Stefano Pedrazzi


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 stefano.pedrazzi@unifr.ch
 +41 26 300 8423
https://orcid.org/0000-0002-1600-6023

Plattformen, Algorithmen, Automatisierung, Social Bots, Medienregulierung und -governance, Medienstrukturen, Medienwandel, Digitalisierung

Biografie

Seit Januar 2018 ist Stefano Pedrazzi als Diplomassistent und Doktorand am Departement für Kommunikationswissenschaft und Medienforschung der Universität Fribourg tätig. Er verfügt über ein Lizenziat in Publizistikwissenschaft, Wirtschaftswissenschaften und Geschichte der Neuzeit der Universität Zürich. Zuvor war er mehrere Jahre als Projektleiter und Berater bei Prime Research und bei IRF Communications angestellt. In seiner Tätigkeit am DCM setzt er sich vor allem mit Fragen rund um Algorithmen und deren Auswirkungen auf Mediensysteme aus.

 


Forschung und Publikationen

  • Publikationen

    Pedrazzi, S., & Oehmer, F. (2021). Bot or No Bot? Digital Media Literacy als Governance-Instrument für die Identifikation von und den Umgang mit Social Bots. In G. Keel & W. Weber (Eds.), Media Literacy. Baden-Baden: Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG.
     

    Puppis, M. & Pedrazzi, S. (2020). Ländervergleich Onlinemedienförderung: Ergänzungsbericht. Bericht zuhanden des Bundesamts für Kommunikation. Abrufbar unter: https://www.bakom.admin.ch/dam/bakom/de/dokumente/bakom/elektronische_medien/Zahlen%20und%20Fakten/Studien/ergaenzungsbericht-laendervergleich-onlinemedienfoerderung.pdf


    Pedrazzi, S., & Oehmer, F. (2020). Communication Rights for Social Bots?: Options for the Governance of Automated Computer-Generated Online Identities. Journal of Information Policy, 10, 549-581. doi: doi.org/10.5325/jinfopoli.10.2020.0549


    Oehmer, F., & Pedrazzi, S. (2020). Was schützt (vor) Social Bots? Vorschläge zur Governance von computergenerierten Softwareagenten im Internet. UFITA, 84(1), 7-35. doi:10.5771/2568-9185-2020-1-7

     

    Oehmer, F. & Pedrazzi, S. (2019). Myth #29: The Internet Destroys the Integrity of Elections. In: M.C. Kettemann & S. Dreyer (eds.): Busted! The Truth about the 50 Most Common Internet Myths. Hamburg: Verlag Hans-Bredow-Institut, 134-137.

     

    Pedrazzi, S. & Menzi, L. (2009). Italien. In: Siegert, G., Thomas, N. & Mellmann, U. (Hrsg.): Werbung im internationalen Vergleich: Zustand und Entwicklung. München: Verlag R. Fischer, 109-123.

     

     

    Präsentationen

    Pedrazzi, S. & Oehmer-Pedrazzi, F. (2021). PSBots: The Potential of Automated SNS Accounts Operated by Public Service Media for Correcting Misinformation. Presented at the RIPE@2021 - Public Service Media’s Contribution to Society Conference, September 27 - September 28, 2021.
     

    Pedrazzi, S. & Oehmer-Pedrazzi, F. (2021). Building Trust and Empowering Users on Social Networking Sites: Identifying and Testing Governance-Options to Strengthen Users’ Digital Media Literacy. Presented at the 8th European Communication Conference (ECC), ECREA 2021, September 6 - September 9, 2021, Braga.


    Pedrazzi, S., Oehmer, F. & Puppis, M. (2021). PSBots: Das Potenzial von automatisierten, von Service-Public-Organisationen betriebenen Accounts für einen gesünderen Online-Diskurs. Presented at the Mediensymposium 2021, June 11, 2021, Lucerne.


    Pedrazzi, S., Oehmer, F. & Puppis, M. (2021). PSBots: The Potential of Automated Social Media Accounts Operated by Public Service Media for Healthier Online Discourses and Environments. Paper presented at the virtual conference of the International Communication Association (ICA), May 27 - 31, 2021.


    Pedrazzi, S. & Oehmer, F. (2020). Bot or No Bot? Media literacy as a means to strengthen users‘ governance options in identifying and dealing with social bots. Presented at the 2020 annual conference of the Swiss Association of Communication and Media Research (SACM), November 20, 2020, Winterthur.


    Pedrazzi, S. & Puppis, M. (2020). Just an audience or also an actor in media policy? Results of a survey on media policy knowledge in Switzerland. Presented at the 2020 annual conference of the Swiss Association of Communication and Media Research (SACM), November 20, 2020, Winterthur.


    Pedrazzi, S. & Oehmer, F. (2020). Was schützt (vor) Social Bots? Medienpolitische Vorschläge zur Governance von computergenerierten Softwareagenten im Internet. Presented at the 65. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), March 10 - 12, 2020, München.


    Oehmer, F. & Pedrazzi, S. (2019). Communication Rights for Social Bots? An Interdisciplinary Proposal for the Regulation of Computer-Generated Online Identities in Switzerland. Presented at the Communication Rights in the Digital Age Conference (organized by the Helsinki Media Policy Research Group, the University of Helsinki, the ECREA Communication Law and Policy Section and the Euromedia Research Group), October 24 - 25, 2019, Helsinki.


    Oehmer, F. & Pedrazzi, S. (2019). Freedom of Expression for Social Bots? An Interdisciplinary Proposal for the Governance of Computer-Generated Online Identities in Switzerland. Presented at the 2019 annual conference of the Swiss Association of Communication and Media Research (SACM), April 4 - 5, 2019, St.Gallen.


    Pedrazzi, S. (2018). Algorithmic Selection and Media Governance​: Revising the Media Governance Concept to Account for Effects of Algorithmic Selection and Reality Construction​. Presented at the 7th European Communication Conference (ECC), ECREA 2018, October 31 - November 3, 2018, Lugano.


    Schemer, C., Ryffel, F., & Pedrazzi, S. (2015). Communicator Matching Effects in Persuasion: Susceptibility to Persuasive Appeals from Emotional and Rational Communicators and the Moderating Role of Attitude Meta-Bases. Paper presented at the conference of the International Communication Association (ICA), May 21 - 25, 2015, San Juan.