Comparing Media Structures

  • Unterricht

    Details

    Fakultät Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät
    Bereich Kommunikationswissenschaft und Medienforschung
    Code UE-EKM.01250
    Sprachen Englisch
    Art der Unterrichtseinheit Vorlesung
    Kursus Master
    Semester SP-2024

    Zeitplan und Räume

    Vorlesungszeiten Montag 13:15 - 15:00, Wöchentlich, PER 21, Raum E230 (Frühlingssemester)
    Stunden pro Woche 2

    Unterricht

    Verantwortliche
    • Puppis Manuel
    Dozenten-innen
    • Puppis Manuel
    Assistenten
    • Kulig Michelle Patricia
    Beschreibung

    Media structures matter. They influence media performance and societal communication. Yet media structures are not natural: They are shaped by media policy. The decision whether and how to regulate media and platforms influences the conditions under which communication in the public sphere is created, disseminated and used. Therefore, comparing media structures is essential for revealing and explaining similarities and differences between media systems.

    In this lecture we will first immerse into the relationship of media structures and media performance as well as the conceptual and methodological fundamentals of comparative communication research. Next, we will discuss, one after the other, the importance of organizations, institutions and systems for understanding media and communication by introducing essential theoretical perspectives and presenting topical empirical studies. For instance, we will see how journalism is influenced by organizational rules and changed by convergence and the algorithms of online platforms, how media as institutions mediatize political communication, or how characteristics of media systems, markets and cultures differ. Then we challenge the status quo of comparative communication research, both problematizing its Western bias and introducing ways for dealing with the increasing interdependence of media systems due to the transnationalization of media and communication. Finally, we take a look at the important role of media policy in shaping media structures, putting a special emphasis on dynamics of power.

    Lernziele

    1) You comprehend the influence of media structures on media performance and communication in the public sphere as well as the role of media policy in shaping media structures.

    2) You become familiar with theories that conceptualize media, journalism, platforms and algorithms as organizations, institutions or systems as well as with challenges for comparative communication research.

    3) You are able to critically assess (comparative) studies of media structures and to discuss their contribution to communication research and practice.

    4) You are able to develop a proposal for a comparative research project.

    Verfügbarkeit 30
    Soft Skills Ja
    ausserhalb des Bereichs Ja
    BeNeFri Ja
    Mobilität Ja
    UniPop Ja
    Hörer Ja

    Dokument

    Bibliographie

    Download Pflichtlektüre und Folien

  • Einzeltermine und Räume
    Datum Zeit Art der Unterrichtseinheit Ort
    19.02.2024 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum E230
    26.02.2024 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum E230
    04.03.2024 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum E230
    11.03.2024 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum E230
    18.03.2024 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum E230
    25.03.2024 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum E230
    08.04.2024 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum E230
    15.04.2024 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum E230
    22.04.2024 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum E230
    29.04.2024 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum E230
    06.05.2024 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum E230
    13.05.2024 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum E230
    27.05.2024 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum E230
  • Leistungskontrolle

    Fortlaufende Evaluation - SP-2024, Sommersession 2024

    Bewertungsmodus Nach Note
    Beschreibung

    Kurs mit fortlaufender Evaluation: nach der Einschreibeperiode können Sie sich nicht mehr von der Einschreibung zurückziehen (s. Sessionskalender auf der Webseite der Fakultät).

    Keine Wiederholungsprüfung

  • Zuordnung
    Zählt für die folgenden Studienpläne:
    BeNeFri - Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
    Version: 2018/SP_V01_SES_BeNeFri
    Kurse > Master - Kursangebot für BeNeFristudierende

    Doc - Betriebswirtschaftslehre
    Version: 2002/SA_V01
    Wahlkurse > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Management in Nonprofit-Organisation
    Version: 2002/SA_V01_60ECTS Théoriques
    Wahlkurse > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Quantitative Wirtschaftsforschung
    Version: 2002/SA_V01
    Wahlkurse > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Sozialwissenschaften
    Version: 2002/SA_V01
    Wahlkurse > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Volkswirtschaftslehre
    Version: 2002/SA_V01
    Wahlkurse > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
    Version: 2002/SA_V01
    Wahlkurse > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Wirtschaftsinformatik
    Version: 20210713
    Wahlkurse > Wahlkurse UNIFR

    Ergänzende Lehrveranstaltungen in SES oder Mobilität
    Version: ens_compl_ses
    Master Kursangebot für Mobilitätstudierende

