Analyzing Social Media

  • Unterricht

    Details

    Fakultät Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät
    Bereich Kommunikationswissenschaft und Medienforschung
    Code UE-EKM.01326
    Sprachen Englisch
    Art der Unterrichtseinheit Vorlesung
    Kursus Master
    Semester HS-2022

    Zeitplan und Räume

    Vorlesungszeiten Donnerstag 10:15 - 12:00, Wöchentlich (Herbstsemester)
    Stunden pro Woche 2

    Unterricht

    Dozenten-innen
    • Maitra Julian
    Beschreibung

    How does a news story go viral on Instagram?

    Does the party-affiliation and gender of politicians affect their visibility and user interactions on Facebook?

    Which hashtags dominate the debate on climate change on Twitter?

    This course teaches you how to address and answer such questions through social media data analysis. The course pursues a two-sided approach:

    • On the one hand, it equips students with practical computational skills to access, gather, process, and analyze social media data and metrics, notably from Instagram, Facebook, and Twitter.
      To do this, the course introduces students to the R programming language and various open-source analytics tools in hands-on, workshop-style lessons.
    • On the other hand, the course aims to sharpen the critical thinking skills of students, namely their ability to critically assess, interpret, and debate in class some of the current developments, controversies, and ethically problematic issues in social media.

    This also requires considering some of the latest research on those topics.

    Grading occurs in two parts.

    • Part I: 40% take-home problem sets to be solved in R (individually, to be submitted throughout the semester).
    • Part II: 60% term paper on your own social media data analysis and critical discussion (individually, essay of 1500-2500 words, can be written in English, French, or German).
    Lernziele
    • Be able to access, gather, process, and analyze social media data through computational techniques. Specifically, be able to apply the R programming language at a basic level, notably to manipulate, analyze, and visualize social media data, for example, in scatter plots and word clouds
    • Be able to combine technical insights and critical reasoning to make sense of social media data and the complex interplay between social actors and technical systems that led to the creation of those data
    • Improve your academic writing skills
    Verfügbarkeit 40
    Soft Skills Ja
    ausserhalb des Bereichs Nein
    BeNeFri Ja
    Mobilität Ja
    UniPop Nein
  • Einzeltermine und Räume
    Datum Zeit Art der Unterrichtseinheit Ort
    22.09.2022 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C230
    29.09.2022 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C230
    06.10.2022 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C230
    13.10.2022 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C230
    20.10.2022 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C230
    27.10.2022 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C230
    03.11.2022 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C230
    10.11.2022 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C230
    17.11.2022 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C230
    24.11.2022 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C230
    01.12.2022 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C230
    15.12.2022 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C230
    22.12.2022 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C230
  • Leistungskontrolle

    Fortlaufende Evaluation - HS-2022, Wintersession 2023

    Bewertungsmodus Nach Note
    Beschreibung

    Course with continuous evaluation: after the registration period, you can no longer cancel your registration (see session calendar on the Faculty's website).

    Mündliche Prüfung

    Bewertungsmodus Nach Note
    Beschreibung

    Exam duration: 15 minutes

    Retake exam only, not valid for a first try

  • Zuordnung
    Zählt für die folgenden Studienpläne:
    BeNeFri - Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
    Version: 2018-SP_V01 - SES BeNeFri
    Kurse > Master - Kursangebot für BeNeFristudierende

    Doc - Betriebswirtschaftslehre
    Version: 2002-SA_V01
    Wahlkurse > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Management in Nonprofit-Organisation
    Version: 2002-SA_V01 -60 ECTS Théoriques
    Wahlkurse > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Quantitative Wirtschaftsforschung
    Version: 2002-SA_V01
    Wahlkurse > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Sozialwissenschaften
    Version: 2002-SA_V01
    Wahlkurse > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Volkswirtschaftslehre
    Version: 2002-SA_V01
    Wahlkurse > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
    Version: 2002-SA_V01
    Wahlkurse > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Wirtschaftsinformatik
    Version: 20210713
    Wahlkurse > Wahlkurse UNIFR

    Ergänzende Lehrveranstaltungen in SES oder Mobilität
    Version: ens_compl_ses
    Master Kursangebot für Mobilitätstudierende

