Analyzing Social Media

  • Enseignement

    Détails

    Faculté Faculté des sciences économiques et sociales et du management
    Domaine Sciences de la Communication et des Médias
    Code UE-EKM.01326
    Langues Anglais
    Type d'enseignement Cours
    Cursus Master
    Semestre(s) SA-2022

    Horaires et salles

    Horaire résumé Jeudi 10:15 - 12:00, Hebdomadaire (Semestre d'automne)
    Heures par semaine 2

    Enseignement

    Enseignants
    • Maitra Julian
    Description

    How does a news story go viral on Instagram?

    Does the party-affiliation and gender of politicians affect their visibility and user interactions on Facebook?

    Which hashtags dominate the debate on climate change on Twitter?

    This course teaches you how to address and answer such questions through social media data analysis. The course pursues a two-sided approach:

    • On the one hand, it equips students with practical computational skills to access, gather, process, and analyze social media data and metrics, notably from Instagram, Facebook, and Twitter.
      To do this, the course introduces students to the R programming language and various open-source analytics tools in hands-on, workshop-style lessons.
    • On the other hand, the course aims to sharpen the critical thinking skills of students, namely their ability to critically assess, interpret, and debate in class some of the current developments, controversies, and ethically problematic issues in social media.

    This also requires considering some of the latest research on those topics.

    Grading occurs in two parts.

    • Part I: 40% take-home problem sets to be solved in R (individually, to be submitted throughout the semester).
    • Part II: 60% term paper on your own social media data analysis and critical discussion (individually, essay of 1500-2500 words, can be written in English, French, or German).
    Objectifs de formation
    • Be able to access, gather, process, and analyze social media data through computational techniques. Specifically, be able to apply the R programming language at a basic level, notably to manipulate, analyze, and visualize social media data, for example, in scatter plots and word clouds
    • Be able to combine technical insights and critical reasoning to make sense of social media data and the complex interplay between social actors and technical systems that led to the creation of those data
    • Improve your academic writing skills
    Places disponibles 40
    Softskills Oui
    Hors domaine Non
    BeNeFri Oui
    Mobilité Oui
    UniPop Non
  • Dates et salles
    Date Heure Type d'enseignement Lieu
    22.09.2022 10:15 - 12:00 Cours PER 21, salle C230
    29.09.2022 10:15 - 12:00 Cours PER 21, salle C230
    06.10.2022 10:15 - 12:00 Cours PER 21, salle C230
    13.10.2022 10:15 - 12:00 Cours PER 21, salle C230
    20.10.2022 10:15 - 12:00 Cours PER 21, salle C230
    27.10.2022 10:15 - 12:00 Cours PER 21, salle C230
    03.11.2022 10:15 - 12:00 Cours PER 21, salle C230
    10.11.2022 10:15 - 12:00 Cours PER 21, salle C230
    17.11.2022 10:15 - 12:00 Cours PER 21, salle C230
    24.11.2022 10:15 - 12:00 Cours PER 21, salle C230
    01.12.2022 10:15 - 12:00 Cours PER 21, salle C230
    15.12.2022 10:15 - 12:00 Cours PER 21, salle C230
    22.12.2022 10:15 - 12:00 Cours PER 21, salle C230
  • Modalités d'évaluation

    Examen oral

    Mode d'évaluation Par note
    Description

    Exam duration: 15 minutes

    Retake exam only, not valid for a first try

    Evaluation continue - SA-2022, Session d'hiver 2023

    Mode d'évaluation Par note
    Description

    Course with continuous evaluation: after the registration period, you can no longer cancel your registration (see session calendar on the Faculty's website).

  • Affiliation
    Valable pour les plans d'études suivants:
    BeNeFri - Sciences économiques et sociales
    Version: 2018/SP_V01_SES_BeNeFri
    Cours > Offre de cours Master pour étudiants BeNeFri

    Doc - Economie politique
    Version: 2002/SA_V01
    Cours a choix > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Economie quantitative
    Version: 2002/SA_V01
    Cours a choix > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Gestion d'entreprise
    Version: 2002/SA_V01
    Cours a choix > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Informatique de gestion
    Version: 20210713
    Cours à choix > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Management en Nonprofit-Organisation
    Version: 2002/SA_V01_60ECTS Théoriques
    Cours à choix > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Sciences sociales
    Version: 2002/SA_V01
    Cours a choix > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Sciences économiques et sociales
    Version: 2002/SA_V01
    Cours a choix > Wahlkurse UNIFR

    Enseignement complémentaire en SES ou étudiants en mobilité
    Version: ens_compl_ses
    Offre de cours Master pour étudiants en mobilité

    Ma - Business Communication - Gestion d'entreprise - 90 ECTS
    Version: 2022/SA_V02
    Cours - 60 ECTS > Communication > Deux Cours et séminaires au choix 6 ECTS > Cours et séminaires à choix

    Ma - Business Communication : Economie politique - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V02
    Cours > Communication > Cours et séminaires au choix: Au choix deux des enseignements suivants à 3 ECTS > Cours et séminaires à choix

    Ma - Business Communication : Informatique de gestion - 90 ECTS
    Version: 2020/SA_V02
    Cours - 60 ECTS > Communication > Deux cours et séminaires à choix 6 ECTS > Cours et séminaires à choix

    Ma - Business Communication : Éthique et économie politique - 90 ECTS
    Version: 2017/SP_V01_ETHIQUE
    Cours - 60 ECTS > Communication > Cours et séminaires au choix: Au choix deux des enseignements suivants à 3 ECTS > Cours et séminaires à choix

    Ma - Communication et Société - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V03
    Forschungsbereiche > Inter- & Transdisciplinary Perspectives

    Ma - Data Analytics & Economics - 90 ECTS
    Version: 2020/SA-v01
    Courses min 63 ECTS > Mandatory Modules (45 to 63 ECTS) > Module II: Economics of Markets and Organisations (Eco)

    Ma - Sciences de la communication et des médias - 90 ECTS
    Version: 2015/SA_V01
    Cours - 60 ECTS > Inter- and Transdisciplinary Perspectives > Wahlveranstaltungen Kommunikationswissenschaft