Comparing Media Structures
-
Unterricht
Details
Fakultät Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät Bereich Kommunikationswissenschaft und Medienforschung Code UE-EKM.01250 Sprachen Englisch Art der Unterrichtseinheit Vorlesung
Kursus Master Semester SP-2022 Zeitplan und Räume
Vorlesungszeiten Montag 13:15 - 15:00, Wöchentlich
Stunden pro Woche 2 Unterricht
Verantwortliche Dozenten-innen Assistenten Beschreibung Media structures matter. They influence media performance and societal communication. Yet media structures are not natural: They are shaped by media policy. The decision whether and how to regulate media and platforms influences the conditions under which communication in the public sphere is created, disseminated and used. Therefore, comparing media structures is essential for revealing and explaining similarities and differences between media systems.
In this lecture we will first immerse into the relationship of media structures and media performance as well as the conceptual and methodological fundamentals of comparative communication research. Next, we will discuss, one after the other, the importance of organizations, institutions and systems for understanding media and communication by introducing essential theoretical perspectives and presenting topical empirical studies. For instance, we will see how journalism is influenced by organizational rules and changed by convergence and the algorithms of online platforms, how media as institutions mediatize political communication, or how characteristics of media systems, markets and cultures differ. Then we challenge the status quo of comparative communication research, both problematizing its Western bias and introducing ways for dealing with the increasing interdependence of media systems due to the transnationalization of media and communication. Finally, we take a look at the important role of media policy in shaping media structures, putting a special emphasis on dynamics of power.
Lernziele 1) You comprehend the influence of media structures on media performance and communication in the public sphere as well as the role of media policy in shaping media structures.
2) You become familiar with theories that conceptualize media, journalism, platforms and algorithms as organizations, institutions or systems as well as with challenges for comparative communication research.
3) You are able to critically assess (comparative) studies of media structures and to discuss their contribution to communication research and practice.
4) You are able to develop a proposal for a comparative research project.
Soft Skills Ja ausserhalb des Bereichs Ja BeNeFri Ja Mobilität Ja UniPop Ja Hörer Ja Dokument
Bibliographie Download Pflichtlektüre und Folien
-
Einzeltermine und Räume
Datum Zeit Art der Unterrichtseinheit Ort 21.02.2022 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum C230 28.02.2022 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum C230 07.03.2022 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum C230 14.03.2022 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum C230 21.03.2022 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum C230 28.03.2022 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum C230 04.04.2022 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum C230 11.04.2022 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum C230 25.04.2022 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum C230 02.05.2022 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum C230 09.05.2022 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum D230 16.05.2022 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum D230 23.05.2022 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum D230 30.05.2022 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum D230 -
Leistungskontrolle
Fortlaufende Evaluation - SP-2022, Sommersession 2022
Bewertungsmodus Nach Note Beschreibung Kurs mit fortlaufender Evaluation: nach der Einschreibeperiode können Sie sich nicht mehr von der Einschreibung zurückziehen (s. Sessionskalender auf der Webseite der Fakultät).
Keine Wiederholungsprüfung
-
Zuordnung
Zählt für die folgenden Studienpläne: Ergänzende Lehrversanstaltungen in SES
Version: ens_compl_ses
803 - MA-Kursangebot für Mobilitätstudierende
Ma - Accounting and Finance - 90 ECTS
Version: 2021/SA_V01
Kurse - 72 ECTS > minimum 0 / maximum 1 beliebiger Masterkurs, der an der Universität Fribourg angeboten wird , wenn 72 ECTS in den oben genannten Modulen noch nicht erreicht sind > SES-Wahlkurse auf Masterstufe
Ma - Betriebswirtschaftslehre - 90 ECTS
Version: 2017/SA_v01
Kurse: mind. 63 ECTS > Wahlkurse: max. 18 ECTS > SES-Wahlkurse auf Masterstufe
Ma - Betriebswirtschaftslehre - 90 ECTS
Version: 2021/SA_V01
Kurse: mind. 72 ECTS > Wahlkurse: max. 18 ECTS > SES-Wahlkurse auf Masterstufe
Ma - European Business - 90 ECTS
Version: 2017/SA_v01
Courses - 63 ECTS > Additional courses: Any Master courses of the Faculty of Economics and Social Sciences, as well as maximum 9 ECTS from all Master programmes of the University. > SES-Wahlkurse auf Masterstufe
Ma - International and European Business - 90 ECTS
Version: 2021/SA_V01
Courses > Additional courses: Any Master courses of the Faculty of Economics and Social Sciences, as well as maximum 9 ECTS from all Master programmes of the University. > SES-Wahlkurse auf Masterstufe
Ma - Kommunikation und Gesellschaft - 90 ECTS
Version: 2021/SA_V03
Forschungsbereiche > Forschungsbereiche > Forschungsbereich Media Structures & Media Performance > Schwerpunkt 1 - VorlesungForschungsbereiche > Forschungsbereiche > Inter- & Transdisciplinary Perspectives > SES-Wahlkurse auf Masterstufe1107 - Optionswahl > Schwerpunkt Media Structures & Media Performance > Kurse > Schwerpunkt 1 - Vorlesung
Ma - Kommunikationswissenschaft und Medienforschung - 90 ECTS
Version: 2015/SA_V01
Kurse - 60 ECTS > Basismodul «Theories, Methods and Research Fields»Kurse - 60 ECTS > Inter- and Transdisciplinary Perspectives > SES-Wahlkurse auf Masterstufe
Ma - Marketing - 90 ECTS
Version: 2021/SA_V02
Ku > Masterwahlkurse auf der gesamten Universität > SES-Wahlkurse auf Masterstufe
Ma - Volkswirtschaftslehre - 90 ECTS
Version: 2021/SA_V03
Wahlkurse > Wahlkurse der SES-Fakultät - max. 15 ECTS > SES-Wahlkurse auf Masterstufe
NfMa - Kommunikation und Gesellschaft - 30 ECTS
Version: 2021/SA_V01
Pflichtkurse 15ECTS
NfMa - Kommunikationswissenschaft und Medienforschung - 30 ECTS
Version: 2015/SA_V01
Kurse > Vorlesung "Comparing Media Landscapes" (HS)