Lecture: Playing God in early English drama

  • Enseignement

    Détails

    Faculté Faculté des lettres et des sciences humaines
    Domaine Anglais
    Code UE-L06.01412
    Langues Anglais
    Type d'enseignement Cours
    Cursus Master, Bachelor
    Semestre(s) SP-2024

    Horaires et salles

    Horaire résumé Mardi 15:15 - 17:00, Hebdomadaire (Semestre de printemps)

    Enseignement

    Responsables
    • Dutton Elisabeth
    Enseignants
    • Dutton Elisabeth
    Description

    Sometimes spiritual and omnipotent, sometimes comically powerless and obscene, the gods have been significant figures in theatre from Ancient Greece onwards. How can the divine be physically represented by a human on stage?  How should the gods speak?  How should they be shown interacting with the human?  Should they be shown at all?  Concern about the impropriety of representing God lies behind many historical objections to theatre. This lecture series will explore the representation of divinities in a variety of contexts: the biblical God who motivates the great Mystery Cycles of medieval drama; the humanist God who is discussed in secular interludes; the pagan gods who reappear on the stage when early modern drama looks back to the theatre of classical antiquity. 

    Syllabus

    Feb 20th:      God at the creation of the world: the Mystery Plays
    Feb 27th :     God made man: the Mary Play Annunciation
    March 5th :   Divine suffering, divine power: Passion Plays and Last Judgement
    March 12th   Objections to presenting God as man
    March 19th    The Humanist God: Medwall’s Fulgens and Lucres
    March 26th
    and April 9th : Divine and Human Kings: Heywood’s Play of the Weather
    April 16th  
    and 23rd :      The divine Legislator: John Bale’s Three Laws
    April 30th
    and May 7th   The pagan gods at University: William Gager’s Dido
    May 14th :     The pagan gods and boys: Marlowe’s Dido
    May 21st :      The gods descending: Shakespeare’s Cymbeline
    May 28th :      EXAM

    Objectifs de formation
    • An understanding of the broad narrative of the development of early English drama, including both its scriptural and classical sources
    • An understanding of the particular nature of drama as a genre, and developing ability to discuss it as such
    • An understanding of the circumstances and material practices of early English drama
    • An understanding of the lively historical debate about the validity of theatre
    • Developing ability to read Middle English and early Modern English
    Softskills Oui
    Hors domaine Oui
    BeNeFri Non
    Mobilité Oui
    UniPop Non
  • Dates et salles
    Date Heure Type d'enseignement Lieu
    20.02.2024 15:15 - 17:00 Cours MIS 03, salle 3117
    27.02.2024 15:15 - 17:00 Cours MIS 03, salle 3117
    05.03.2024 15:15 - 17:00 Cours MIS 03, salle 3117
    12.03.2024 15:15 - 17:00 Cours MIS 03, salle 3117
    19.03.2024 15:15 - 17:00 Cours MIS 03, salle 3117
    26.03.2024 15:15 - 17:00 Cours MIS 03, salle 3117
    09.04.2024 15:15 - 17:00 Cours MIS 03, salle 3117
    16.04.2024 15:15 - 17:00 Cours MIS 03, salle 3117
    23.04.2024 15:15 - 17:00 Cours MIS 03, salle 3117
    30.04.2024 15:15 - 17:00 Cours MIS 03, salle 3117
    07.05.2024 15:15 - 17:00 Cours MIS 03, salle 3117
    14.05.2024 15:15 - 17:00 Cours MIS 03, salle 3117
    21.05.2024 15:15 - 17:00 Cours MIS 03, salle 3117
    28.05.2024 15:15 - 17:00 Cours MIS 03, salle 3117
  • Modalités d'évaluation

    Examen - SP-2024, Session d'été 2024

    Mode d'évaluation Par note, Par réussi/échec

    Examen - SP-2024, Session d'automne 2024

    Mode d'évaluation Par note, Par réussi/échec

    Examen - SA-2024, Session d'hiver 2025

    Mode d'évaluation Par note, Par réussi/échec

    Examen - SP-2025, Session d'été 2025

    Mode d'évaluation Par note, Par réussi/échec
  • Affiliation
    Valable pour les plans d'études suivants:
    Anthropologie sociale 120
    Version: SA17_BA_bi_v02
    Compétences transversales et complémentaires

