Lecture: Playing God in early English drama

  • Unterricht

    Details

    Fakultät Philosophische Fakultät
    Bereich Englisch
    Code UE-L06.01412
    Sprachen Englisch
    Art der Unterrichtseinheit Vorlesung
    Kursus Master, Bachelor
    Semester FS-2024

    Zeitplan und Räume

    Vorlesungszeiten Dienstag 15:15 - 17:00, Wöchentlich (Frühlingssemester)

    Unterricht

    Verantwortliche
    • Dutton Elisabeth
    Dozenten-innen
    • Dutton Elisabeth
    Beschreibung

    Sometimes spiritual and omnipotent, sometimes comically powerless and obscene, the gods have been significant figures in theatre from Ancient Greece onwards. How can the divine be physically represented by a human on stage?  How should the gods speak?  How should they be shown interacting with the human?  Should they be shown at all?  Concern about the impropriety of representing God lies behind many historical objections to theatre. This lecture series will explore the representation of divinities in a variety of contexts: the biblical God who motivates the great Mystery Cycles of medieval drama; the humanist God who is discussed in secular interludes; the pagan gods who reappear on the stage when early modern drama looks back to the theatre of classical antiquity. 

    Syllabus

    Feb 20th:      God at the creation of the world: the Mystery Plays
    Feb 27th :     God made man: the Mary Play Annunciation
    March 5th :   Divine suffering, divine power: Passion Plays and Last Judgement
    March 12th   Objections to presenting God as man
    March 19th    The Humanist God: Medwall’s Fulgens and Lucres
    March 26th
    and April 9th : Divine and Human Kings: Heywood’s Play of the Weather
    April 16th  
    and 23rd :      The divine Legislator: John Bale’s Three Laws
    April 30th
    and May 7th   The pagan gods at University: William Gager’s Dido
    May 14th :     The pagan gods and boys: Marlowe’s Dido
    May 21st :      The gods descending: Shakespeare’s Cymbeline
    May 28th :      EXAM

    Lernziele
    • An understanding of the broad narrative of the development of early English drama, including both its scriptural and classical sources
    • An understanding of the particular nature of drama as a genre, and developing ability to discuss it as such
    • An understanding of the circumstances and material practices of early English drama
    • An understanding of the lively historical debate about the validity of theatre
    • Developing ability to read Middle English and early Modern English
    Soft Skills Ja
    ausserhalb des Bereichs Ja
    BeNeFri Nein
    Mobilität Ja
    UniPop Nein
  • Einzeltermine und Räume
    Datum Zeit Art der Unterrichtseinheit Ort
    20.02.2024 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3117
    27.02.2024 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3117
    05.03.2024 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3117
    12.03.2024 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3117
    19.03.2024 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3117
    26.03.2024 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3117
    09.04.2024 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3117
    16.04.2024 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3117
    23.04.2024 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3117
    30.04.2024 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3117
    07.05.2024 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3117
    14.05.2024 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3117
    21.05.2024 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3117
    28.05.2024 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3117
  • Leistungskontrolle

    Prüfung - FS-2024, Sommersession 2024

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - FS-2024, Herbstsession 2024

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - HS-2024, Wintersession 2025

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - FS-2025, Sommersession 2025

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden
  • Zuordnung
    Zählt für die folgenden Studienpläne:
    Englische Sprache und Literatur 120
    Version: SA15_BA_ang_V02
    Module Four: Theory and Texts

    Englische Sprache und Literatur 30 [MA]
    Version: SA15_MA_P2_ang_V01
    Module 2minor: English Philology

    Englische Sprache und Literatur 60
    Version: SA15_BA_ang_V01
    Theory and Texte or Culture and Identity > Module Four: Theory and Texts

    Englische Sprache und Literatur 90 [MA]
    Version: SA17_MA_PA_ang_V01
    Module 5 Bereiche > Mdoule 2: English Philology

