English Philology

La philologie anglaise s’occupe des langues vieil-anglaise et moyen-anglaise et de leurs littératures principalement. L’ensemble de la poésie vieil-anglaise fait ainsi régulièrement l’objet de nos études. Le moyen-anglais s’occupe de la poésie également, mais encore des pièces de théâtre (Mystery plays et Morality plays) qui représentent pour beaucoup de critiques l’épine dorsale du théâtre (à venir) de la Renaissance. Toutes les œuvres de Chaucer, depuis ses traductions jusqu’à ses œuvres plus personnelles sont bien représentées dans le cursus d’études de notre département.

La dissémination culturelle des œuvres de Chaucer, leurs liens avec la littérature et la philosophie classiques (latines, grecques) ainsi que leurs liens avec des œuvres européennes (françaises et italiennes surtout) figurent dans les préoccupations principales de nos études anglicistes médiévistes. Une introduction diachronique des deux langues principales fait partie de nos cours, mais l’accent est mis sur l’interprétation des textes, en gardant à l’esprit l’intertextualité très perceptible dans le moyen-âge anglais, qui tente à la fois de se relier, lui aussi, à la matière de Troie – comme toutes les littératures du continent – mais qui essaie à sa façon de créer un ‘Sonderfall’ littéraire, qui, moins européen et plus germanique, produit des textes anonymes de grande qualité, tels Sir Gauvain et le Chevalier Vert et Sir Orfeo ainsi que des textes d’auteurs comme Henryson ou Malory au XVe siècle.

Dans la période charnière qui nous occupe, le latin et le français étaient encore très présents, le premier pour l’Eglise et l’Administration, le second pour la Cour: ainsi les documents qui nous restent de l’époque moyen-anglaise sont plutôt d’ordre littéraire.  Comme les populations nordiques qui se sont installées dans le Royaume-Uni se sont imposées avec leur propre langue, celle-ci a exercé une influence puissante sur le moyen-anglais, essentiellement dans le vocabulaire dévolu au droit anglais, lui aussi fortement teinté par cette occupation linguistique. Etant donné la richesse culturelle de la réception de ces textes, l’inscription sociale, politique et religieuse est aussi mise en valeur dans cet enseignement. Chaque semestre, une bonne centaine d’étudiants se plongent dans l’étude de ces textes.

Plus d'informations

Domaine Anglais

  • Equipe
    Elisabeth Dutton

    Full Professor

    MIS 05 – Office 5127
    +41 26 300 7805 
     E-Mail

    Office hours: Tuesday 15:00-16:00

    Academic profile

    Marie-Pierre Meyer-Stephens

    Secretary

     E-Mail

    Office hours: by appointment

  • Recherche
  • Publications

    2023

    • Aurélie Blanc, More Medieval Morality Play than 21st Century, Spectacle and its Meaning at the Coronation of King Charles III, dans: Medieval English Theatre 45 (2023);
    • Dutton, Elisabeth, Dramatic Wardrobes, The Dynamics of Clothing in Mystical Visions and Religious Plays, Elisabeth Dutton and Racha Kirakosian, (Mediävistische Perspektiven 15), Zurich 2023;
    • Dutton, Elisabeth, (translation), Inner Affinity, Ovid, Titian, Philip of Spain, Jean-François Corpataux, Leuven 2023;
    • Dutton, Elisabeth, Last Supper, First Communion, some staging challenges in N Town and the Huy nuns, play based on Deguileville’s Pélerinage de la vie humaine’, Elisabeth Dutton and Olivia Robinson, Medieval English Theatre 44 (2022), pp. 124–60;
    • Dutton, Elisabeth, Swiss Shakespeare, Creative Translation as Research and Appropriation, Elisabeth Dutton, in Creating Playful First Encounters with the Pre-Modern Past eds Helen Brookman and Olivia Robinson (Amsterdam, ARC Humanities Press, 2023), pp. 41–52;
    • Juliette Vuille, Queer Afterlives , The Old English Hero and the Scholarly Tradition, in SPELL 43 (2023), pp. 201–19;

    2022

    • Aurélie Blanc, Convent Drama, dans The Palgrave Encyclopedia of Women’s Writing in the Global Middle Ages, édité par Michelle M. Sauer, Diane Watt and Elizabeth Herbert McAvoy (Palgrave Macmillan, upcoming).

