MA-Seminar: Gedanken über Bewusstsein - Thoughts about Consciousness (leh)

  • Unterricht

    Details

    Fakultät Philosophische Fakultät
    Bereich Philosophie
    Code UE-L01.02502
    Sprachen Englisch und/oder Deutsch
    Art der Unterrichtseinheit Seminar
    Kursus Master
    Semester SA-2023

    Zeitplan und Räume

    Vorlesungszeiten Donnerstag 10:15 - 12:00, Wöchentlich (Herbstsemester)

    Unterricht

    Verantwortliche
    • Bochner Gregory
    • Nida-Rümelin Martine
    Dozenten-innen
    • Bochner Gregory
    • Nida-Rümelin Martine
    Beschreibung

    When we think about our own experiences or those of others we use special concepts, so-called phenomenal concepts, which are formed on the basis of our own acquaintance with the kind of experience at issue. For instance, when you consider whether your friend is sad, then you use in your thought a phenomenal concept of sadness, a concept you could not have formed had you never been sad yourself.

    Phenomenal concepts play an important role in the debate about the nature of consciousness. Physicalists argue that phenomenal concepts are isolated from other concepts in a manner which creates the illusion that conscious experience is something over and above the physical. Dualists tend to argue that phenomenal concepts give access to the very nature of conscious experience and they use that claim in their arguments against physicalism.

    At least some sessions (perhaps all) will be devoted to the debate around the nature of consciousness and the role of phenomenal concepts in our thought and access to reality. But the seminar is open as well for topics proposed by the participants. Please feel free to propose sessions about themes you would like to work on (e.g. in the context of your MA thesis) if they belong, in a broad sense, to the philosophy of mind, philosophy of language, metaphysics or epistemology.

    Languages used in the seminar: we will use both languages, English and German. If you consider participating you should, ideally, have a good passive knowledge of English (you can follow a discussion in English) and a good active knowledge of one of the two seminar languages (you are able to contribute to the discussion either in German or in English). Depending on the composition of the group we will decide how we distribute the use of English and German over the various sessions. If your passive knowledge of English is good but you do not trust your active knowledge of neither of the two seminar languages, you can express yourself in French (or Italian) and we will, if necessary, explain or translate your contribution.

    Soft Skills Nein
    ausserhalb des Bereichs Ja
    BeNeFri Ja
    Mobilität Ja
    UniPop Nein
  • Einzeltermine und Räume
    Datum Zeit Art der Unterrichtseinheit Ort
    21.09.2023 10:15 - 12:00 Kurs MIS 03, Raum 3025
    28.09.2023 10:15 - 12:00 Kurs MIS 04, Raum 4122
    05.10.2023 10:15 - 12:00 Kurs MIS 04, Raum 4122
    12.10.2023 10:15 - 12:00 Kurs MIS 04, Raum 4122
    19.10.2023 10:15 - 12:00 Kurs MIS 04, Raum 4122
    26.10.2023 10:15 - 12:00 Kurs MIS 04, Raum 4122
    02.11.2023 10:15 - 12:00 Kurs MIS 04, Raum 4122
    09.11.2023 10:15 - 12:00 Kurs MIS 04, Raum 4122
    16.11.2023 10:15 - 12:00 Kurs MIS 04, Raum 4122
    23.11.2023 10:15 - 12:00 Kurs MIS 04, Raum 4122
    30.11.2023 10:15 - 12:00 Kurs MIS 04, Raum 4122
    07.12.2023 10:15 - 12:00 Kurs MIS 04, Raum 4122
    14.12.2023 10:15 - 12:00 Kurs MIS 04, Raum 4122
    21.12.2023 10:15 - 12:00 Kurs MIS 04, Raum 4122
  • Leistungskontrolle

    Seminar - Ausserhalb der Prüfungssession

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden
    Beschreibung

    Die aktive Teilnahme (3 ECTS) bedingt regelmässige Anwesenheit, Vorbereitung jeder Sitzung, rege Teilnahme an der Diskussion und mindestens eine mündliche Präsentation oder eventuell einen schriftlichen Beitrag.

    Die schriftliche Arbeit (6 ECTS) besteht entweder aus einem einzelnen Text oder aus mehreren kleinen Arbeiten, je nach Entscheid des Lehrenden.

  • Zuordnung
    Zählt für die folgenden Studienpläne:
    Erziehungswissenschaften 30 [MA]
    Version: SA15_MA_PS_fr_v01
    Expertise et accompagnement pédagogiques / MEAP-F
    Approches interculturelles de l'éducation / MAIE-F
    Technologie de l'éducation / MTE-F
    Economie, politique et systèmes de l'éducation / MEPSE-F

    Erziehungswissenschaften 90 [MA]
    Version: SA15_MA_PA_fr_v01
    Modules à choix > Economie, politique et systèmes de l'éducation / MEPSE-F
    Modules à choix > Expertise et accompagnement pédagogiques / MEAP-F
    Modules à choix > Technologie de l'éducation / MTE-F
    Modules à choix > Approches interculturelles de l'éducation / MAIE-F

    Erziehungswissenschaften 90 [MA]
    Version: SA14_PA_VP_bil_v02
    Modulen Fr und De > Modules Fr > Technologie de l'éducation / MTE-F
    Modulen Fr und De > Modules Fr > Economie, politique et systèmes de l'éducation / MEPSE-F
    Modulen Fr und De > Modules Fr > Approches interculturelles de l'éducation / MAIE-F
    Modulen Fr und De > Modules Fr > Expertise et accompagnement pédagogiques / MEAP-F

    Philosophie 30 [MA]
    Version: SH06_MA_P2_bi_v01
    Fortgeschrittenes Modul (HPH und PHS) Nebenprogramm

    Philosophie 90 [MA]
    Version: SA11_MA_PA_bi_v01
    Obligatorische Module > Fortgeschrittenes Modul I (HPH oder PHS) gemäss Schwerpunkt der Masterarbeit: HPH oder PHS
    Obligatorische Module > Grundlagenmodul II (PHS und/oder HPH)
    Obligatorische Module > Grundlagenmodul I (HPH und PHS)