Democracy – and the role of media and communication
-
Enseignement
Détails
Faculté Faculté des sciences économiques et sociales et du management Domaine Sciences de la Communication et des Médias Code UE-EKM.00957 Langues Anglais Type d'enseignement Cours
Cursus Master Semestre(s) SA-2021 Horaires et salles
Horaire résumé Mercredi 13:15 - 15:00, Hebdomadaire
Heures par semaine 2 Enseignement
Enseignants Description In this course, we look at democracies and the role of media and communication. In the first part, we establish basic knowledge and look at Greek origin of democracy, at characteristics of Western democracy, at democratic theory, measures for democracy, at democratic innovations, and ask whether established democracies have come under pressure. In the second part, we focus on the role of media to democracy and society, and discuss whether internet platforms and information provider can be conceived as media and can fullfill these functions. In this context, we also discuss the design of technology, algorithms, AI, trust(worthiness), nudging, propaganda, mis-and disinformation, and media literacy.
Objectifs de formation - You know key concepts of democratic theory in general, and can apply them to the real world.
- You can identify key challenge(s) of todays’ Western democracies.
- You can describe and evaluate role of the media and internet platforms in a society and its key functions and contribution to democracy.
- You become able to understand, analyze, and argue about crucial factors in the opinion formation process, and in the creation of social cohesion (e.g. algorithms).
- You are familiar with nudging, mis/disinformation, (trust)worthinessand can critically discuss them.
- You can define media literacy and can conceptualize measures to train it.
Places disponibles 45 Softskills Oui Places softskills 3 Hors domaine Oui BeNeFri Oui Mobilité Oui UniPop Non Documents
Bibliographie Olat, Download texts and slides
-
Dates et salles
Date Heure Type d'enseignement Lieu 22.09.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, salle D130 29.09.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, salle D130 06.10.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, salle D130 13.10.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, salle D130 20.10.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, salle D130 27.10.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, salle D130 03.11.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, salle D130 10.11.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, salle D130 17.11.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, salle D130 24.11.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, salle D130 01.12.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, salle D130 15.12.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, salle D130 22.12.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, salle A230 -
Modalités d'évaluation
Evaluation continue - SA-2021, Session d'hiver 2022
Mode d'évaluation Par note Description Kurs mit fortlaufender Evaluation: nach der Einschreibeperiode können Sie sich nicht mehr von der Einschreibung zurückziehen (s. Sessionskalender auf der Webseite der Fakultät).
Keine Wiederholungsprüfung
-
Affiliation
Valable pour les plans d'études suivants: BcMa - Communication et Société - 30 ECTS
Version: 2021/SA_V01
Pflichtkurse 15ECTS
BcMa - Gestion d'entreprise - 30 ECTS
Version: 2021/SA_V01
Cours à choix - 30 ECTS > MAR: Marketing
BcMa - Informatique de gestion - 30 ECTS
Version: 2020/SA_V01
Cours > Modules gestion d'entreprise > MAR: Marketing
BcMa - Kommunikationswissenschaft und Medienforschung - 30 ECTS
Version: 2015/SA_V01
Kurse > Vorlesung "Media and Democracy" (FS) oder "Economie et stratégies des médias"
Enseignement complémentaire en SES
Version: ens_compl_ses
803 - Offre de cours MA pour étudiants en mobilité
Ma - Accounting and Finance - 90 ECTS
Version: 2021/SA_V01
Cours - 72 ECTS > Cours à option dans tous les cours de Master de l'université: minimum 0 / maximum 1 cours si 72 ECTS non atteints dans les modules du MA > Cours à choix SES de niveau Master
Ma - Business Communication : Gestion d'entreprise - 90 ECTS
Version: 2021/SA_V01
Cours - 60 ECTS > Option choisie: > Gestion d'entreprise > 30 ECTS parmi les modules : > MAR: Marketing
Ma - Business Communication : Informatique de gestion - 90 ECTS
Version: 2020/SA_V01
Cours - 60 ECTS > Groupe d'option > Informatique de gestion > Cours > Modules gestion d'entreprise > MAR: Marketing
Ma - Communication et Société - 90 ECTS
Version: 2021/SA_V03
Forschungsbereiche > Forschungsbereiche > Forschungsbereich Political Communication > Schwerpunkt 2 - VorlesungForschungsbereiche > Forschungsbereiche > Inter- & Transdisciplinary Perspectives > Cours à choix SES de niveau Master1107 - Optionswahl > Schwerpunkt Political Communication > Cours > Schwerpunkt 2 - Vorlesung
Ma - Economie politique - 90 ECTS
Version: 2021/SA_V03
Cours à choix > Cours de la faculté SES - max. 15 ECTS > Cours à choix SES de niveau Master
Ma - European Business - 90 ECTS
Version: 2017/SA_v01
Courses - 63 ECTS > Additional courses: Any Master courses of the Faculty of Economics and Social Sciences, as well as maximum 9 ECTS from all Master programmes of the University. > Cours à choix SES de niveau MasterCourses - 63 ECTS > Modules - Min one extra module with 12 ECTS > One complete module taken from the following list > MAR: Marketing
Ma - Gestion d'entreprise - 90 ECTS
Version: 2017/SA_v01
Cours: min. 63 ECTS > 3 modules à 12 ECTS min. chacun > MAR: MarketingCours: min. 63 ECTS > Cours facultatifs: max. 18 ECTS > Cours à choix SES de niveau Master
Ma - Informatique de gestion - 90 ECTS
Version: 2020/SA-v01
Cours - min. 45 ECTS > Modules gestion d'entreprise - max. 15 ECTS > MAR: Marketing
Ma - Informatique de gestion - 90 ECTS
Version: 2019/SA_V01
Cours - min. 45 ECTS > Modules gestion d'entreprise - max. 15 ECTS > MAR: Marketing
Ma - International and European Business - 90 ECTS
Version: 2021/SA_V01
Courses > Additional courses: Any Master courses of the Faculty of Economics and Social Sciences, as well as maximum 9 ECTS from all Master programmes of the University. > Cours à choix SES de niveau MasterCourses > Modules > One complete module taken from the following list > Groupe d'élément de validation du Module MAR > MAR: Marketing
Ma - Management - 90 ECTS
Version: 2021/SA_V01
Cours: min. 72 ECTS > Modules - min 54 ECTS > Groupe d'élément de validation du Module MAR > MAR: MarketingCours: min. 72 ECTS > Cours à option: max. 18 ECTS > Cours à choix SES de niveau Master
Ma - Marketing - 90 ECTS
Version: 2021/SA_V02
Cours > Cours à choix Master de toute l'université > Cours à choix SES de niveau MasterCours > Groupe d'élément de validation du Module Marketing > MAR: Marketing
Ma - Sciences de la communication et des médias - 90 ECTS
Version: 2015/SA_V01
Cours - 60 ECTS > Inter- and Transdisciplinary Perspectives > Cours à choix SES de niveau MasterCours - 60 ECTS > Modul A «Media, Politics and the Economy» Modul