English Philology

Die Englische Philologie beschäftigt sich mit den Sprachen Alt- und Mittelenglisch und ihren hauptsächlichen literarischen Vertretern. Die Gesamtheit der altenglischen Poesie ist dabei regelmässiges Studienobjekt. Bei der Beschäftigung mit dem Mittelenglischen geht es ebenfalls um die Poesie, aber auch um Theaterstücke, wie Mysterienspiele oder Moralitäten, die für viele Forscher die Grundlage des zukünftigen Renaissance-Theaters repräsentieren. Alle Werke von Chaucer, beginnend mit seinen Übersetzungen bis zu seinen persönlicheren Werken sind Gegenstand des Studiums in unserem Departement.

 

Die kulturelle Verbreitung der Werke von Chaucer, ihre Verbindung mit der klassischen griechischen und lateinischen Literatur und Philosophie, ebenso wie die Verbindungen mit europäischen (v. a. französischen und italienischen) Werken stehen hauptsächlichen im Fokus unserer mediävistischen anglistischen Studien. Eine diachronische Einführung der zwei hauptsächlichen Sprachen ist Bestandteil unserer Vorlesungen, aber der Akzent liegt im Wesentlichen auf der Interpretation der Texte. Dabei soll der Geist der Intertextualität bewahrt werden, der im englischen Mittelalter sehr präsent war. Dieser äusserte sich einerseits, wie im Übrigen bei allen kontinentalen Literaturen, durch die starke Hinwendung an den Troia-Stoff. Andererseits äussert er sich aber auch durch eine Art literarischer Sonderfall, der eher nach deutschem Muster, anonyme Texte von grosser Qualität erzeugte, wie „Sir Gawain und der Grüne Ritter“ und „Sir Orfeo“ oder Texten von Autoren wie Henryson oder Malroy im 15. Jahrhundert.

 

In der Übergangsepoche, die uns beschäftigt, waren das Lateinisch und das Französische noch sehr präsent. Das erstere war wichtig für die Kirche und die Administration, das zweite für den Hof. Folglich sind die Dokumente, die uns in mittelenglischer Sprache überliefert sind mehrheitlich literarischer Art. Da die nordischen Völker, die sich im Vereinigten Königreich niedergelassen haben, ihre eigenen Sprachen mitbrachten, haben sie auch einen starken Einfluss auf das Mittelenglisch ausgeübt, v. a. im Bereich der englischen Rechtssprechung, die ebenfalls stark durch diese sprachlichen Einflüsse geprägt war. Durch den vorgegebenen kulturellen Reichtum der Rezeption dieser Texte, werden die sozialen, politischen und religiösen Einflüsse im Unterricht ebenfalls erschlossen. Jedes Semester vertiefen sich aufs Neue eine Vielzahl von Studierenden in das Studium dieser Texte.

Weitere Informationen:

Studienbereich Englisch

  • Team
    Elisabeth Dutton

    Full Professor

    MIS 05 – Office 5144
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     E-Mail

    Office hours: Tuesday 15:00-16:00

    Academic profile

    Marie-Pierre Meyer-Stephens

    Secretary 

     E-Mail

    Office hours: by appointment

  • Forschung
  • Publikationen

    Letzte Publikationen

    2022

    • Aurélie Blanc, Convent Drama’, dans The Palgrave Encyclopedia of Women’s Writing in the Global Middle Ages, édité par Michelle M. Sauer, Diane Watt and Elizabeth Herbert McAvoy (Palgrave Macmillan, upcoming).

    2021

    • Aurélie Blanc, Making Sense of Life and Death: A Review of Andrew Griffin’s Untimely Deaths in Renaissance Drama, in: Performance Research 26(2) (2021), pp. 189-90;

