Communication et Business
-
Teaching
Details
Faculty Faculty of Management, Economics and Social Sciences Domain Communication and Media Research Code UE-EKM.01068 Languages French Type of lesson Lecture
Level Master Semester AS-2024 Schedules and rooms
Summary schedule Monday 13:15 - 15:00, Hebdomadaire (Autumn semester)
Monday 17:15 - 19:00, Hebdomadaire (Autumn semester)
Hours per week 4 Teaching
Documents
Bibliography Bibliographie obligatoire (disponible sur Moodle)
1. Plan des enjeux
- Illia, L. (2003). Passage to cyberactivism: How dynamics of activism change. Journal of Public Affairs, 3(4), 326-337.
- Illia L., & Colleoni, E., (2023) Digital Corporate Communication & Issues Management: Monitoring digital collectives and tipping points of refraction around issues. (2023). In Luhoma V., and Badham, M. (Eds) HANDBOOK OF DIGITAL CORPORATE COMMUNICATION Edward Elgar Publishing.pp.135-151
- Mariconda, S., & Lurati, F. (2015). Stakeholder cross-impact analysis: A segmentation method. Corporate Communcations: An International Journal (CCIJ), 20(3), 276-290.
2. Plan de crise
- Coombs, T., (2019). Ongoing Crisis Communication Planning, Managing and Responding. Sage, Section I et II.
- Romenti, S., Murtarelli, G., Valentini, C. (2014). Organisations’ conversations in social media: applying dialogue strategies in times of crises. Corporate Communications : An International Journal, 19(1), 10-33.
- Millette, J. (2014). RP et Web social : de l’idéal du dialogue aux enjeux sociaux de la « bonne communication ». Communiquer. Revue de communication sociale et publique, 11, 45-62. DOI : 10.4000/communiquer.565
3. Coûts de crise
- Diermeier, I. (2012). Four perspectives on re-establishing trust. https://reprules.wordpress.com/2012/05/18/four-perspectives-on-re-establishing-trust/.
- Mitchell, R. K., Agle, B. R., & Wood, D. J. (1997). Toward a theory of stakeholder identification and salience: Defining the principle of who and what really counts. The Academy of Management Review, 22(4), 853–886. https://doi.org/10.2307/259247
4. Communication pendant une crise
- Frandsen, F., Johansen W (2022) Rhetorical Arena Theory. Coombs and Holladay (Eds) The Handbook of Crisis Communication, pp.169-182
- Schenkler, I., & Herrling, T. (2003). Batten down the hatches: Handling the media in a crisis. In Guide to Media Relations (pp. 92-119). Practice Hall Series in Advanced Business Communication. Pearson.
- Coombs, W. T., & Tachkova, E. R. (2023). Integrating Moral Outrage in Situational Crisis Communication Theory: A Triadic Appraisal Model for Crises. Management Communication Quarterly, 37(4), 798-820
-
Dates and rooms
Date Hour Type of lesson Place 23.09.2024 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room B130 30.09.2024 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room B130 30.09.2024 17:15 - 19:00 Cours PER 21, Room B130 07.10.2024 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room B130 07.10.2024 17:15 - 19:00 Cours PER 21, Room B130 14.10.2024 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room B130 14.10.2024 17:15 - 19:00 Cours PER 21, Room B130 21.10.2024 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room B130 21.10.2024 17:15 - 19:00 Cours PER 21, Room B130 28.10.2024 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room B130 28.10.2024 17:15 - 19:00 Cours PER 21, Room B130 04.11.2024 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room B230 04.11.2024 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room B130 04.11.2024 17:15 - 19:00 Cours PER 21, Room B130 11.11.2024 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room B130 -
Assessments methods
Evaluation continue - AS-2024, Session d'hiver 2025
Assessments methods By rating Descriptions of Exams L'évaluation des étudiant-e-s se fera selon les modalités suivantes :
1. Travail individuel final - 60% de la note finale du cours
2. Travail en équipe - 40% de la note finale du cours
Pas d'examen de rattrapage
Cours à évaluation continue : la désinscription ou le retrait du cours ne sera plus possible après la période d'inscription (cf. calendrier des sessions sur le site de la Faculté)
-
Assignment
Valid for the following curricula: BeNeFri - Sciences économiques et sociales
Version: 2018-SP_V01 - SES BeNeFri
Course > Master course offering for BeNeFri Students
