Lecture: Introduction to Pragmatics: English in Use (Intro)

  • Unterricht

    Details

    Fakultät Philosophische Fakultät
    Bereich Englisch
    Code UE-L06.01202
    Sprachen Englisch
    Art der Unterrichtseinheit Vorlesung
    Kursus Master, Bachelor
    Semester SP-2022

    Zeitplan und Räume

    Vorlesungszeiten Mittwoch 13:15 - 15:00, Wöchentlich (Frühlingssemester)

    Unterricht

    Verantwortliche
    Dozenten-innen
    Beschreibung

    In this introductory course for 1st-year students, we will look at how meaning is constructed in English.  Conveying meaning is arguably the most important function of language, yet it is in many ways quite mysterious. In this course, students will become acquainted with the theories and tools that will allow them to analyse the construction of meaning. This will include phenomena such as indirect speech acts (Can you pass the dumplings please?), politeness (why is it that adding a word like please changes the meaning of a sentence?), or deixis (how come that the same words, I and you, can be used interchangeably by two interlocutors?). In the second half of the course, we will look into the complex mechanisms which allow us to pack more meaning into a sentence than the one conveyed by the words. This will include an analysis of fascinating uses of language such as irony, and metaphors.

    Lernziele
    • Knowledge of the main concepts and theoretical models
    • Knowledge of the current debates
    • Ability to understand critically stateof-the-art papers in pragmatics
    • Ability to illustrate a theoretical discussion with appropriate examples
    Soft Skills
    Ja
    ausserhalb des Bereichs
    Ja
    BeNeFri
    Nein
    Mobilität
    Ja
    UniPop
    Nein

    Dokument

    Bibliographie

    A bibliography and a list of assigned readings will be made available in the first week of the semester. Yule (1996, OUP) is a short very basic introduction to the field.

  • Einzeltermine und Räume
    Datum Zeit Art der Unterrichtseinheit Ort
    23.02.2022 13:15 - 15:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    02.03.2022 13:15 - 15:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    09.03.2022 13:15 - 15:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    16.03.2022 13:15 - 15:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    23.03.2022 13:15 - 15:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    30.03.2022 13:15 - 15:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    06.04.2022 13:15 - 15:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    13.04.2022 13:15 - 15:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    27.04.2022 13:15 - 15:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    04.05.2022 13:15 - 15:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    11.05.2022 13:15 - 15:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    18.05.2022 13:15 - 15:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    25.05.2022 13:15 - 15:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    01.06.2022 13:15 - 15:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
  • Leistungskontrolle

    Prüfung - SP-2022, Sommersession 2022

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - SP-2022, Herbstsession 2022

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - SA-2022, Wintersession 2023

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - SP-2023, Sommersession 2023

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden
  • Zuordnung
    Zählt für die folgenden Studienpläne:
    Englische Sprache und Literatur 120
    Version: SA15_BA_ang_V02
    Module Four: Theory and Texts
    Module One: Foundations

    Englische Sprache und Literatur 30 [MA]
    Version: SA15_MA_P2_ang_V01
    Module 1minor: English Linguistics

    Englische Sprache und Literatur 50
    Version: SA15_BASI_ang_V01
    Module 02: Linguistics and Applied Linguistics

    Englische Sprache und Literatur 60
    Version: SA15_BA_ang_V01
    Module One: Foundations
    Theory and Texte or Culture and Identity > Module Four: Theory and Texts

    Englische Sprache und Literatur 90 [MA]
    Version: SA17_MA_PA_ang_V01
    Module 5 Bereiche > Module 1: English Linguistics

    Ergänzende Lehrveranstaltungen in phil.
    Version: ens_compl_lettres

    Erziehungswissenschaften 120
    Version: SA20_BA_bil_v01
    Variante A > BE1.8a-B Compétences transversales

    Erziehungswissenschaften 120
    Version: SA14_BA_fr_v02
    CTC / BS1.8-F

    Français 120
    Version: SA16_BA_fr_V04
    Module 8 - CTC

    Germanistik 120
    Version: SA16_BA_dt_V02
    Soft Skills

    Geschichte 120
    Version: SA16_BA_bi_v01
    CTC > Soft skills 12

    Geschichte 120
    Version: SA16_BA_bi_v02
    CTC > Soft skills 12

    Italienisch 120
    Version: SA15_BA_ita_V01
    Soft Skills

    Italienisch 120
    Version: SA15_BA_ital_V02
    Soft Skills

    Kunstgeschichte 120
    Version: SA14_BA_120_bi_v03
    Grundpfeiler > Modul 05 / Soft skills

    Kunstgeschichte 120
    Version: SA14_BA_120_bi_v02
    Grundpfeiler > Modul 05 / Soft skills

    Kunstgeschichte 120
    Version: SA14_BA_120_bi_v01
    Grundpfeiler > Modul 05 / Soft skills

    Philosophie 120
    Version: SA17_BA_bi_v02
    Bereichsüberegreifende und erweiternde Kompetenzen / Softskills > Soft skills 12

    Philosophie 120
    Version: SA20_BA_bi_v01
    Bereichsüberegreifende und erweiternde Kompetenzen / Softskills > Soft skills 12

    Philosophie 120
    Version: SA17_BA_bi_v01
    Bereichsüberegreifende und erweiternde Kompetenzen / Softskills > Soft skills 12

    Philosophie 120
    Version: SH05_BA_bi_v01
    Soft skills > Soft skills 12

    Philosophische Fakultät [Vorl.]
    Version: Lettres_v01

    Psychologie 180
    Version: SA19_BA_fr_de_bil_v02
    Modul 11 > M11 Soft skills

    Pädagogik / Psychologie 120
    Version: SA14_BA_fr_v02
    CTC / BP1.8-F

    Religionswissenschaft 120
    Version: SA17_BA_bi_v02
    SR-Bereichsübergreifende und komplementäre Kompetenzen CTC (SR-BA17-120)

    Slavistik 120
    Version: SA15_BA_slav_V02
    Modul 9: Bereichsübergreifende und -erweiternde Kompetenzen

    Slavistik 120
    Version: SA15_BA_slav_V01
    Modul 9: Bereichsübergreifende und -erweiternde Kompetenzen

    Spanisch 120
    Version: SA16_BA_esp_V02
    M7 - Competencias transversales (CTC)