000-0002-3353-897X

Teaching and courses

Show in course program