    Enseignement complémentaire en Lettres
    Version: ens_compl_lettres

    Etudes de l'Europe orientale 120
    Version: SA13_BA_bi_v02
    CTC > Compétences transversales et complémentaires

    Etudes de l'Europe orientale 120
    Version: SA13_BA_bi_v01
    CTC > Compétences transversales et complémentaires

    Etudes médiévales 30 [MA]
    Version: SA21_MA_P2_de_fr_V01
    Module VI : English Philology

    Français 120
    Version: SA16_BA_fr_V04
    Module 8 - CTC

    Germanistik 120
    Version: SA16_BA_dt_V02
    Germanistische Mediävistik - Aufbaumodul
    Soft Skills

    Germanistik 30 [MA]
    Version: SA16_MA_P2_dt_V02
    Germanistische Mediävistik 5

    Germanistik 90 [MA]
    Version: SA16_MA_PA_dt_V02
    Germanistische Mediävistik 2
    Germanistische Mediävistik 5

    Germanistique 120
    Version: SA23_BA_de_v01
    Soft Skills

    Histoire de l'art 120
    Version: SA14_BA_120_bi_v03
    Tronc commun > Module 05 / Soft skills

    Histoire de l'art 120
    Version: SA23_BA_120_bi_v01
    Profils > Histoire de l'art > Module 10 : Soft Skills
    Profils > Archéologie > Archéologie > Module 10 : Soft Skills

    Histoire de l'art 120
    Version: SA14_BA_120_bi_v02
    Tronc commun > Module 05 / Soft skills

    Italien 120
    Version: SA15_BA_ital_V02
    Soft Skills

    Italien 120
    Version: SA15_BA_ita_V01
    Soft Skills

    Langue et littérature anglaises 120
    Version: SA15_BA_ang_V02
    Module Four: Theory and Texts

    Langue et littérature anglaises 30 [MA]
    Version: SA15_MA_P2_ang_V01
    Module 2minor: English Philology

    Langue et littérature anglaises 60
    Version: SA15_BA_ang_V01
    Theory and Texte or Culture and Identity > Module Four: Theory and Texts

    Langue et littérature anglaises 90 [MA]
    Version: SA17_MA_PA_ang_V01
    Modules 5 branches > Module 2: English Philology

    Lettres [Cours]
    Version: Lettres_v01

    Musicologie et histoire du théâtre musical 120
    Version: SA20_BA_bi_v01
    BA 120 / Compétences transversales (CTC)

    Philosophie 120
    Version: SH05_BA_bi_v01
    Soft skills > Soft skills 12

    Philosophie 120
    Version: SA17_BA_bi_v01
    CTC / Softskills > Soft skills 12

    Philosophie 120
    Version: SA20_BA_bi_v01
    CTC / Softskills > Soft skills 12

    Philosophie 120
    Version: SA17_BA_bi_v02
    CTC / Softskills > Soft skills 12

    Psychologie 180
    Version: SA19_BA_fr_de_bil_v02
    Module 11 > M11 Soft skills

    Pédagogie / Psychologie 120
    Version: SA20_BA_bil_v01
    BP1.7-B Bereichsübergreifende Kompetenzen / Compétences transversales

    Pédagogie / Psychologie 120
    Version: SA20_BA_de_v01
    BP1.7-D Bereichsübergreifende Kompetenzen

    Science des religions 120
    Version: SA17_BA_bi_v02
    SR-Compétences transversales ou complémentaires CTC (SR-BA17-120)

    Sciences de l'éducation 120
    Version: SA20_BA_de_v01
    BE1.8-D Bereichsübergreifende Kompetenzen

    Sciences de l'éducation 120
    Version: SA20_BA_bil_v01
    Variante B > BE1.7b-B Bereichsübergreifende Kompetenzen

    Slavistique 120
    Version: SA15_BA_slav_V01
    Module 9: Compétences transversales et complémentaires

    Slavistique 120
    Version: SA15_BA_slav_V02
    Module 9: Compétences transversales et complémentaires