    • Elisabeth Dutton, 'Helvetic Henry? A Swiss adaptation of Henry V, or something near enough', in Staging History: Essays in Late-Medieval and Humanist Drama eds Peter Happé and Wim Hüsken (Leiden: Brill, 2021), pp. 247-66;
    • Elisabeth Dutton, 'Medieval Multilingualisms', Rory Critten and Elisabeth Dutton, in Language Learning, Supplement: Currents in Language Learning series: What is Special About Multilingualism? S1 (2021), pp. 12-38;
    • Elisabeth Dutton, Religious Drama and Community, a special issue of the journal Medieval English Theatre edited Elisabeth Dutton and Olivia Robinson (Cambridge: D.S. Brewer, 2021);
    • Juliette Vuille, Holy Harlots in Medieval English Religious Literature ; Authority, Exemplarity and Femininity. Boydell and Brewer Limited, 2021, Boydell and Brewer Limited, 2021, http://dx.doi.org/10.1017/9781800101203;

    2020

    • Aurélie Blanc, Performing Female Authority: Convent Plays and Lay Spectatorship in the Barking Abbey Elevatio and Visitatio Sepulchri Dramatic Ceremonies, dans: Medieval English Theatre 42 (2020), pp. 50-89;
    • Rory Critten, Locating Charles d'Orléans: In France, In England, and Out of Europe. New Medieval Literatures 20 (2020) : 174-215;
    • Rory Critten, Protestant Place, Protestant Props in the Plays of Nicholas Grimald', in Enacting the Bible in Medieval and Early Modern Drama, eds Chanita Goodblatt and Eva van Contzen, (Manchester: Manchester UP, 2020) 155-74;
    • Rory Critten, John Redford’s Wit and Science: Costuming Allegory’, European Medieval Drama 24 (2020) 211-26;

    2019

    • Rory Critten, Via Rome: Medieval Medievalisms in the Old English Ruin, Journal of Medieval and Early Modern Studies 49 (2019);

    • Rory Critten,, The Manières de langage as Evidence for the Use of Spoken French Within Fifteenth-Century England, Forum For Modern Language Studies, 2019;

    • Rory Critten et Glenn Burger (eds), Household Knowledges in Late Medieval England and France, Manchester 2019;

    • Rory Critten et Glenn Burger, Introduction: The Home Life of Information,  in: Household Knowledges 5 (2019);

    • Rory Critten, The Multilingual English Household in a European Perspective: Harley 2253 and the traffic of texts, in: Household Knowledges 5 (2019);

    • Elisabeth Dutton, The Christmas Drama of the Household of St John's College, Oxford, paraîtra dans Household Knowledges: The Home Life of Information in Late Medeival England and France, éd. par Glenn Burger and Rory Critten (Manchester: Manchester UP, 2019);

    • Elisabeth Dutton, Protestant Place, Protestant Props in the Plays of Nicholas Grimald, dans : Enacting the Bible in Medieval and Early Modern Drama, éd. par Chanita Goodblatt and Eva van Contzen (Manchester: Manchester UP, paraîtra en 2019);
    • Elisabeth Dutton, Looking after them, reading in Homer: Thomas Goffe’s Turk Plays in Oxford, submitted to European Medieval Drama, paraîtra en 2019;
    • Elisabeth Dutton, A Manifesto for Performance Research, dans : The Methuen Drama Handbook to Theatre History and Historiography, éd. par Claire Cochrane and Joanna Robinson (London: Bloomsbury, paraîtra en 2019);
    • Olivia Robinson and Elisabeth Dutton, Drama, Performance and Touch in the Medieval Convent and Beyond, paraitra dans : Touching, Devotional Practice and Visionary Experience in the Late Middle Ages, ed. by David Carillo-Rangel, Delfi, Nieto-Isabel and Pablo Acosta Garcia (New York: Palgrave Macmillan, 2019);
    • Matthew Cheung-Salisbury, Elisabeth Dutton and Olivia Robinson, Medieval Convent Drama: Translating Scripture and Transforming the Liturgy, à paraître : A Companion to Medieval Translation, éd. par Jeanette Beer (Michigan: Medieval Institute Publications, 2019);
    • Olivia Robinson, Performance-based Research in the Medieval Convent’, European Medieval Drama 21 (2018);
    • Olivia Robinson,  Charles d’Orléans and the Querelle de la belle dame sans mercy, Medium Ævum 87 (2018), 81-105;
    • Robinson, Olivia, Contest, Translation and the Chaucerian Text (Brepols 2019);

