Amelia Juri
SNSF Ambizione fellow
Wissenschaftliche_r Mitarbeiter_in SNF
Departement für Italienisch
Av. de Beauregard 11
1700 Fribourg
Biografie
Amelia Juri (dr. PhD) è SNSF Ambizione fellow (2025-2029) con il progetto "La poesia politica al tempo delle Guerre d'Italia (1494-1559): produzione, centri di potere" presso il Dipartimento di Italiano dell'Università di Friburgo e presso la Sapienza Università di Roma (1-6.2026) e l'Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3 (9.2027-2.2028).
Dopo un Bachelor in Letteratura e filologia italiane e Filosofia e un Master in Studi Italiani concluso da un mémoire sulle Stanze di Pietro Bembo ("L'ottava di Pietro Bembo. Sintassi, metrica, retorica", edito per ETS, 2016), nel 2015 è diventata assistente diplomata del presso la Sezione d'Italiano dell'Università di Losanna (prof. ord. S. Albonico), dove l'anno successivo ha avviato un progetto dottorale, nel quadro del quale ha vinto una borsa SNSF Doc.Mobility che le ha permesso di trascorrere 7 mesi presso l'Università degli Studi di Padova nel 2020. Al contempo ha portato avanti le richerche rinascimentali avviate con il mémoire, pubblicando nella collana «Testi e documenti di lingua e letteratura italiana» un'edizione commentata delle Stanze di Bembo (Salerno, 2020) e ha sviluppato diversi lavori sulla poesia contemporanea e su metrica e stilistica della tradizione poetica. Nel giugno 2021 ha conseguito il titolo di docteur ès Lettres con una tesi su "Scrivere poesia nel Rinascimento. L'eredità classica nella lirica della prima metà del Cinquecento", edita per Ledizioni-BIT&S nel 2022. Dopo il dottorato ha vinto una posizione di maître assistante in Letteratura italiana presso la stessa sede, che ha ricoperto dall'agosto 2021 al luglio 2025.
Negli stessi anni ha consolidato i rapporti con l'Università degli Studi di Padova nell'ambito della partnership privilegiata tra le due università, vincendo diversi progetti (con S. Albonico e F. Tomasi, Literature, Politics and Historiography in the Italian Renaissance I, 2021 e Literature, Politics and Historiography in the Italian Renaissance II, 2022; con G. Simonetti, F. Magro e T. Zanon, The Shape of Poetry in 20th Century. Metrics, Language, Style, 2023) e un Consolidator Grant (con S. Albonico e F. Tomasi, 2024) per la creazione di un Laboratorio permanente su Letteratura, arte, storia nel Rinascimento italiano, che ha inaugurato le sue attività nel 2025 e di cui rimane membro.
Nel 2021 ha avviato il progetto Poesia, storia, politica nel Rinascimento italiano (1494-1559), premessa fondamentale dell'attuale progetto Ambizione, dedicato al censimento dei libri a stampa che contengono poesia di carattere storico-politico e/o encomiastico, alla loro descrizione filologica e contenustica e a quella dei singoli testi, in una sezione specifica (https://lyra.unil.ch/poesia-e-storia/) della banca dati Lyra, allestita con la collaborazione di Nicole Volta ed Elisabetta Olivadese e un gruppo di giovani studiosi e studiose (doc e postdoc).
Attualmente sta portando a compimento il primo commento dei Sonetti et Canzoni di Iacopo Sannazaro, di prossima uscita insieme all'edizione critica approntata da Tobia R. Toscano per i tipi di Ledizioni-BIT&S (2026).
È membro della Direzione della rivista «Filologia italiana» dal 2024 e del Comitato scientifico di «Studi (e testi) italiani» dal 2025. Ha fondato e dirige, insieme a Simone Albonico e Franco Tomasi, la collana «Poesia, arte, storia tra Cinquecento e primo Ottocento» per i tipi di ETS.