    Ma - Accounting and Finance - 120 ECTS
    Version: 2024-SP_V02 - DD Caen
    UniFrKurse > Wahlkurse - Max 18 ECTS > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - Accounting and Finance - 90 ECTS
    Version: 2021-SA_V02 - Dès SA-2024
    Kurse - 72 ECTS > minimum 0 / maximum 1 beliebiger Masterkurs, der an der Universität Fribourg angeboten wird , wenn 72 ECTS in den oben genannten Modulen noch nicht erreicht sind > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - Betriebswirtschaftslehre - 90 ECTS
    Version: 2021-SA_V03 - Dès SA-2024
    Kurse: mind. 72 ECTS > Wahlkurse > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - Business Communication - Betriebswirtschaftslehre - 90 ECTS
    Version: 2022-SA_V03
    Kurse - 60 ECTS > Communication > Deux Cours et séminaires au choix 6 ECTS > Wahlkurse

    Ma - Business Communication : Ethik und Volkswirtschaftslehre - 90 ECTS
    Version: 2017-SP_V02 - Ethique
    Kurse - 60 ECTS > Cours et séminaires au choix: Au choix deux des enseignements suivants à 3 ECTS > Wahlkurse

    Ma - Business Communication : Volkswirtschaftslehre - 90 ECTS
    Version: 2021-SA_V03
    Kurse > Communication > Cours et séminaires au choix: Au choix deux des enseignements suivants à 3 ECTS > Ma - Wahl Kurse und Seminars - ab HS-2024 > Wahlkurse

    Ma - Business Communication : Wirtschaftsinformatik - 90 ECTS
    Version: 2024-SA_V03
    Communication > Wahlkurse

    Ma - Data Analytics & Economics - 90 ECTS
    Version: 2020-SA_V02
    Courses min 63 ECTS > Mandatory Modules (45 to 63 ECTS) > Module II: Economics of Markets and Organisations (Eco)

    Ma - International and European Business - 90 ECTS
    Version: 2021-SA_V01 - dès SA-2024
    Courses > Additional courses > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - Kommunikation und Gesellschaft - 90 ECTS
    Version: 2021-SA_V03
    Forschungsbereiche > Inter- & Transdisciplinary Perspectives

    Ma - Marketing - 90 ECTS
    Version: 2021-SA_V03 - Dès SA-2024
    Kurse - 72 ECTS > Masterwahlkurse auf der gesamten Universität > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - Volkswirtschaftslehre - 90 ECTS
    Version: 2021-SA_V04
    Mit der ersten Kurseinschreibung in einem der verfügbaren Optionen bestimmen Sie die Optionswahl. > Quantitative Ökonomik > Wahlkurse in Quantitative Ökonomik > Kurse der SES-Fakultät - max. 15 ECTS > SES-Wahlkurse auf Masterstufe
    Mit der ersten Kurseinschreibung in einem der verfügbaren Optionen bestimmen Sie die Optionswahl. > Nachhaltige Entwicklung und soziale Verantwortung > Wahlkurse in Nachhaltige Entwicklung und soziale Verantwortung > Wahlkurse der SES-Fakultät - max. 15 ECTS > SES-Wahlkurse auf Masterstufe
    Mit der ersten Kurseinschreibung in einem der verfügbaren Optionen bestimmen Sie die Optionswahl. > Ökonomik und Politik des öffentlichen Sektors > Wahlkurse in Ökonomik und Politik des öffentlichen Sektors > Wahlkurse der SES-Fakultät - max. 15 ECTS > SES-Wahlkurse auf Masterstufe
    Mit der ersten Kurseinschreibung in einem der verfügbaren Optionen bestimmen Sie die Optionswahl. > Business Economics > Wahlkurse in Business Economics > Wahlkurse der SES-Fakultät - max. 15 ECTS > SES-Wahlkurse auf Masterstufe
    Kurswahl für den Master OHNE Optionen > Wahlkurse > Wahlkurse der SES-Fakultät - max. 15 ECTS > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Musikwissenschaft und Geschichte des Musiktheaters 120
    Version: SA20_BA_bi_v01
    BA 120 / Soft Skills (CTC)