MA-Seminar: Gedanken über Bewusstsein - Thoughts about Consciousness (leh)

  • Enseignement

    Détails

    Faculté Faculté des lettres et des sciences humaines
    Domaine Philosophie
    Code UE-L01.02502
    Langues Anglais et/ou Allemand
    Type d'enseignement Séminaire
    Cursus Master
    Semestre(s) SA-2023

    Horaires et salles

    Horaire résumé Jeudi 10:15 - 12:00, Hebdomadaire (Semestre d'automne)

    Enseignement

    Responsables
    • Bochner Gregory
    • Nida-Rümelin Martine
    Enseignants
    • Bochner Gregory
    • Nida-Rümelin Martine
    Description

    When we think about our own experiences or those of others we use special concepts, so-called phenomenal concepts, which are formed on the basis of our own acquaintance with the kind of experience at issue. For instance, when you consider whether your friend is sad, then you use in your thought a phenomenal concept of sadness, a concept you could not have formed had you never been sad yourself.

    Phenomenal concepts play an important role in the debate about the nature of consciousness. Physicalists argue that phenomenal concepts are isolated from other concepts in a manner which creates the illusion that conscious experience is something over and above the physical. Dualists tend to argue that phenomenal concepts give access to the very nature of conscious experience and they use that claim in their arguments against physicalism.

    At least some sessions (perhaps all) will be devoted to the debate around the nature of consciousness and the role of phenomenal concepts in our thought and access to reality. But the seminar is open as well for topics proposed by the participants. Please feel free to propose sessions about themes you would like to work on (e.g. in the context of your MA thesis) if they belong, in a broad sense, to the philosophy of mind, philosophy of language, metaphysics or epistemology.

    Languages used in the seminar: we will use both languages, English and German. If you consider participating you should, ideally, have a good passive knowledge of English (you can follow a discussion in English) and a good active knowledge of one of the two seminar languages (you are able to contribute to the discussion either in German or in English). Depending on the composition of the group we will decide how we distribute the use of English and German over the various sessions. If your passive knowledge of English is good but you do not trust your active knowledge of neither of the two seminar languages, you can express yourself in French (or Italian) and we will, if necessary, explain or translate your contribution.

    Softskills
    Non
    Hors domaine
    Oui
    BeNeFri
    Oui
    Mobilité
    Oui
    UniPop
    Non
  • Dates et salles
    Date Heure Type d'enseignement Lieu
    21.09.2023 10:15 - 12:00 Cours MIS 03, salle 3025
    28.09.2023 10:15 - 12:00 Cours MIS 04, salle 4122
    05.10.2023 10:15 - 12:00 Cours MIS 04, salle 4122
    12.10.2023 10:15 - 12:00 Cours MIS 04, salle 4122
    19.10.2023 10:15 - 12:00 Cours MIS 04, salle 4122
    26.10.2023 10:15 - 12:00 Cours MIS 04, salle 4122
    02.11.2023 10:15 - 12:00 Cours MIS 04, salle 4122
    09.11.2023 10:15 - 12:00 Cours MIS 04, salle 4122
    16.11.2023 10:15 - 12:00 Cours MIS 04, salle 4122
    23.11.2023 10:15 - 12:00 Cours MIS 04, salle 4122
    30.11.2023 10:15 - 12:00 Cours MIS 04, salle 4122
    07.12.2023 10:15 - 12:00 Cours MIS 04, salle 4122
    14.12.2023 10:15 - 12:00 Cours MIS 04, salle 4122
    21.12.2023 10:15 - 12:00 Cours MIS 04, salle 4122
  • Modalités d'évaluation

    Séminaire - Hors session

    Mode d'évaluation Par note, Par réussi/échec
    Description

    Die aktive Teilnahme (3 ECTS) bedingt regelmässige Anwesenheit, Vorbereitung jeder Sitzung, rege Teilnahme an der Diskussion und mindestens eine mündliche Präsentation oder eventuell einen schriftlichen Beitrag.

    Die schriftliche Arbeit (6 ECTS) besteht entweder aus einem einzelnen Text oder aus mehreren kleinen Arbeiten, je nach Entscheid des Lehrenden.

  • Affiliation
    Valable pour les plans d'études suivants:
    Philosophie 30 [MA]
    Version: SH06_MA_P2_bi_v01
    Module Avancé (HPH et PHS) Programme d'études secondaires

    Philosophie 90 [MA]
    Version: SA11_MA_PA_bi_v01
    Modules obligatoires > Module Avancé I (HPH ou PHS) selon orientation du mémoire : HPH ou PHS
    Modules obligatoires > Module de Base II (PHS et/ou HPH)
    Modules obligatoires > Module de Base I (HPH et PHS)

    Sciences de l'éducation 30 [MA]
    Version: SA15_MA_PS_fr_v01
    Expertise et accompagnement pédagogiques / MEAP-F
    Approches interculturelles de l'éducation / MAIE-F
    Technologie de l'éducation / MTE-F
    Economie, politique et systèmes de l'éducation / MEPSE-F

    Sciences de l'éducation 90 [MA]
    Version: SA15_MA_PA_fr_v01
    Modules à choix > Economie, politique et systèmes de l'éducation / MEPSE-F
    Modules à choix > Expertise et accompagnement pédagogiques / MEAP-F
    Modules à choix > Technologie de l'éducation / MTE-F
    Modules à choix > Approches interculturelles de l'éducation / MAIE-F

    Sciences de l'éducation 90 [MA]
    Version: SA14_PA_VP_bil_v02
    Modules Fr et De > Modules Fr > Technologie de l'éducation / MTE-F
    Modules Fr et De > Modules Fr > Economie, politique et systèmes de l'éducation / MEPSE-F
    Modules Fr et De > Modules Fr > Approches interculturelles de l'éducation / MAIE-F
    Modules Fr et De > Modules Fr > Expertise et accompagnement pédagogiques / MEAP-F