    2021

    • Aurélie Blanc, Making Sense of Life and Death: A Review of Andrew Griffin’s Untimely Deaths in Renaissance Drama, in: Performance Research 26(2) (2021), pp. 189-90;

    • Elisabeth Dutton, 'Helvetic Henry? A Swiss adaptation of Henry V, or something near enough', in Staging History: Essays in Late-Medieval and Humanist Drama eds Peter Happé and Wim Hüsken (Leiden: Brill, 2021), pp. 247-66;
    • Elisabeth Dutton, 'Medieval Multilingualisms', Rory Critten and Elisabeth Dutton, in Language Learning, Supplement: Currents in Language Learning series: What is Special About Multilingualism? S1 (2021), pp. 12-38;
    • Elisabeth Dutton, Religious Drama and Community, a special issue of the journal Medieval English Theatre edited Elisabeth Dutton and Olivia Robinson (Cambridge: D.S. Brewer, 2021);
    • Juliette Vuille, Holy Harlots in Medieval English Religious Literature ; Authority, Exemplarity and Femininity. Boydell and Brewer Limited, 2021, Boydell and Brewer Limited, 2021. http://dx.doi.org/10.1017/9781800101203;

    2020

    • Aurélie Blanc, Performing Female Authority: Convent Plays and Lay Spectatorship in the Barking Abbey Elevatio and Visitatio Sepulchri Dramatic Ceremonies, dans: Medieval English Theatre 42 (2020), pp. 50-89;
    • Rory Critten, Locating Charles d'Orléans: In France, In England, and Out of Europe. New Medieval Literatures 20 (2020) : 174-215;
    • Rory Critten, Protestant Place, Protestant Props in the Plays of Nicholas Grimald', in Enacting the Bible in Medieval and Early Modern Drama, eds Chanita Goodblatt and Eva van Contzen, (Manchester: Manchester UP, 2020) 155-74;
    • Rory Critten, John Redford’s Wit and Science: Costuming Allegory’, European Medieval Drama 24 (2020) 211-26;

    2019

    • Rory Critten, Via Rome: Medieval Medievalisms in the Old English Ruin, Journal of Medieval and Early Modern Studies 49 (2019);

    • Rory Critten,, The Manières de langage as Evidence for the Use of Spoken French Within Fifteenth-Century England, Forum For Modern Language Studies, 2019;

    • Rory Critten et Glenn Burger (eds), Household Knowledges in Late Medieval England and France, Manchester 2019;

    • Rory Critten et Glenn Burger, Introduction: The Home Life of Information,  in: Household Knowledges 5 (2019);

    • Rory Critten, The Multilingual English Household in a European Perspective: Harley 2253 and the traffic of texts, in: Household Knowledges 5 (2019);

    • Elisabeth Dutton, The Christmas Drama of the Household of St John's College, Oxford, paraîtra dans Household Knowledges: The Home Life of Information in Late Medeival England and France, éd. par Glenn Burger and Rory Critten (Manchester: Manchester UP, 2019);

    • Elisabeth Dutton, Protestant Place, Protestant Props in the Plays of Nicholas Grimald, dans : Enacting the Bible in Medieval and Early Modern Drama, éd. par Chanita Goodblatt and Eva van Contzen (Manchester: Manchester UP, paraîtra en 2019);
    • Elisabeth Dutton, Looking after them, reading in Homer: Thomas Goffe’s Turk Plays in Oxford, submitted to European Medieval Drama, paraîtra en 2019;
    • Elisabeth Dutton, A Manifesto for Performance Research, dans : The Methuen Drama Handbook to Theatre History and Historiography, éd. par Claire Cochrane and Joanna Robinson (London: Bloomsbury, paraîtra en 2019);
    • Olivia Robinson and Elisabeth Dutton, Drama, Performance and Touch in the Medieval Convent and Beyond, paraitra dans : Touching, Devotional Practice and Visionary Experience in the Late Middle Ages, ed. by David Carillo-Rangel, Delfi, Nieto-Isabel and Pablo Acosta Garcia (New York: Palgrave Macmillan, 2019);
    • Matthew Cheung-Salisbury, Elisabeth Dutton and Olivia Robinson, Medieval Convent Drama: Translating Scripture and Transforming the Liturgy, à paraître : A Companion to Medieval Translation, éd. par Jeanette Beer (Michigan: Medieval Institute Publications, 2019);
    • Olivia Robinson, Performance-based Research in the Medieval Convent’, European Medieval Drama 21 (2018);
    • Olivia Robinson,  Charles d’Orléans and the Querelle de la belle dame sans mercy, Medium Ævum 87 (2018), 81-105;
    • Robinson, Olivia, Contest, Translation and the Chaucerian Text (Brepols 2019);