Complementary learnings in SES or mobility students
Version: ens_compl_ses
Mster course offering for Mobility Students
Doc - Business Informatics
Version: 20210713
Elective courses > Wahlkurse UNIFR
Doc - Economics
Version: 2002-SA_V01
Cours a choix > Wahlkurse UNIFR
Doc - Economie quantitative
Version: 2002-SA_V01
Cours a choix > Wahlkurse UNIFR
Doc - Management
Version: 2002-SA_V01
Cours a choix > Wahlkurse UNIFR
Doc - Management in Nonprofit-Organisation
Version: 2002-SA_V01 -60 ECTS Théoriques
Elective courses > Wahlkurse UNIFR
Doc - Sciences sociales
Version: 2002-SA_V01
Cours a choix > Wahlkurse UNIFR
Doc - Sciences économiques et sociales
Version: 2002-SA_V01
Cours a choix > Wahlkurse UNIFR
German 120
Version: SA16_BA_dt_V02
Soft Skills
Ma - Accounting and Finance - 120 ECTS
Version: 2024-SP_V02 - DD Caen
UniFr courses > Elective courses - Max 18 ECTS > SES Master level courses
Ma - Accounting and Finance - 90 ECTS
Version: 2021-SA_V02 - Dès SA-2024
Course - 72 ECTS > Minimum 0 / maximum 1 optional master course offered at the University of Fribourg, if 72 ECTS not yet reached in the above modules > SES Master level courses
Ma - Business Communication - Management - 90 ECTS
Version: 2022-SA_V03
Courses - 60 ECTS > Communication > Cours: Communication, organisation et e-businessCourses - 60 ECTS > Communication > Deux Cours et séminaires au choix 6 ECTS > Elective courses
Ma - Business Communication : Business Informatics - 90 ECTS
Version: 2024-SA_V03
CommunicationCommunication > Elective courses
Ma - Business Communication : Economics - 90 ECTS
Version: 2021-SA_V03
Courses > Communication > Mandatory courses - 15 ECTS > Cours: Communication, organisation et e-businessCourses > Communication > Cours et séminaires au choix: Au choix deux des enseignements suivants à 3 ECTS > MA - Elective courses and seminars - as of SA-2024 > Elective courses
Ma - Business Communication : Ethics and Economics 90 ECTS
Version: 2017-SP_V02 - Ethique
Courses - 60 ECTS > Mandatory courses - 15 ECTS > Cours: Communication, organisation et e-businessCourses - 60 ECTS > Cours et séminaires au choix: Au choix deux des enseignements suivants à 3 ECTS > Elective courses
Ma - Communication and Society - 90 ECTS
Version: 2021-SA_V03
Forschungsbereiche > Inter- & Transdisciplinary Perspectives
Ma - Economics - 90 ECTS
Version: 2021-SA_V04
Le choix de l'option se fait par l'inscription au premier cours dans l'une des options possibles. > Quantitative Economics > Elective courses in Quantitative Economics > Courses from the SES faculty - max. 15 ECTS > SES Master level coursesLe choix de l'option se fait par l'inscription au premier cours dans l'une des options possibles. > Public Economics and Policy > Elective courses in Public Economics and Policy > Elective courses of the SES Faculty - max. 15 ECTS > SES Master level coursesLe choix de l'option se fait par l'inscription au premier cours dans l'une des options possibles. > Sustainable Development and Social Responsibility > Elective courses in Sustainable Development and Social Responsibility > Elective courses of the SES Faculty - max. 15 ECTS > SES Master level coursesLe choix de l'option se fait par l'inscription au premier cours dans l'une des options possibles. > Business Economics > Elective courses in Business Economics > Wahlkurse der SES-Fakultät - max. 15 ECTS > SES Master level coursesCourse selection for the Master WITHOUT options > Elective courses > Elective courses of the SES Faculty - max. 15 ECTS > SES Master level courses
Ma - International and European Business - 90 ECTS
Version: 2021-SA_V01 - dès SA-2024
Courses > Additional courses > SES Master level courses
Ma - Management - 90 ECTS
Version: 2021-SA_V03 - Dès SA-2024
Courses: min. 72 ECTS > Elective courses > SES Master level courses
Ma - Marketing - 90 ECTS
Version: 2021-SA_V03 - Dès SA-2024
Courses - 72 ECTS > Complementary module > COM Module validation element group > COM : Communication > Core coursesCourses - 72 ECTS > Elective Master courses from the whole university > SES Master level courses
MiBa - Kommunikationswissenschaft und Medienforschung - 30 ECTS
Version: 2015-SA_V01
Kurse > Vorlesung "Organisationskommunikation" (FS) oder "Business Communication" (FS) oder "Communication, Organisation et E-Business"