Democracy – and the role of media and communication

  • Unterricht

    Details

    Fakultät Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät
    Bereich Kommunikationswissenschaft und Medienforschung
    Code UE-EKM.00957
    Sprachen Englisch
    Art der Unterrichtseinheit Vorlesung
    Kursus Master
    Semester SA-2021

    Zeitplan und Räume

    Vorlesungszeiten Mittwoch 13:15 - 15:00, Wöchentlich (Herbstsemester)
    Stunden pro Woche 2

    Unterricht

    Dozenten-innen
    Beschreibung

    In this course, we look at democracies and the role of media and communication. In the first part, we establish basic knowledge and look at Greek origin of democracy, at characteristics of Western democracy, at democratic theory, measures for democracy, at democratic innovations, and ask whether established democracies have come under pressure. In the second part, we focus on the role of media to democracy and society, and discuss whether internet platforms and information provider can be conceived as media and can fullfill these functions. In this context, we also discuss the design of technology, algorithms, AI, trust(worthiness), nudging, propaganda, mis-and disinformation, and media literacy.

    Lernziele

    - You know key concepts of democratic theory in general, and can apply them to the real world.

    - You can identify key challenge(s) of todays’ Western democracies.

    - You can describe and evaluate role of the media and internet platforms in a society and its key functions and contribution to democracy.

    - You become able to understand, analyze, and argue about crucial factors in the opinion formation process, and in the creation of social cohesion (e.g. algorithms).

    - You are familiar with nudging, mis/disinformation, (trust)worthinessand can critically discuss them.

    - You can define media literacy and can conceptualize measures to train it. 

    Verfügbarkeit 45
    Soft Skills
    Ja
    Plätze softskills 3
    ausserhalb des Bereichs
    Ja
    BeNeFri
    Ja
    Mobilität
    Ja
    UniPop
    Nein

    Dokument

    Bibliographie

    Olat, Download texts and slides

  • Einzeltermine und Räume
    Datum Zeit Art der Unterrichtseinheit Ort
    22.09.2021 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum D130
    29.09.2021 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum D130
    06.10.2021 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum D130
    13.10.2021 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum D130
    20.10.2021 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum D130
    27.10.2021 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum D130
    03.11.2021 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum D130
    10.11.2021 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum D130
    17.11.2021 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum D130
    24.11.2021 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum D130
    01.12.2021 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum D130
    15.12.2021 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum D130
    22.12.2021 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum A230
  • Leistungskontrolle

    Fortlaufende Evaluation - SA-2021, Wintersession 2022

    Bewertungsmodus Nach Note
    Beschreibung

    Kurs mit fortlaufender Evaluation: nach der Einschreibeperiode können Sie sich nicht mehr von der Einschreibung zurückziehen (s. Sessionskalender auf der Webseite der Fakultät).

    Keine Wiederholungsprüfung

  • Zuordnung
    Zählt für die folgenden Studienpläne:
    Ergänzende Lehrversanstaltungen in SES oder Mobilität
    Version: ens_compl_ses
    Master Kursangebot für Mobilitätstudierende

    Europastudien 30 [MA]
    Version: SA14_MA_PS_bil_v01
    Wirtschaftliche, politische und soziale Problemfelder in Europa > Modul "Wirtschaft" (Option A)

    Ma - Accounting and Finance - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Kurse - 72 ECTS > minimum 0 / maximum 1 beliebiger Masterkurs, der an der Universität Fribourg angeboten wird , wenn 72 ECTS in den oben genannten Modulen noch nicht erreicht sind > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - Betriebswirtschaftslehre - 90 ECTS
    Version: 2017/SA_v01
    Kurse: mind. 63 ECTS > 3 Modulen von 12 ECTS min. jedes > MAR: Marketing
    Kurse: mind. 63 ECTS > Wahlkurse: max. 18 ECTS > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - Betriebswirtschaftslehre - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Kurse: mind. 72 ECTS > Modules - min 54 ECTS > Groupe d'élément de validation du Module MAR > MAR: Marketing
    Kurse: mind. 72 ECTS > Wahlkurse: max. 18 ECTS > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - Business Communication : Betriebswirtschaftslehre - 90 ECTS
    Version: 2022/SA_V01
    Kurse - 60 ECTS > Gewählte Option > Betriebswirtschaftslehre > 30 ECTS parmi les modules : > MAR: Marketing

    Ma - Business Communication : Wirtschaftsinformatik - 90 ECTS
    Version: 2020/SA_V01
    Kurse - 60 ECTS > Optionsgruppe > Wirtschaftsinformatik > Kurse > Module Betriebswirtschaftslehre > MAR: Marketing

    Ma - European Business - 90 ECTS
    Version: 2017/SA_v01
    Courses - 63 ECTS > Additional courses: Any Master courses of the Faculty of Economics and Social Sciences, as well as maximum 9 ECTS from all Master programmes of the University. > SES-Wahlkurse auf Masterstufe
    Courses - 63 ECTS > Modules - Min one extra module with 12 ECTS > One complete module taken from the following list > MAR: Marketing

    Ma - International and European Business - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Courses > Additional courses: Any Master courses of the Faculty of Economics and Social Sciences, as well as maximum 9 ECTS from all Master programmes of the University. > SES-Wahlkurse auf Masterstufe
    Courses > Module > One complete module taken from the following list > Groupe d'élément de validation du Module MAR > MAR: Marketing

    Ma - Kommunikation und Gesellschaft - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V03
    Forschungsbereiche > Forschungsbereiche > Forschungsbereich Political Communication > Schwerpunkt 2 - Vorlesung
    Forschungsbereiche > Forschungsbereiche > Inter- & Transdisciplinary Perspectives > SES-Wahlkurse auf Masterstufe
    1107 - Optionswahl > Schwerpunkt Political Communication > Kurse > Schwerpunkt 2 - Vorlesung

    Ma - Kommunikationswissenschaft und Medienforschung - 90 ECTS
    Version: 2015/SA_V01
    Kurse - 60 ECTS > Inter- and Transdisciplinary Perspectives > SES-Wahlkurse auf Masterstufe
    Kurse - 60 ECTS > Modul A «Media, Politics and the Economy» Modul

    Ma - Marketing - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V02
    Ku > Masterwahlkurse auf der gesamten Universität > SES-Wahlkurse auf Masterstufe
    Ku > Groupe d'élément de validation du Module Marketing > MAR: Marketing

    Ma - Volkswirtschaftslehre - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V03
    Wahlkurse > Wahlkurse der SES-Fakultät - max. 15 ECTS > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - Wirtschaftsinformatik - 90 ECTS
    Version: 2020/SA-v01
    Kurse - min. 45 ECTS > Module Betriebswirtschaftslehre - max. 15 ECTS > MAR: Marketing

    Ma - Wirtschaftsinformatik - 90 ECTS
    Version: 2019/SA_V01
    Kurse - min. 45 ECTS > Module Betriebswirtschaftslehre - max. 15 ECTS > MAR: Marketing

    NfMa - Betriebswirtschaftslehre - 30 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Wahlkurse - 30 ECTS > MAR: Marketing

    NfMa - Kommunikation und Gesellschaft - 30 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Pflichtkurse 15ECTS

    NfMa - Kommunikationswissenschaft und Medienforschung - 30 ECTS
    Version: 2015/SA_V01
    Kurse > Vorlesung "Media and Democracy" (FS) oder "Economie et stratégies des médias"

    NfMa - Wirtschaftsinformatik - 30 ECTS
    Version: 2020/SA_V01
    Kurse > Module Betriebswirtschaftslehre > MAR: Marketing