Marek Winkel

Postdoc
Department of Social Work, Social Policy and Global Development

STA 01 bu. 0.103
Rte Bonnesfontaines 11
1700 Fribourg
STA 01, 0.103

Biography

My research focus lies in the political constitution of the social. Within this area, I navigate between the fields of social word-, migration- and media-research. Regarding the theoretical approaches, I stick to the traditions of Critical Theory and post-structuralism. Further, I use concepts from cultural and media-sociology and organizational studies. In my empirical research, I mostly use qualitative methods of different kinds.

Research and publications

  • Publications

    First author

    Winkel, M., Friedrichs-Liesenkötter, H. (2022). Between usability and trustworthiness. The potential of information transfer using Digital information platforms for refugees. In: Journal of technology in human services 40(4), 379-407.

    Friedrichs-Liesenkötter, H., Winkel, M. (Shared authorship) (2022). Zugänge zur frühen Bildung schaffen. Digitale Medien als niedrigschwelliges Mittel der Adressierung von Eltern mit Fluchterfahrung? In: Der pädagogische Blick, i.E..

    Winkel, M. (2022). Digitalization, structuration and agency in organizations concerned with the placement of refugee parents in institutions of early childhood care and education. In: Blättel-Mink, B.; Noack, T.; Onnen, C.; Opielka, M.; Späte, K.; Stein-Redent, R. (éd.). Organisationen in Zeiten der Digitalisierung. Wiesbaden: Springer VS, 257-269.

    Winkel, M. (2022). So fern und doch ganz nah? Die Rolle raum-zeitlicher Entbettung in der medial unterstützten Beratung und Informierung geflüchteter Eltern zum frühpädagogischen System. In: Zeitschrift für Sozialpädagogik 1(20), 82-100.

     

    Second author

    Friedrichs-Liesenkötter, H., Winkel, M. (2021). Between Information and Guidance. Social Service's Utilization of Digital Media for Connecting Refugee Parents With the Early Childhood Education andCare System. In: James, W. B., Cobanoglu, C., Cavusoglu, M. (éd.). Proceedings of the global conference on education and research 4, 47-49

    Sandermann, P., Wenzel, W., Winkel, M. (2022). Besonders, aber nicht besondernd zu betrachten. Heterogenitätssensible Flucht-Familien-Forschung im Kontext Sozialer Arbeit. In: Soziale Passagen 13(2), 389 403.

    Sandermann, P., Wenzel, W., Winkel, M. (2023). Familie und Familialität. In: Scharrer, T., Glorius, B., Kleist, O., Berlinghoff, M. (éd.). Handbuch Flucht- und Flüchtlingsforschung, Baden-Baden: Nomos.

    Sandermann, P., Friedrichs-Liesenkötter, H., Husen, O., Kakar, H., Münch, S., Schwenker, V., Siede, A., Wenzel, L. & Winkel, M. (2023). Integration durch Vertrauen? Hauptergebnisse einer explorativen Mixed Methods-Studie zum Vertrauensaufbau geflüchteter Eltern gegenüber frühpädagogischen Angeboten. Migration und Soziale Arbeit 45(2), 166-172.

Teaching and courses

Show in course program