Vertiefung "Theorie, Empirie und Geschichte der Kindheit"

  • Enseignement

    Détails

    Faculté Faculté des lettres et des sciences humaines
    Domaine Sciences de l'éducation
    Code UE-L23.00937
    Langues Anglais et/ou Allemand
    Type d'enseignement Séminaire
    Cursus Master
    Semestre(s) SA-2024

    Horaires et salles

    Horaire résumé Lundi 15:15 - 17:00, Hebdomadaire (Semestre d'automne)

    Enseignement

    Responsables
    • Ramos Anne Carolina
    Enseignants
    • Ramos Anne Carolina
    Description

    Peer and friend relations in children’s everyday lives: Children spend a large part of their daily social interactions with peers and friends. Due to the institutionalization of the life course, children’s social activities are often age-based, and school tends to become especially important because of peers. Peer relations and friendships are embedded in socio-cultural contexts, and take different forms over time, which can either be maintained or abandoned over the years. In this seminar we will look at the importance of peers and friends in children’s everyday lives. We will discuss how children understand and do/undo friendships, differences between relationships with siblings and friends, pets and stuffed toys as 'friends' and the influence of age, gender, ethnicity/migration, and social class on relationships with peers and friends. The seminar will also look at negative experiences in peer relations, such as peer pressure and bullying.

    Objectifs de formation

    After attending this seminar, you will:

    • Understand the importance of peer and friend relations for children.
    • Acquire knowledge of theoretical and empirical perspectives on friends and peer relations.
    • Gain an overview of children’s practices of doing/undoing friends.
    • Acquire knowledge about negative peer relations and their impact on children’s lives.
    Commentaire

    Das Seminar beginnt erst am 23.09.2024.
    The seminar will be held in English, but students may lead the discussion in German.
    The final work can be written in English, German, or French.

    Softskills Oui
    Hors domaine Oui
    BeNeFri Oui
    Mobilité Oui
    UniPop Non
    Auditeur Oui

    Documents

    Bibliographie

    Corsaro, W. (2003). We’re friends, right? Inside Kids’ Culture. Washington: Joseph Henry Press.

  • Dates et salles
    Date Heure Type d'enseignement Lieu
    23.09.2024 15:15 - 17:00 Cours RM 02, salle S-2.115
    30.09.2024 15:15 - 17:00 Cours RM 02, salle S-2.115
    07.10.2024 15:15 - 17:00 Cours RM 02, salle S-2.115
    14.10.2024 15:15 - 17:00 Cours RM 02, salle S-2.115
    21.10.2024 15:15 - 17:00 Cours RM 02, salle S-2.115
    28.10.2024 15:15 - 17:00 Cours RM 02, salle S-2.115
    04.11.2024 15:15 - 17:00 Cours RM 02, salle S-2.115
    11.11.2024 15:15 - 17:00 Cours RM 02, salle S-2.115
    18.11.2024 15:15 - 17:00 Cours RM 02, salle S-2.115
    25.11.2024 15:15 - 17:00 Cours RM 02, salle S-2.115
    02.12.2024 15:15 - 17:00 Cours RM 02, salle S-2.115
    09.12.2024 15:15 - 17:00 Cours RM 02, salle S-2.115
    16.12.2024 15:15 - 17:00 Cours RM 02, salle S-2.115
  • Modalités d'évaluation

    Examen - SA-2024, Session d'hiver 2025

    Mode d'évaluation Par note, Par réussi/échec

    Examen - SP-2025, Session d'été 2025

    Mode d'évaluation Par note, Par réussi/échec

    Examen - SP-2025, Session d'automne 2025

    Mode d'évaluation Par note, Par réussi/échec

    Examen - SA-2025, Session d'hiver 2026

    Mode d'évaluation Par note, Par réussi/échec
  • Affiliation
    Valable pour les plans d'études suivants:
    Etudes sur la famille, l’enfance et la jeunesse 90 [MA]
    Version: SA15_MA_PA_bil_V01
    Module à choix > Enfance et jeunesse
    Psychologie / Sciences de l'éducation

    Français 120
    Version: SA16_BA_fr_V04
    Module 8 - CTC

    Pédagogie / Psychologie 90 [MA]
    Version: SA20_MA_VP_de_v01
    Pflichtmodule > Theoretische und methodische Vertiefung

    Sciences de l'éducation 30 [MA]
    Version: SA20_MA_NP_de_v01
    Wahlmodule > Pädagogik der frühen Kindheit und Kindheitsforschung

    Sciences de l'éducation 30 [MA]
    Version: SA20_MA_SP_de_v01
    Pädagogik der frühen Kindheit und Kindheitsforschung > Theorie, Empirie und Geschichte der Kindheit

    Sciences de l'éducation 90 [MA]
    Version: SA20_MA_VP_de_v01
    Optionen > Pädagogik der frühen Kindheit und Kindheitsforschung > Theorie, Empirie und Geschichte der Kindheit

    Sciences de l'éducation 90 [MA]
    Version: SA21_PA_VP_bil_v01
    B4 Module thématique II