Stress at work

  • Enseignement

    Détails

    Faculté Faculté des lettres et des sciences humaines
    Domaine Psychologie
    Code UE-L25.00425
    Langues Anglais
    Type d'enseignement Séminaire
    Cursus Master
    Semestre(s) SP-2026

    Horaires et salles

    Horaire résumé Mercredi 13:15 - 15:00, Hebdomadaire (Semestre de printemps)

    Enseignement

    Responsables
    • Guardini Sharon
    • Sauer Jürgen
    Enseignants
    • Guardini Sharon
    • Sauer Jürgen
    Description

    Contents:

    • Models of work stress
    • Sources of work stress
    • Consequences of work stress
    • Measurement of work stress
    • Interventions
    • Special populations

     

    Objectifs de formation
    • To be able to explain and to apply different models of work stress
    • To identify various sources of work stress
    • To understand and to describe the effects of stress on people at work
    • To be able to measure work stress
    • To gain hands-on experience of analysing work stress in organisations
    Softskills Non
    Hors domaine Oui
    BeNeFri Non
    Mobilité Oui
    UniPop Non

    Documents

    Bibliographie

    Barling, J, Kelloway, E.K. & Frone, M.R. (2005). Handbook of work stress. Thousand Oaks: Sage.

    De Jonge, J., & Dormann, C. (2017). Why is my job so stressful? Characteristics, processes, and models of stress at work. In N. Chmiel, F. Fraccaroli, and M. Sverke (Eds.), An Introduction to work and organizational psychology: An international perspective, (3rd ed., pp. 80-101). Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781119168058.ch5

    Guastello, S.J. (2023). Human Factors Engineering and Ergonomics: A Systems Approach (3rd ed.). CRC Press. https://doi.org/10.1201/9781003359128

    Lee, J.D., Wickens, C.D., Liu, Y., & Boyle, L. (2017). Designing for People: An introduction to human factors engineering (3rd ed.). CreateSpace.

    Matthews, G., Davies, D.R., Westerman, S.J. & Stammers, R.B. (2000). Human performance: Cognition, stress, and individual differences. Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9781315812809

    Wickens, C.D., Helton, W.S., Hollands, J.G., & Banbury, S. (2021). Engineering Psychology and Human Performance (5th ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003177616

  • Dates et salles
    Date Heure Type d'enseignement Lieu
    18.02.2026 13:15 - 15:00 Cours
    25.02.2026 13:15 - 15:00 Cours
    04.03.2026 13:15 - 15:00 Cours
    11.03.2026 13:15 - 15:00 Cours
    18.03.2026 13:15 - 15:00 Cours
    25.03.2026 13:15 - 15:00 Cours
    01.04.2026 13:15 - 15:00 Cours
    15.04.2026 13:15 - 15:00 Cours
    22.04.2026 13:15 - 15:00 Cours
    29.04.2026 13:15 - 15:00 Cours
    06.05.2026 13:15 - 15:00 Cours
    13.05.2026 13:15 - 15:00 Cours
    20.05.2026 13:15 - 15:00 Cours
    27.05.2026 13:15 - 15:00 Cours
  • Modalités d'évaluation

    Travail écrit - SP-2026, Session d'été 2026

    Mode d'évaluation Par note
    Description

    Continuous assessment through different forms of oral and written coursework

    Travail écrit - SP-2026, Session d'automne 2026

    Mode d'évaluation Par note
    Description

    Continuous assessment through different forms of oral and written coursework

    Travail écrit - SA-2026, Session d'hiver 2027

    Mode d'évaluation Par note
    Description

    Continuous assessment through different forms of oral and written coursework

    Travail écrit - SP-2027, Session d'été 2027

    Mode d'évaluation Par note
    Description

    Continuous assessment through different forms of oral and written coursework

  • Affiliation
    Valable pour les plans d'études suivants:
    Psychologie 30 [MA]
    Version: SA21_MA_PS_fr_de_bil_v01
    Option Psychologie Clinique et de la Santé > 1 module à choix > « Occupational Health Psychology » et « Human Factors »
    Option Psychologie du Travail et de la Santé > Psychologie du Travail et des « Human Factors »
    Option Neurosciences Cognitives > « Occupational Health Psychology » et « Human Factors »
    Option Psychologie du Développement et Scolaire > « Occupational Health Psychology » et « Human Factors »

    Psychologie 30 [MA]
    Version: SA22_MA_PS_fr_de_bil_v01
    Option Psychologie du Travail et de la Santé > Psychologie du Travail et des « Human Factors »
    Option Neurosciences Cognitives > « Occupational Health Psychology » et « Human Factors »
    Option Psychologie Clinique et de la Santé > 1 module à choix > « Occupational Health Psychology » et « Human Factors »
    Option Psychologie du Développement et Scolaire > « Occupational Health Psychology » et « Human Factors »

    Psychologie 30 [MA]
    Version: SA18_MA_P2_fr_de_bil_v01
    Module de spécialisation > « Occupational Health Psychology » et « Human Factors »: (W&O A)

    Psychologie 90 [MA]
    Version: SA22_MA_PA_fr_de_bil_v01
    Options > Psychologie du Travail et des Organisations > Psychologie du Travail et des « Human Factors »

    Psychologie 90 [MA]
    Version: SA21_MA_PA_fr_de_bil_v01
    Options > Psychologie du Travail et des Organisations > Psychologie du Travail et des « Human Factors »

    Pédagogie / Psychologie 30 [MA]
    Version: SA20_MA_NP_de_v01
    Wahlpflichtmodule > Occupational Health Psychology and Human Factors

    Pédagogie / Psychologie 30 [MA]
    Version: SA25_MA_minor_de_v01
    Wahlpflichtmodule > Occupational Health Psychology and Human Factors

    Pédagogie / Psychologie 30 [MA]
    Version: SA20_MA_NP_de_v01_transition
    Wahlpflichtmodule > Occupational Health Psychology and Human Factors

    Pédagogie / Psychologie 90 [MA]
    Version: SA20_MA_VP_de_v01_transition
    Wahlpflichtmodule > Occupational Health Psychology and Human Factors

    Pédagogie / Psychologie 90 [MA]
    Version: SA25_MA_major_de_v01
    Wahlpflichtmodule > Occupational Health Psychology and Human Factors

    Pédagogie / Psychologie 90 [MA]
    Version: SA20_MA_VP_de_v01
    Wahlpflichtmodule > Occupational Health Psychology and Human Factors

    Sciences de l'éducation 90 [MA]
    Version: SA09_MA_VP_de_v01_transition
    Option > Pädagogik und Pädagogische Psychologie in Kindheit und Jugend > Lernen und Entwicklung
    Option > Pädagogik und Pädagogische Psychologie in Kindheit und Jugend > Schule und Familie im Kontext
    Option > Frühkindliche Bildung und Pädagogische Beratung > Beratungs- und Reflexionskompetenz
    Option > Frühkindliche Bildung und Pädagogische Beratung > Frühkindliche Bildung, Diversität und Curriculumberatung