    2018

    • Blanc, Aurélie and Robinson Olivia, The Huy Nativity from the seventeenth to the twenty-first century: Translation, Play-Back, and Pray-Back METh, 2018;
    • Critten, Rory, Author, Scribe, and Book in Late Medieval English Literature (Cambridge : D. S. Brewer, 2018);
    • Critten, Rory, French Didactics in Late Medieval and Early Modern England: Thinking Historically About Method, in The History of Language Learning and Teaching, éd. par Nicola McLelland and Richard Smith, 3 vols. (Oxford: Legenda, 2018), vol. I: Sixteenth- to Eighteenth-Century Europe, pp. 33–51;
    • Elisabeth Dutton, The Oxford Ghost Walk: Staging the Supernatural in Oxford University Drama, in Theta XIII, Théâtre Tudor (2018) 145-70, https://sceneeuropeenne.univ-tours.fr/theta/theta13;
    • Elisabeth Dutton, Skelton, Voice and Performance, in A Companion to John Skelton, ed. by John Scattergood and Sebastian Sobecki (Cambridge: Boydell and Brewer, 2018), pp. 114-26;
    • Elisabeth Dutton, Elizabeth, Dido and Oxford: Staging Power in the University Drama, dans : Théâtralisation des arts et des lettres de la Renaissance anglaise, éd. par Yona Dureau (Paris: Classiques Garnier, 2018), pp.195-206;
    • Elisabeth Dutton, Macbeth and the Croxton Play of the Sacrament: Blood and Belief in Early English Stagecraft, dans : Blood Matters: Studies in European Literature and Thought, 1400-1700, Bonnie Lander Johnson and Eleanor Decamp (Philadelphia, PA: University of Pennsylvania Press, 2018) , pp.183-97;

     

  • Conférences
    • Dutton, Elisabeth, Blanc, Aurélie, Medieval English Theatre Conference, The Pilgrimage of the Life of Man, Birmingham, 01.04.2023;

    • Dutton, Elisabeth Gower Goes to Switzerland: The Swiss Stage Bards’ Multilingual Production of Pericles, Prince of Tyre,, John Gower Society (University of St Andrew’s) 07.07.2023;

    • Dutton, Elisabeth, Women and visions of Gabriel in Ta‘ziyeh & the medieval English ‘N Tow, V International Congress of the John Gower Society 2023, (University of Leiden),  24.08.2023;

    • Dutton, Elisabeth, pièce de théâtre la Comédie des Innocents de Marguerite de Navarre à Oxford en mars 2023 et en Suisse, 11–12.12.2023;

    • Vuille, Juliette, Teaching Chaucer the Alleged Rapist, New Chaucer Society Congress 2022, Durham, UK, 12.07.2022;
    • Vuille, Juliette, ‘The Chaucerian Afterlife of Ovid’s Metamorphic Metapoetics,‘ SAMEMES 2020, Neuchâtel, 28.06.2022;
    • Vuille, Juliette, Les Saintes Prostituées: Enjeux de féminité au Moyen Âge,‘ invited guest lecture at the Séminaire de Recherche en Histoire Médiévale, University of Lausanne, 11.04.2022;
    • Vuille, Juliette, La femme guerrière germanique: une invention populaire contemporaine?, cours public dans le cadre du cours du CEMEP de l’UNIL, Palais de Rumine, https://www.youtube.com/watch?v=z8KkcOMovAQ, 31.03.2022;
    • Aurélie Blanc, ‘Translating Convent Drama in and out of the Nunnery’ (Doctoral School, Université de Fribourg, 7.09.2021);
    • Olivia Robinson and Aurélie Blanc ‘Performing Convent Drama in Fribourg : Religious Traditions and Stormy Weather’ (International Medieval Congress, Leeds, 6.07.2021);
    • Aurélie Blanc, 'Drama and Liturgy at Barking Abbey: The Elevatio and Visitatio Sepulchri as Tools of Devotion' (CUSO Doctoral Workshop in Medieval and Early Modern English Studies, Geneva, 19.05.2021);
    • Elisabeth Dutton, Getting Down in the Haus of Holbein: Where is Anna of Cleves Now? at Medieval English Theatre Conference, hosted (online) by University of Lancaster, March 2021;

    • Elisabeth Dutton, ‘Reflecting Narcissus: on filming an early modern student panto’, plenary talk at (online) conference ‘Renaissance Academic Drama and the Popular Stage’, University of St Andrew’s, June 2020;

    • Aurélie Blanc, 'Watching and Participating in the Barking Abbey Elevatio and Visitatio Sepulchri: Latin Drama or Medieval Liturgy?’, présentation donnée lors de la journée CUSO Multilingualism in Medieval England, 29.11.2019;

    • Aurélie Blanc, ‘The Use of the Candelabrum in Barking Abbey’s Visitatio Sepulchri’, présentation donnée lors d’une table ronde lors du Leeds International Medieval Congress, Leeds 1-4.07.2019;
    • Rory Critten, 54th International Congress on Medieval Studies, Western Michigan University, Kalamazoo. Three Old English Poems in a Woman’s Voice : Anglo-Saxons in Drag ?’, 09.05.2019;
    • Aurélie Blanc, Medieval English Theatre Meeting, participation à organisation, Fribourg, 12-13.04.2019;
    • Aurélie Blanc,, 2019 Early English Drama Network, participation à l’organisation, Fribourg, 11.04.2019; 

    • Rory Critten, Invited talk at the English Department, University of Cambridge, UK ‘England In Europe: Harley 2253 and the Traffic of Texts’, 06.02.2019; 
    • Olivia Robinson,  Crossing Cultures, Crossing Periods: A Performance Studies Laboratory, University of Bonn (Germany), January 2019: ‘Performance and Embodiment in the Convent’.