Vertiefung "Theorie, Empirie und Geschichte der Kindheit"

  • Unterricht

    Details

    Fakultät Philosophische Fakultät
    Bereich Erziehungswissenschaften
    Code UE-L23.00937
    Sprachen Englisch und/oder Deutsch
    Art der Unterrichtseinheit Seminar
    Kursus Master
    Semester HS-2024

    Zeitplan und Räume

    Vorlesungszeiten Montag 15:15 - 17:00, Wöchentlich (Herbstsemester)

    Unterricht

    Verantwortliche
    • Ramos Anne Carolina
    Dozenten-innen
    • Ramos Anne Carolina
    Beschreibung

    Peer and friend relations in children’s everyday lives: Children spend a large part of their daily social interactions with peers and friends. Due to the institutionalization of the life course, children’s social activities are often age-based, and school tends to become especially important because of peers. Peer relations and friendships are embedded in socio-cultural contexts, and take different forms over time, which can either be maintained or abandoned over the years. In this seminar we will look at the importance of peers and friends in children’s everyday lives. We will discuss how children understand and do/undo friendships, differences between relationships with siblings and friends, pets and stuffed toys as 'friends' and the influence of age, gender, ethnicity/migration, and social class on relationships with peers and friends. The seminar will also look at negative experiences in peer relations, such as peer pressure and bullying.

    Lernziele

    After attending this seminar, you will:

    • Understand the importance of peer and friend relations for children.
    • Acquire knowledge of theoretical and empirical perspectives on friends and peer relations.
    • Gain an overview of children’s practices of doing/undoing friends.
    • Acquire knowledge about negative peer relations and their impact on children’s lives.
    Bemerkungen

    Das Seminar beginnt erst am 23.09.2024.
    The seminar will be held in English, but students may lead the discussion in German.
    The final work can be written in English, German, or French.

    Soft Skills Ja
    ausserhalb des Bereichs Ja
    BeNeFri Ja
    Mobilität Ja
    UniPop Nein
    Hörer Ja

    Dokument

    Bibliographie

    Corsaro, W. (2003). We’re friends, right? Inside Kids’ Culture. Washington: Joseph Henry Press.

  • Einzeltermine und Räume
    Datum Zeit Art der Unterrichtseinheit Ort
    23.09.2024 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-2.115
    30.09.2024 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-2.115
    07.10.2024 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-2.115
    14.10.2024 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-2.115
    21.10.2024 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-2.115
    28.10.2024 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-2.115
    04.11.2024 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-2.115
    11.11.2024 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-2.115
    18.11.2024 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-2.115
    25.11.2024 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-2.115
    02.12.2024 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-2.115
    09.12.2024 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-2.115
    16.12.2024 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-2.115
  • Leistungskontrolle

    Prüfung - HS-2024, Wintersession 2025

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - FS-2025, Sommersession 2025

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - FS-2025, Herbstsession 2025

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - HS-2025, Wintersession 2026

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden
  • Zuordnung
    Zählt für die folgenden Studienpläne:
    Erziehungswissenschaften 30 [MA]
    Version: SA20_MA_NP_de_v01
    Wahlmodule > Pädagogik der frühen Kindheit und Kindheitsforschung

    Erziehungswissenschaften 30 [MA]
    Version: SA20_MA_SP_de_v01
    Pädagogik der frühen Kindheit und Kindheitsforschung > Theorie, Empirie und Geschichte der Kindheit

    Erziehungswissenschaften 90 [MA]
    Version: SA20_MA_VP_de_v01
    Optionen > Pädagogik der frühen Kindheit und Kindheitsforschung > Theorie, Empirie und Geschichte der Kindheit

    Erziehungswissenschaften 90 [MA]
    Version: SA21_PA_VP_bil_v01
    B4 Module thématique II

    Familien-, Kinder- und Jugendstudien 90 [MA]
    Version: SA15_MA_PA_bil_V01
    Wahlmodul > Kinder und Jugend
    Psychologie / Erziehungswissenschaften

    Français 120
    Version: SA16_BA_fr_V04
    Module 8 - CTC

    Pädagogik / Psychologie 90 [MA]
    Version: SA20_MA_VP_de_v01
    Pflichtmodule > Theoretische und methodische Vertiefung