Das Erbe ist die Armut. Walter Benjamin und die marxistischen Debatten um revolutionäre Kulturpolitik, ca. 1930
, in Marcus Döller, Florian Telsnig (Hg.), Revolution revolutionieren. Walter Benjamin und die Frage nach Revolution und Revolte (Forthcoming)
Tobias Ertl (2026)
| Buchkapitel
‘Socialization all along the line’: Ella Bergmann-Michel on the Housing Question
, in Liza Mattutat, Beate Söntgen and Melcher Ruhkopf (eds.), Beyond the Family. Spatiality, Modes of (Re)production and Forms of Life, Zürich: Diaphanes (Forthcoming)
Tobias Ertl (2026)
| Buchkapitel
Kommunitärer Kommunismus. Franz W. Seiwerts politische Kunst zwischen Gemeinschaftsutopie und Gesellschaftskritik
, in Jasmin Grande (ed.), Artists’ Colonies and Politics / Künstlerkolonien und Politik, De Gruyter (Forthcoming)
Tobias Ertl (2026)
| Buchkapitel
From the Critique of Institutions to the Aesthetic of Infrastructures? Melanie Gilligans Self-Capital (2009) und Merlin Carpenters Midcareer-Paintings (2015)
, in Infrastructures of Producing, Transporting and Logistics in Transnational Perspective Eds. Burcu Dogramaci & Ursula Ströbele, Berlin: De Gruyter (Forthcoming in 2025)
(2025)
| Buchkapitel
Spiel der Umdeutung. Asger Jorns Modifications (1959)
, in Bildtaktiken: Visuelle Subversion zwischen Spiel und Widerstand, eds. Wolfgang Brückle, Hole Rössler and Thomas Rahn, Wiesbaden (Forthcoming in 2024)
(2023)
| Buchkapitel
“...wie Gefallne dir jauchzen, Held!” Die Feierlichkeiten 1943 zum 100. Todestag Friedrich Hölderlins.
, in Götzendämmerung – Crépuscule des Idoles. Der Zweite Weltkrieg im kollektiven Gedächtnis Europas in Literatur – Kunst – Geschichte
Ertl, Tobias, Hrsg. Seybert, Gislinde (Frankfurt am Main: Peter Lang, 2017), ISBN: 978-3-631-72674-7 978-3-631-72673-0 978-3-631-72675-4 978-3-631-72578-8
| Buchkapitel
László Péri, Alfred Kemény and the Debate on Revolutionary Realism, Berlin, 1928–32
Contradictions: A Journal for Critical Thought, Special Issue: Central and Eastern European Artists in Interwar Metropolises (Forthcoming) (2026) | Artikel
Kapital und Arbeit, kinofiziert. Alexander Kluge und Radu Jude
Tobias Ertl, Alexander Kluge Jahrbuch 11 (Forthcoming) (2026) | Artikel
Der Weltgeist als Horror-Mystery-Sci-Fi-Thriller. Soziale Differenzierung und kapitalistische Totalität in Melanie Gilligans Video-Serie „Popular Unrest“ (2010)
Kritische Berichte (2025) | Artikel
Towards an Aesthetic of Administration: Otto Neurath’s statistical materialism and the art of the five-year plan
Nordic Journal of Aesthetics. Special Issue: Marxist Aesthetics (Forthcoming) (2025) | Artikel
Weaving Abstraction. Review Essay on Charlotte Johannesson, Save as Art? Kunsthalle Friart, Fribourg
Ertl, Tobias, Brand New Life (2024) | Artikel
Artistic Inactivism: With Some Remarks on the Importance of Doing Nothing and Discussing Everything
Tobias Ertl, Journal of Global Studies and Contemporary Art (REG|AC) (2024) | Artikel
Matters of Abstraction: Brechtian Realism, Contemporary Art, and the Critique of Capital
Tobias Ertl, Diacritics (2024) | Artikel
Vers un « nouvel irréalisme ». Une exposition situationniste entre néo-avant-garde et critique institutionnelle
Tobias Ertl, Marges (2021) | Artikel
Lu Märtens Kunstgeschichte ohne Namen
Tobias Ertl,
