Analyzing Social Media

  • Unterricht

    Details

    Fakultät Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät
    Bereich Kommunikationswissenschaft und Medienforschung
    Code UE-EKM.01326
    Sprachen Englisch
    Art der Unterrichtseinheit Vorlesung
    Kursus Master
    Semester SA-2022

    Zeitplan und Räume

    Vorlesungszeiten Donnerstag 10:15 - 12:00, Wöchentlich
    Stunden pro Woche 2

    Unterricht

    Dozenten-innen
    Beschreibung

    How does a news story go viral on Instagram?

    Does the party-affiliation and gender of politicians affect their visibility and user interactions on Facebook?

    Which hashtags dominate the debate on climate change on Twitter?

    This course teaches you how to address and answer such questions through social media data analysis. The course pursues a two-sided approach:

    • On the one hand, it equips students with practical computational skills to access, gather, process, and analyze social media data and metrics, notably from Instagram, Facebook, and Twitter.
      To do this, the course introduces students to the R programming language and various open-source analytics tools in hands-on, workshop-style lessons.
    • On the other hand, the course aims to sharpen the critical thinking skills of students, namely their ability to critically assess, interpret, and debate in class some of the current developments, controversies, and ethically problematic issues in social media.

    This also requires considering some of the latest research on those topics.

    Grading occurs in two parts.

    • Part I: 40% take-home problem sets to be solved in R (individually, to be submitted throughout the semester).
    • Part II: 60% term paper on your own social media data analysis and critical discussion (individually, essay of 1500-2500 words, can be written in English, French, or German).
    Lernziele
    • Be able to access, gather, process, and analyze social media data through computational techniques. Specifically, be able to apply the R programming language at a basic level, notably to manipulate, analyze, and visualize social media data, for example, in scatter plots and word clouds
    • Be able to combine technical insights and critical reasoning to make sense of social media data and the complex interplay between social actors and technical systems that led to the creation of those data
    • Improve your academic writing skills
    Verfügbarkeit 40
    Soft Skills
    Ja
    ausserhalb des Bereichs
    Nein
    BeNeFri
    Ja
    Mobilität
    Ja
    UniPop
    Nein
  • Einzeltermine und Räume
    Datum Zeit Art der Unterrichtseinheit Ort
    22.09.2022 10:15 - 12:00 Kurs
    29.09.2022 10:15 - 12:00 Kurs
    06.10.2022 10:15 - 12:00 Kurs
    13.10.2022 10:15 - 12:00 Kurs
    20.10.2022 10:15 - 12:00 Kurs
    27.10.2022 10:15 - 12:00 Kurs
    03.11.2022 10:15 - 12:00 Kurs
    10.11.2022 10:15 - 12:00 Kurs
    17.11.2022 10:15 - 12:00 Kurs
    24.11.2022 10:15 - 12:00 Kurs
    01.12.2022 10:15 - 12:00 Kurs
    15.12.2022 10:15 - 12:00 Kurs
    22.12.2022 10:15 - 12:00 Kurs
  • Leistungskontrolle

    Mündliche Prüfung - SP-2023, Wiederholungssession 2023

    Bewertungsmodus Nach Note
    Beschreibung

    Exam duration: 15 minutes

    Retake exam only, not valid for a first try

    Fortlaufende Evaluation - SA-2022, Wintersession 2023

    Bewertungsmodus Nach Note
    Beschreibung

    Course with continuous evaluation: after the registration period, you can no longer cancel your registration (see session calendar on the Faculty's website).

  • Zuordnung
    Zählt für die folgenden Studienpläne:
    Ba - Kommunikationswissenschaft und Medienforschung - 120 ECTS
    Version: 2021/SA_V03
    2. + 3. Jahr - 78 ECTS > Kurse / Seminare - 63 ECTS > Bachelor-Wahlveranstaltungen > Ba - 156 - Wahlpflichtvorlesungen Kommunikationswissenschaft

    BcBa - Kommunikationswissenschaft und Medienforschung - 30 ECTS
    Version: 2015/SA_V01
    Wahlvorlesungen > Weitere Wahlvorlesungen aus dem Angebot DCM für das Nebenfach KM 30 ECTS

    BcBa - Kommunikationswissenschaft und Medienforschung - 60 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Wahlvorlesungen - mind. 18 ECTS > Weitere Wahlvorlesungen aus dem Angebot DCM für das Nebenfach KM 60 ECTS

    Ergänzende Lehrversanstaltungen in SES
    Version: ens_compl_ses
    803 - BA-Kursangebot für Mobilitätstudierende

    Ma - Business Communication : Betriebswirtschaftslehre - 90 ECTS
    Version: 2022/SA_V01
    Kurse - 60 ECTS > Communication > Deux Cours et séminaires au choix 6 ECTS > Cours et séminaires au choix

    Ma - Business Communication : Ethik und Volkswirtschaftslehre - 90 ECTS
    Version: 2017/SP_V01_ETHIQUE
    Kurse - 60 ECTS > Communication > Cours et séminaires au choix: Au choix deux des enseignements suivants à 3 ECTS > Cours et séminaires au choix

    Ma - Business Communication : Volkswirtschaftslehre - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Kurse > Communication > Cours et séminaires au choix: Au choix deux des enseignements suivants à 3 ECTS > Cours et séminaires au choix

    Ma - Business Communication : Wirtschaftsinformatik - 90 ECTS
    Version: 2020/SA_V01
    Kurse - 60 ECTS > Communication > Deux Cours et séminaires au choix 6 ECTS > Cours et séminaires au choix

    Ma - Kommunikation und Gesellschaft - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V03
    Forschungsbereiche > Forschungsbereiche > Inter- & Transdisciplinary Perspectives > Wahlveranstaltungen Kommunikationswissenschaft

    Ma - Kommunikationswissenschaft und Medienforschung - 90 ECTS
    Version: 2015/SA_V01
    Kurse - 60 ECTS > Inter- and Transdisciplinary Perspectives > Wahlveranstaltungen Kommunikationswissenschaft