Lecture: American Drama

  • Unterricht

    Details

    Fakultät Philosophische Fakultät
    Bereich Englisch
    Code UE-L06.01057
    Sprachen Englisch
    Art der Unterrichtseinheit Vorlesung
    Kursus Master, Bachelor
    Semester SA-2020

    Zeitplan und Räume

    Vorlesungszeiten Dienstag 10:15 - 12:00, Wöchentlich (Herbstsemester)

    Unterricht

    Dozenten-innen
    • Austenfeld Thomas
    Beschreibung

    This lecture class will offer an overview of American drama as a mirror of America's social history. 

    Rejected by the original Puritan settlers, American drama first attempted to separate from British models in the early Federal period (Royall Tyler's The Contrast 1787), then took a detour into melodrama (Dion Boucicault's The Octoroon 1859).  From the early nineteen-teens onwards, the Provincetown Players provided a fresh, experimental theater that thrust Eugene O'Neill (Servitude 1914) and Susan Glaspell (The Verge 1921), among others, into the spotlight. A normative American domestic drama was firmly established with Thornton Wilder's Our Town (1938). 

    A post-WW II "golden age" of American drama was ushered in by Tennessee Williams (The Glass Menagerie 1944) and Arthur Miller (All My Sons 1947). African American women writers like Lorraine Hansberry (A Raisin in the Sun 1959), Ntozake Shange (For Colored Girls Who Have Considered Suicide / When the Rainbow Is Enuf 1976/2010) , and Rita Dove (The Darker Face of the Earth 1994) found drama a congenial mode for the expression of simmering racial conflicts. David Henry Hwang (M. Butterfly 1988) and David Mamet (Oleanna 1992) explored Asian-American identity and gender-bending along with, respectively, political correctness and sexual harassment, while Tony Kushner's Angels in America (1991) became the lasting expression of the AIDS crisis.

    American musical theater established itself as a potent social and economic force with Rodgers and Hammerstein's  Oklahoma! (1943), inaugurating another "golden age" in musicals on and off Broadway. In recent decades, American drama has mutated into episodic "dramas" streamed online.

    Along with a dozen or so significant plays that have earned canonical status, we will study key critical interventions from Alexis de Tocqueville to Stephen Sondheim and from Rollin Lynde Hartt to Tony Kushner. 

    Bemerkungen

    Online course

    Soft Skills Ja
    ausserhalb des Bereichs Ja
    BeNeFri Nein
    Mobilität Ja
    UniPop Nein

    Dokument

    Bibliographie

    Most of the dramas will be made available on the  MOODLE  platform

  • Einzeltermine und Räume
    Datum Zeit Art der Unterrichtseinheit Ort
    15.09.2020 10:15 - 12:00 Kurs
    22.09.2020 10:15 - 12:00 Kurs
    29.09.2020 10:15 - 12:00 Kurs
    06.10.2020 10:15 - 12:00 Kurs
    13.10.2020 10:15 - 12:00 Kurs
    20.10.2020 10:15 - 12:00 Kurs
    27.10.2020 10:15 - 12:00 Kurs
    03.11.2020 10:15 - 12:00 Kurs
    10.11.2020 10:15 - 12:00 Kurs
    17.11.2020 10:15 - 12:00 Kurs
    24.11.2020 10:15 - 12:00 Kurs
    01.12.2020 10:15 - 12:00 Kurs
    15.12.2020 10:15 - 12:00 Kurs
  • Leistungskontrolle

    Prüfung - SA-2020, Wintersession 2021

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - SP-2021, Sommersession 2021

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - SP-2021, Herbstsession 2021

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - SA-2021, Wintersession 2022

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden
  • Zuordnung
    Zählt für die folgenden Studienpläne:
    Allgemeine und vergleichende Literaturwissenschaft 90 [MA]
    Version: SA10_MA_PA_fr_de_bil_V02
    Module C - Littératures en contact

    Englische Sprache und Literatur 120
    Version: SA15_BA_ang_V02
    Module Five: Culture & Identity

    Englische Sprache und Literatur 30 [MA]
    Version: SA15_MA_P2_ang_V01
    Module 5minor: American Literature

    Englische Sprache und Literatur 50
    Version: SA15_BASI_ang_V01
    Module 01: English and American Literature

    Englische Sprache und Literatur 60
    Version: SA15_BA_ang_V01
    Theory and Texte or Culture and Identity > Module Five: Culture & Identity

    Englische Sprache und Literatur 90 [MA]
    Version: SA17_MA_PA_ang_V01
    Module 5 Bereiche > Module 5: American Literature

    Ergänzende Lehrveranstaltungen in phil.
    Version: ens_compl_lettres

    Erziehungswissenschaften 120
    Version: SA14_BA_fr_v02
    CTC / BS1.8-F

    Erziehungswissenschaften 120
    Version: SA20_BA_bil_v01
    Variante B > BE1.7b-B Bereichsübergreifende Kompetenzen
    Variante A > BE1.8a-B Compétences transversales

    Erziehungswissenschaften 120
    Version: SA20_BA_de_v01
    BE1.8-D Bereichsübergreifende Kompetenzen

    Germanistik 120
    Version: SA16_BA_dt_V02
    Soft Skills

    Geschichte 120
    Version: SA16_BA_bi_v02
    CTC > Soft skills 12

    Geschichte 120
    Version: SA16_BA_bi_v01
    CTC > Soft skills 12

    Italienisch 120
    Version: SA15_BA_ital_V02
    Soft Skills

    Italienisch 120
    Version: SA15_BA_ita_V01
    Soft Skills

    Musikwissenschaft und Geschichte des Musiktheaters 120
    Version: SA20_BA_bi_v01
    BA 120 / Soft Skills (CTC)

    Philosophie 120
    Version: SA20_BA_bi_v01
    Bereichsüberegreifende und erweiternde Kompetenzen / Softskills > Soft skills 12

    Philosophie 120
    Version: SA17_BA_bi_v01
    Bereichsüberegreifende und erweiternde Kompetenzen / Softskills > Soft skills 12

    Philosophie 120
    Version: SH05_BA_bi_v01
    Soft skills > Soft skills 12

    Philosophie 120
    Version: SA17_BA_bi_v02
    Bereichsüberegreifende und erweiternde Kompetenzen / Softskills > Soft skills 12

    Philosophische Fakultät [Vorl.]
    Version: Lettres_v01

    Psychologie 180
    Version: SA19_BA_fr_de_bil_v02
    Modul 11 > M11 Soft skills

    Pädagogik / Psychologie 120
    Version: SA20_BA_bil_v01
    BP1.7-B Bereichsübergreifende Kompetenzen / Compétences transversales

    Pädagogik / Psychologie 120
    Version: SA20_BA_de_v01
    BP1.7-D Bereichsübergreifende Kompetenzen

    Pädagogik / Psychologie 120
    Version: SA14_BA_fr_v02
    CTC / BP1.8-F

    Slavistik 120
    Version: SA15_BA_slav_V01
    Modul 9: Bereichsübergreifende und -erweiternde Kompetenzen

    Slavistik 120
    Version: SA15_BA_slav_V02
    Modul 9: Bereichsübergreifende und -erweiternde Kompetenzen