    Ma - Accounting and Finance - 120 ECTS
    Version: 2024/SP_V01_DD_Caen
    UniFrKurse > Wahlkurse - Max 18 ECTS > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - Accounting and Finance - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V01 Dès SA-2024
    Kurse - 72 ECTS > minimum 0 / maximum 1 beliebiger Masterkurs, der an der Universität Fribourg angeboten wird , wenn 72 ECTS in den oben genannten Modulen noch nicht erreicht sind > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - Betriebswirtschaftslehre - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_v03 dès SA-2024
    Kurse: mind. 72 ECTS > Weitere Wahlkurse > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - Betriebswirtschaftslehre - 90 ECTS
    Version: 2017/SA_v01
    Kurse: mind. 63 ECTS > Wahlkurse: max. 18 ECTS > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - Business Communication - Betriebswirtschaftslehre - 90 ECTS
    Version: 2022/SA_V02
    Kurse - 60 ECTS > Communication > Deux Cours et séminaires au choix 6 ECTS > Cours et séminaires à choix

    Ma - Business Communication : Ethik und Volkswirtschaftslehre - 90 ECTS
    Version: 2017/SP_V01_ETHIQUE
    Kurse - 60 ECTS > Communication > Cours et séminaires au choix: Au choix deux des enseignements suivants à 3 ECTS > Cours et séminaires à choix

    Ma - Business Communication : Volkswirtschaftslehre - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V02
    Kurse > Communication > Cours et séminaires au choix: Au choix deux des enseignements suivants à 3 ECTS > Cours et séminaires à choix

    Ma - Business Communication : Wirtschaftsinformatik - 90 ECTS
    Version: 2020/SA_V02
    Kurse - 60 ECTS > Communication > Deux cours et séminaires à choix 6 ECTS > Cours et séminaires à choix

    Ma - European Business - 90 ECTS
    Version: 2017/SA_v01
    Courses - 63 ECTS > Additional courses: Any Master courses of the Faculty of Economics and Social Sciences, as well as maximum 9 ECTS from all Master programmes of the University. > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - International and European Business - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_v01 dès SA-2024
    Courses > Additional courses > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - Kommunikation und Gesellschaft - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V03
    Forschungsbereiche > Forschungsbereich Media Structures & Media Performance
    Forschungsbereiche > Inter- & Transdisciplinary Perspectives
    Media Structures & Media Performance

    Ma - Kommunikationswissenschaft und Medienforschung - 90 ECTS
    Version: 2015/SA_V01
    Kurse - 60 ECTS > Basismodul «Theories, Methods and Research Fields»
    Kurse - 60 ECTS > Inter- and Transdisciplinary Perspectives > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - Marketing - 90 ECTS
    Version: 2021/V03 dès SA-2024
    Kurse - 72 ECTS > Masterwahlkurse auf der gesamten Universität > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - Volkswirtschaftslehre - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V04
    Mit der ersten Kurseinschreibung in einem der verfügbaren Optionen bestimmen Sie die Optionswahl. > Business Economics > Wahlkurse in Business Economics > Wahlkurse der SES-Fakultät - max. 15 ECTS > SES-Wahlkurse auf Masterstufe
    Mit der ersten Kurseinschreibung in einem der verfügbaren Optionen bestimmen Sie die Optionswahl. > Quantitative Ökonomik > Wahlkurse in Quantitative Ökonomik > Kurse der SES-Fakultät - max. 15 ECTS > SES-Wahlkurse auf Masterstufe
    Mit der ersten Kurseinschreibung in einem der verfügbaren Optionen bestimmen Sie die Optionswahl. > Nachhaltige Entwicklung und soziale Verantwortung > Wahlkurse in Nachhaltige Entwicklung und soziale Verantwortung > Wahlkurse der SES-Fakultät - max. 15 ECTS > SES-Wahlkurse auf Masterstufe
    Mit der ersten Kurseinschreibung in einem der verfügbaren Optionen bestimmen Sie die Optionswahl. > Ökonomik und Politik des öffentlichen Sektors > Wahlkurse in Ökonomik und Politik des öffentlichen Sektors > Wahlkurse der SES-Fakultät - max. 15 ECTS > SES-Wahlkurse auf Masterstufe
    Kurswahl für den Master OHNE Optionen > Wahlkurse > Wahlkurse der SES-Fakultät - max. 15 ECTS > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Musikwissenschaft und Geschichte des Musiktheaters 120
    Version: SA20_BA_bi_v01
    BA 120 / Soft Skills (CTC)

    NfMa - Kommunikation und Gesellschaft - 30 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Pflichtkurse 15ECTS

    NfMa - Kommunikationswissenschaft und Medienforschung - 30 ECTS
    Version: 2015/SA_V01
    Kurse > Vorlesung "Comparing Media Landscapes" (HS)