Relevant concepts and topics for the psychological practice with LGBTQ+ clients

  • Unterricht

    Details

    Fakultät Philosophische Fakultät
    Bereich Psychologie
    Code UE-L25.00773
    Sprachen Englisch
    Art der Unterrichtseinheit Blockkurs
    Kursus Master
    Semester FS-2025

    Zeitplan und Räume

    Vorlesungszeiten Freitag 09:15 - 17:00, Blockkurs (Frühlingssemester)
    Samstag 09:15 - 17:00, Blockkurs (Frühlingssemester)

    Unterricht

    Dozenten-innen
    • Meuwly Nathalie
    Beschreibung

    Presence is mandatory.

    This course aims to provide an overview of concepts and topics which are relevant to psychological practice with LGBTQ+ clients. There is strong empirical evidence that individuals with a sexual or gender diverse identity face cumulative stressors that can lead to mental health problems and suicidality. One possible framework for understanding these findings is the minority stress model (Meyer, 2003): Being part of a minority group is associated with experiences of prejudice and discrimination, while functional coping strategies and/or social support buffer these effects on mental health. Among this model we will discuss other theories and topics such as youth, identity, romantic relationships, and parenting. The goal is that you develop a strong scientific background for understanding health, developmental challenges, and resilience in LGBTQ+ individuals.

    Lernziele

    1) Expanding your lens of diversity: Mainstream psychology is often based on heterosexual and cisgender people
    2) Understanding the impact of prejudice and stigma for minority groups -> accumulated minority stressors
    3) Understanding the context and cohort effects of sexual and gender diversity
    4) Learning key points of affirmative psychotherapy

    Verfügbarkeit 50
    Soft Skills Nein
    ausserhalb des Bereichs Nein
    BeNeFri Nein
    Mobilität Nein
    UniPop Nein
  • Einzeltermine und Räume
    Datum Zeit Art der Unterrichtseinheit Ort
    02.05.2025 09:15 - 17:00 Kurs RM 01, Raum C-0.101
    03.05.2025 09:15 - 17:00 Kurs RM 01, Raum C-0.101
  • Leistungskontrolle

    Schriftliche Prüfung - FS-2025, Sommersession 2025

    Datum 05.06.2025 10:00 - 11:30
    Bewertungsmodus Nach Note

    Schriftliche Prüfung - FS-2025, Herbstsession 2025

    Bewertungsmodus Nach Note

    Schriftliche Prüfung - HS-2025, Wintersession 2026

    Bewertungsmodus Nach Note

    Schriftliche Prüfung - FS-2026, Sommersession 2026

    Bewertungsmodus Nach Note
  • Zuordnung
    Zählt für die folgenden Studienpläne:
    Familien-, Kinder- und Jugendstudien 90 [MA]
    Version: SA15_MA_PA_bil_V01
    Psychologie / Erziehungswissenschaften
    Wahlmodul > Familie

    Psychologie 30 [MA]
    Version: SA18_MA_P2_fr_de_bil_v01
    Spezialisierungsmodule > Klinische Psychologie und Gesundheitspsychologie > Methoden und Anwendungen in Klinischer Psychologie und Familienpsychologie (CLIN A)

    Psychologie 30 [MA]
    Version: SA21_MA_PS_fr_de_bil_v01
    Option Klinische Psychologie & Gesundheitspsychologie > Diagnostische Fähigkeiten und ausgewählte Vertiefungsthemen der klinischen Psychologie und Gesundheitspsychologie

    Psychologie 30 [MA]
    Version: SA22_MA_PS_fr_de_bil_v01
    Option Klinische Psychologie & Gesundheitspsychologie > Diagnostische Fähigkeiten und ausgewählte Vertiefungsthemen der klinischen Psychologie und Gesundheitspsychologie

    Psychologie 90 [MA]
    Version: SA21_MA_PA_fr_de_bil_v01
    Optionen > Klinische Kinder- und Jugendpsychologie > Interventionen und Diagnostik
    Optionen > Klinische Neurowissenschaften > Interventionen und Diagnostik
    Optionen > Arbeits- und Gesundheitspsychologie > Interventionen und Diagnostik

    Psychologie 90 [MA]
    Version: SA22_MA_PA_fr_de_bil_v01
    Optionen > Klinische Kinder- und Jugendpsychologie > Interventionen und Diagnostik
    Optionen > Arbeits- und Gesundheitspsychologie > Interventionen und Diagnostik
    Optionen > Klinische Neurowissenschaften > Interventionen und Diagnostik

    Pädagogik / Psychologie 30 [MA]
    Version: SA15_MA_P2_fr_v01
    Psychologie [MP-F]

    Pädagogik / Psychologie 90 [MA]
    Version: SA15_MA_PA_fr_v01
    Psychologie clinique et santé [MPCS-F]