Forschung und Publikationen
-
Publications et produits de la recherche
42 Publikationen
I. Sannazaro, Sonetti et canzoni, edizione critica a cura di T.R. Toscano, commento a cura di A. Juri
Amelia Juri (BIT&S, 2026) | BuchCome fare storia della metrica contemporanea? Tradizioni, metodi, esperienze, Atti dei convegni internazionali, Université de Lausanne, 11 settembre 2023 e Università degli Studi di Padova, 23-24 settembre 2024, a cura di A. Juri e F. Magro,
Amelia Juri (ETS, 2026) | Buch -
Forschungsprojekte
La poesia politica al tempo delle Guerre d’Italia (1494-1559): produzione, forme di circolazione, centri di potere
Status: LaufendBeginn 01.08.2025 Ende 31.07.2029 Finanzierung SNF Projektblatt öffnen The Italian Wars (1494-1559) represented a period of crisis and political instability but also of socio-cultural change, in which artists and writers felt the urgency to represent and reflect on the present, while responding to a strong demand for political-celebratory art. In the face of a general interest in the Italian Renaissance, poetry enjoyed critical attention but from perspectives that emphasised the dominant role of Petrarchism, often replicating long-held prejudices such as the formal and intellectualistic conception of poetry and the split between vernacular and Latin. This situation, fuelled by our post-Romantic conception of art and by the historiographic paradigm of the servility of Italy, which had fallen into the hands of other foreign powers and was deprived of libertas, led to a devaluation of the production of texts intended to narrate, support and comment on historical and political events, their protagonists and their deeds; these texts, mainly manuscripts but also printed, which, unlike figurative works, are still largely unknown or ignored. The project aims to offer the first comprehensive survey of the manuscript (and printed) tradition of political poetry with the goal of explaining its genesis (the context and mode of production, secondarily the philological-artistic genesis), forms of circulation, functions in relation to centres of power and forms of government. This work will first of all result in a monograph, which will be complemented by an OA database collecting and analysing the manuscripts of political poetry, and an interdisciplinary edited volume with a European scope on the Italian Wars, with essays by specialists and a catalogue with images and entries on literary, historiographical, artistic, etc. works that show the perception of historical events and their instrumentalisation in political programs. The first phase of the project will consist of the census and description of manuscripts containing political texts from the period of the Italian Wars in a database. The filing, which already requires an analysis, will be the starting point for the second phase, which involves the study of six philological-literary dimensions, from the material support to the genres of poetry. The third phase will deepen the analysis through: a) the study of the texts in relation to the occasions and the context (the biography of the poet but even more so the institutional and geo-political context); b) the career and the social position of poets; c) the interpretation of the poems against the background of the policies of the authorities, the ‘propaganda’ programs and the traditions of the individual centres, with the aim of defining the peculiarities of the latter. A starting hypothesis is in fact the existence of a relationship between the forms of poetry (genres, language, material form and destination, etc.) and the forms of government in the place of production. Finally, the results achieved in these three phases will be compared with the printed production (already surveyed) and with other artistic and literary forms (figurative arts, buildings, ephemeral apparatuses, official ceremonies, historiography, etc.), which will allow to confirm or correct the specificities of the individual centres and texts. The results of the philological investigation and historical reconstruction will shed light on a number of complex issues for which no explanations exist to date: (a) the phenomenon of patronage in the poetic sphere and in general the forms of production and circulation of texts; b) the actual role of poetry (and of the poetic gift, which is not just a homage) in relations between the writers and political-diplomatic figures, but above all, in a pedagogical-“propagandistic” key, in relations between those who hold power and subjects/citizens in the case of texts widely circulating; c) the specificities of the medium of poetry with respect to other forms of expression that participate in the construction of power and its image; d) the contribution of poetry to the formation of identity values at the time when modern states were born. The project will produce methodological, critical and material results, starting with the database, which will make known many unpublished texts and offer an important tool for scholars from different disciplines. The filing prototype, together with the monograph, will provide a solid model for research on the long term and on other periods and places. These elements will foster a fruitful exchange with academia and cultural institutions and inclusion in important international networks and research centres, with joint publications. On the methodological level, the project will introduce innovative perspectives through the combination of codicology, philology, historical-literary reconstruction, and comparative analysis. On the critical level, the most important results will concern the revision of the vulgate on Renaissance poetry and the functions of the writers and works, laying the foundations for a new history of 16th-century poetry, in close relation to some recent acquisitions of Renaissance historians and art historians. Finally, the project may initiate a critical revision of the category of occasional poetry, a genre that dominated the tradition from the 15th to the early 19th century and that we nevertheless struggle to understand and appreciate.