Marxist Art Historiography, German Center for Art History, Paris:
(2025) | Konferenz
Towards a Planned Aesthetics
Tobias Ertl,
Workshop Nordic Journal of Aesthetics, Asger Jorn Museum Silkeborg:
(2025) | Konferenz
‘Socialization all along the line’, Lu Märten and Ella Bergmann-Michel on the Housing Question
Tobias Ertl,
Beyond the Family. Spatiality, Modes of (Re)producton and Forms of Life, Leuphana Universität Lüneburg:
(2025) | Konferenz
Figuring the Revolutionary Subject: Proletarian Realism in Late Weimar Germany
Tobias Ertl,
Historical Materialism, London:
(2025) | Konferenz
Erfahrung und Kommunismus
Tobias Ertl,
Krise der Erfahrung – Erfahrung der Krise, Humboldt-Universität Berlin:
(2024) | Konferenz
Erbe oder Armut? Benjamin und die marxistischen Debatten über revolutionäre Kulturpolitik, ca. 1930
Tobias Ertl,
Revolution revolutionieren. Walter Benjamin und die Frage nach Revolution und Revolte, ZfL Berlin:
(2024) | Konferenz
‘I don’t think I’ve made one positive statement.’ Sprache und Negativität nach Ad Reinhardt
Tobias Ertl,
Wortgebilde. Deutungsanspruch und Selbstpositionierung in Künstler*innenschriften der Moderne, Zentralinstitut für Kunstgeschichte München:
(2024) | Konferenz
Artistic Inactivism: Conceptual Art and Modernity’s Productivist Paradigm
Tobias Ertl,
Inactivity, ICI Berlin:
(2024) | Konferenz
László Péri, Alfred Kemény and the Debate on Revolutionary Realism, Berlin, ca. 1928
Tobias Ertl,
Central and Eastern European Artists in Interwar Metropolises, Central European Research Institute for Art History, Budapest:
(2024) | Konferenz
‘Machine Logic’ and ‘Classless Form’. Lu Märten’s Materialist Media Theory
Tobias Ertl,
Kongress der Deutschen Gesellschaft für Ästhetik, Universität Fribourg:
(2024) | Konferenz
Abstraction vs./as Totality? Realism and Abstraction in Weimar Communist Art Politics
Tobias Ertl,
BICAR Summer School, Beirut:
(2023) | Konferenz
Realismus der sozialen Form. Zum Problem der Darstellbarkeit des Kapitals
Tobias Ertl,
Ringvorlesung Ästhetik und Kritik in der gesellschaftlichen Totalität, TU Dresden:
(2023) | Konferenz
Matters of Abstraction: Brechtian Realism in the 21st Century
Tobias Ertl,
Artistic Realism and Social Abstraction, Universität Fribourg:
(2023) | Konferenz
Strategischer Vandalismus oder taktischer Eingriff? Asger Jorns Modifications (1959)
Tobias Ertl,
Bildtaktiken. Visuelle Subversion zwischen Spiel und Widerstand, Bibliotheca Augusta Wolfenbüttel:
(2021) | Konferenz
System der Abhängigkeiten. Filmische Reflexionsformen des Kapitals bei Melanie Gilligan
Tobias Ertl,
Journée d’Etudes du CUSO, Fribourg:
(2021) | Konferenz
Vers un „nouvel irréalisme“. Une exposition situationniste entre néo-avant-garde et critique institutionnelle
Tobias Ertl,
Journée d’Études de la revue Marges, Université Paris 8 (online):
(2020) | Konferenz
‘The first word of an artist is against artists.’ Polemic as Form in the Work of Ad Reinhardt
Tobias Ertl,
Polemic!, MIT, Cambridge, Mass.:
(2017) | Konferenz
Art and (Identity) Politics in documenta 14
Tobias Ertl,
L’histoire de l’art dans le champ des sciences humaines et sociales. Enjeux politiques de la fabrique des discours depuis les années 2000, Centre d’histoire de Sciences Po, Paris:
(2017) | Konferenz