    Ergänzende Lehrveranstaltungen in phil.
    Version: ens_compl_lettres

    Erziehungswissenschaften 120
    Version: SA20_BA_de_v01
    BE1.8-D Bereichsübergreifende Kompetenzen

    Erziehungswissenschaften 120
    Version: SA20_BA_bil_v01
    Variante B > BE1.7b-B Bereichsübergreifende Kompetenzen

    Français 120
    Version: SA16_BA_fr_V04
    Module 8 - CTC

    Germanistik 120
    Version: SA23_BA_de_v01
    Soft Skills

    Germanistik 120
    Version: SA16_BA_dt_V02
    Germanistische Mediävistik - Aufbaumodul
    Soft Skills

    Germanistik 30 [MA]
    Version: SA16_MA_P2_dt_V02
    Germanistische Mediävistik 5

    Germanistik 90 [MA]
    Version: SA16_MA_PA_dt_V02
    Germanistische Mediävistik 2
    Germanistische Mediävistik 5

    Italienisch 120
    Version: SA15_BA_ita_V01
    Soft Skills

    Italienisch 120
    Version: SA15_BA_ital_V02
    Soft Skills

    Kunstgeschichte 120
    Version: SA14_BA_120_bi_v02
    Grundpfeiler > Modul 05 / Soft skills

    Kunstgeschichte 120
    Version: SA23_BA_120_bi_v01
    Profile > Kunstgeschichte > Modul 10: Soft Skills
    Profile > Archäologie > Archäologie > Modul 10: Soft Skills

    Kunstgeschichte 120
    Version: SA14_BA_120_bi_v03
    Grundpfeiler > Modul 05 / Soft skills

    Mediävistik 30 [MA]
    Version: SA21_MA_P2_de_fr_V01
    Modul VI: English Philology

    Musikwissenschaft und Geschichte des Musiktheaters 120
    Version: SA20_BA_bi_v01
    BA 120 / Soft Skills (CTC)

    Osteuropastudien 120
    Version: SA13_BA_bi_v02
    CTC > Bereichübergreifende u. transversale Kompetenzen

    Osteuropastudien 120
    Version: SA13_BA_bi_v01
    CTC > Bereichübergreifende u. transversale Kompetenzen

    Philosophie 120
    Version: SH05_BA_bi_v01
    Soft skills > Soft skills 12

    Philosophie 120
    Version: SA17_BA_bi_v02
    Bereichsüberegreifende und erweiternde Kompetenzen / Softskills > Soft skills 12

    Philosophie 120
    Version: SA17_BA_bi_v01
    Bereichsüberegreifende und erweiternde Kompetenzen / Softskills > Soft skills 12

    Philosophie 120
    Version: SA20_BA_bi_v01
    Bereichsüberegreifende und erweiternde Kompetenzen / Softskills > Soft skills 12

    Philosophische Fakultät [Vorl.]
    Version: Lettres_v01

    Psychologie 180
    Version: SA19_BA_fr_de_bil_v02
    Modul 11 > M11 Soft skills

    Pädagogik / Psychologie 120
    Version: SA20_BA_de_v01
    BP1.7-D Bereichsübergreifende Kompetenzen

    Pädagogik / Psychologie 120
    Version: SA20_BA_bil_v01
    BP1.7-B Bereichsübergreifende Kompetenzen / Compétences transversales

    Religionswissenschaft 120
    Version: SA17_BA_bi_v02
    SR-Bereichsübergreifende und komplementäre Kompetenzen CTC (SR-BA17-120)

    Slavistik 120
    Version: SA15_BA_slav_V01
    Modul 9: Bereichsübergreifende und -erweiternde Kompetenzen

    Slavistik 120
    Version: SA15_BA_slav_V02
    Modul 9: Bereichsübergreifende und -erweiternde Kompetenzen

    Sozialanthropologie 120
    Version: SA17_BA_bi_v02
    Bereichübergreifende u. transversale Kompetenzen