    2018

    • Blanc, Aurélie and Robinson Olivia, The Huy Nativity from the seventeenth to the twenty-first century: Translation, Play-Back, and Pray-Back METh, 2018;
    • Critten, Rory, Author, Scribe, and Book in Late Medieval English Literature (Cambridge : D. S. Brewer, 2018);
    • Critten, Rory, French Didactics in Late Medieval and Early Modern England: Thinking Historically About Method, in The History of Language Learning and Teaching, éd. par Nicola McLelland and Richard Smith, 3 vols. (Oxford: Legenda, 2018), vol. I: Sixteenth- to Eighteenth-Century Europe, pp. 33–51;
    • Elisabeth Dutton, The Oxford Ghost Walk: Staging the Supernatural in Oxford University Drama, in Theta XIII, Théâtre Tudor (2018) 145-70, https://sceneeuropeenne.univ-tours.fr/theta/theta13;
    • Elisabeth Dutton, Skelton, Voice and Performance, in A Companion to John Skelton, ed. by John Scattergood and Sebastian Sobecki (Cambridge: Boydell and Brewer, 2018), pp. 114-26;
    • Elisabeth Dutton, Elizabeth, Dido and Oxford: Staging Power in the University Drama, dans : Théâtralisation des arts et des lettres de la Renaissance anglaise, éd. par Yona Dureau (Paris: Classiques Garnier, 2018), pp.195-206;
    • Elisabeth Dutton, Macbeth and the Croxton Play of the Sacrament: Blood and Belief in Early English Stagecraft, dans : Blood Matters: Studies in European Literature and Thought, 1400-1700, Bonnie Lander Johnson and Eleanor Decamp (Philadelphia, PA: University of Pennsylvania Press, 2018) , pp.183-97;
  • Vorträge
    • Aurélie Blanc, ‘Translating Convent Drama in and out of the Nunnery’ (Doctoral School, Université de Fribourg, 7.09.2021);
    • Olivia Robinson and Aurélie Blanc ‘Performing Convent Drama in Fribourg : Religious Traditions and Stormy Weather’ (International Medieval Congress, Leeds, 6.07.2021);
    • Aurélie Blanc, 'Drama and Liturgy at Barking Abbey: The Elevatio and Visitatio Sepulchri as Tools of Devotion' (CUSO Doctoral Workshop in Medieval and Early Modern English Studies, Geneva, 19.05.2021);
    • Elisabeth Dutton, Getting Down in the Haus of Holbein: Where is Anna of Cleves Now? at Medieval English Theatre Conference, hosted (online) by University of Lancaster, March 2021;

    • Elisabeth Dutton, ‘Reflecting Narcissus: on filming an early modern student panto’, plenary talk at (online) conference ‘Renaissance Academic Drama and the Popular Stage’, University of St Andrew’s, June 2020;

    • Aurélie Blanc, 'Watching and Participating in the Barking Abbey Elevatio and Visitatio Sepulchri: Latin Drama or Medieval Liturgy?’, présentation donnée lors de la journée CUSO Multilingualism in Medieval England, 29.11.2019;

    • Aurélie Blanc, ‘The Use of the Candelabrum in Barking Abbey’s Visitatio Sepulchri’, présentation donnée lors d’une table ronde lors du Leeds International Medieval Congress, Leeds 1-4.07.2019;
    • Rory Critten, 54th International Congress on Medieval Studies, Western Michigan University, Kalamazoo. Three Old English Poems in a Woman’s Voice : Anglo-Saxons in Drag ?’, 09.05.2019;
    • Aurélie Blanc, Medieval English Theatre Meeting, participation à organisation, Fribourg, 12-13.04.2019;
    • Aurélie Blanc,, 2019 Early English Drama Network, participation à l’organisation, Fribourg, 11.04.2019; 

    • Rory Critten, Invited talk at the English Department, University of Cambridge, UK ‘England In Europe: Harley 2253 and the Traffic of Texts’, 06.02.2019; 
    • Olivia Robinson,  Crossing Cultures, Crossing Periods: A Performance Studies Laboratory, University of Bonn (Germany), January 2019: ‘Performance and Embodiment in the Convent’.