Democracy – and the role of media and communication

  • Enseignement

    Détails

    Faculté Faculté des sciences économiques et sociales et du management
    Domaine Sciences de la Communication et des Médias
    Code UE-EKM.00957
    Langues Anglais
    Type d'enseignement Cours
    Cursus Master
    Semestre(s) SA-2021

    Horaires et salles

    Horaire résumé Mercredi 13:15 - 15:00, Hebdomadaire (Semestre d'automne)
    Heures par semaine 2

    Enseignement

    Enseignants
    Description

    In this course, we look at democracies and the role of media and communication. In the first part, we establish basic knowledge and look at Greek origin of democracy, at characteristics of Western democracy, at democratic theory, measures for democracy, at democratic innovations, and ask whether established democracies have come under pressure. In the second part, we focus on the role of media to democracy and society, and discuss whether internet platforms and information provider can be conceived as media and can fullfill these functions. In this context, we also discuss the design of technology, algorithms, AI, trust(worthiness), nudging, propaganda, mis-and disinformation, and media literacy.

    Objectifs de formation

    - You know key concepts of democratic theory in general, and can apply them to the real world.

    - You can identify key challenge(s) of todays’ Western democracies.

    - You can describe and evaluate role of the media and internet platforms in a society and its key functions and contribution to democracy.

    - You become able to understand, analyze, and argue about crucial factors in the opinion formation process, and in the creation of social cohesion (e.g. algorithms).

    - You are familiar with nudging, mis/disinformation, (trust)worthinessand can critically discuss them.

    - You can define media literacy and can conceptualize measures to train it. 

    Places disponibles 45
    Softskills
    Oui
    Places softskills 3
    Hors domaine
    Oui
    BeNeFri
    Oui
    Mobilité
    Oui
    UniPop
    Non

    Documents

    Bibliographie

    Olat, Download texts and slides

  • Dates et salles
    Date Heure Type d'enseignement Lieu
    22.09.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, salle D130
    29.09.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, salle D130
    06.10.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, salle D130
    13.10.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, salle D130
    20.10.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, salle D130
    27.10.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, salle D130
    03.11.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, salle D130
    10.11.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, salle D130
    17.11.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, salle D130
    24.11.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, salle D130
    01.12.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, salle D130
    15.12.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, salle D130
    22.12.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, salle A230
  • Modalités d'évaluation

    Evaluation continue - SA-2021, Session d'hiver 2022

    Mode d'évaluation Par note
    Description

    Kurs mit fortlaufender Evaluation: nach der Einschreibeperiode können Sie sich nicht mehr von der Einschreibung zurückziehen (s. Sessionskalender auf der Webseite der Fakultät).

    Keine Wiederholungsprüfung

  • Affiliation
    Valable pour les plans d'études suivants:
    BcMa - Communication et Société - 30 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Pflichtkurse 15ECTS

    BcMa - Gestion d'entreprise - 30 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Cours à choix - 30 ECTS > MAR: Marketing

    BcMa - Informatique de gestion - 30 ECTS
    Version: 2020/SA_V01
    Cours > Modules gestion d'entreprise > MAR: Marketing

    BcMa - Kommunikationswissenschaft und Medienforschung - 30 ECTS
    Version: 2015/SA_V01
    Kurse > Vorlesung "Media and Democracy" (FS) oder "Economie et stratégies des médias"

    Enseignement complémentaire en SES ou étudiants en mobilité
    Version: ens_compl_ses
    Offre de cours Master pour étudiants en mobilité

    Etudes européennes 30 [MA]
    Version: SA14_MA_PS_bil_v01
    Enjeux économiques, politiques et sociaux en Europe > Modul "Economie" (Option A)

    Ma - Accounting and Finance - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Cours - 72 ECTS > Cours à option dans tous les cours de Master de l'université: minimum 0 / maximum 1 cours si 72 ECTS non atteints dans les modules du MA > Cours à choix SES de niveau Master

    Ma - Business Communication : Gestion d'entreprise - 90 ECTS
    Version: 2022/SA_V01
    Cours - 60 ECTS > Option choisie: > Gestion d'entreprise > 30 ECTS parmi les modules : > MAR: Marketing

    Ma - Business Communication : Informatique de gestion - 90 ECTS
    Version: 2020/SA_V01
    Cours - 60 ECTS > Groupe d'option > Informatique de gestion > Cours > Modules gestion d'entreprise > MAR: Marketing

    Ma - Communication et Société - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V03
    Forschungsbereiche > Forschungsbereiche > Forschungsbereich Political Communication > Schwerpunkt 2 - Vorlesung
    Forschungsbereiche > Forschungsbereiche > Inter- & Transdisciplinary Perspectives > Cours à choix SES de niveau Master
    1107 - Optionswahl > Schwerpunkt Political Communication > Cours > Schwerpunkt 2 - Vorlesung

    Ma - Economie politique - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V03
    Cours à choix > Cours de la faculté SES - max. 15 ECTS > Cours à choix SES de niveau Master

    Ma - European Business - 90 ECTS
    Version: 2017/SA_v01
    Courses - 63 ECTS > Additional courses: Any Master courses of the Faculty of Economics and Social Sciences, as well as maximum 9 ECTS from all Master programmes of the University. > Cours à choix SES de niveau Master
    Courses - 63 ECTS > Modules - Min one extra module with 12 ECTS > One complete module taken from the following list > MAR: Marketing

    Ma - Gestion d'entreprise - 90 ECTS
    Version: 2017/SA_v01
    Cours: min. 63 ECTS > 3 modules à 12 ECTS min. chacun > MAR: Marketing
    Cours: min. 63 ECTS > Cours facultatifs: max. 18 ECTS > Cours à choix SES de niveau Master

    Ma - Informatique de gestion - 90 ECTS
    Version: 2020/SA-v01
    Cours - min. 45 ECTS > Modules gestion d'entreprise - max. 15 ECTS > MAR: Marketing

    Ma - Informatique de gestion - 90 ECTS
    Version: 2019/SA_V01
    Cours - min. 45 ECTS > Modules gestion d'entreprise - max. 15 ECTS > MAR: Marketing

    Ma - International and European Business - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Courses > Additional courses: Any Master courses of the Faculty of Economics and Social Sciences, as well as maximum 9 ECTS from all Master programmes of the University. > Cours à choix SES de niveau Master
    Courses > Modules > One complete module taken from the following list > Groupe d'élément de validation du Module MAR > MAR: Marketing

    Ma - Management - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Cours: min. 72 ECTS > Modules - min 54 ECTS > Groupe d'élément de validation du Module MAR > MAR: Marketing
    Cours: min. 72 ECTS > Cours à option: max. 18 ECTS > Cours à choix SES de niveau Master

    Ma - Marketing - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V02
    Cours > Cours à choix Master de toute l'université > Cours à choix SES de niveau Master
    Cours > Groupe d'élément de validation du Module Marketing > MAR: Marketing

    Ma - Sciences de la communication et des médias - 90 ECTS
    Version: 2015/SA_V01
    Cours - 60 ECTS > Inter- and Transdisciplinary Perspectives > Cours à choix SES de niveau Master
    Cours - 60 ECTS > Modul A «Media, Politics and the Economy» Modul