Network Science & Economics

  • Enseignement

    Détails

    Faculté Faculté des sciences économiques et sociales et du management
    Domaine Economie politique
    Code UE-EEP.00328
    Langues Anglais
    Type d'enseignement Cours
    Cursus Master
    Semestre(s) SP-2022

    Enseignement

    Enseignants
    Assistants
    Description Course Description:
    Facebook and Xing are two well-known examples of social networks. However, the importance of relationships is not restricted to online relationships and, similarly, the term social networks includes various applications apart from online social networks: Examples range from ancient marriage networks to R&D collaborations between firms. The analysis of social networks has become one of the liveliest fields of research in economics, as well as in other social sciences. This course gives an introduction into this field and thereby puts emphasis on economic models of network formation.
    Outline
    1. Introduction to social networks: motivation, basic definitions, examples
    2. Ideas from social network analysis: importance of social networks, centrality, patterns of social networks
    3. Models of strategic network formation: set-up, examples, properties
    4. Network formation and games: stability versus efficiency
    5. Outlook: behavior on networks
    Objectifs de formation Students are supposed to…
    a) learn how to (mathematically) describe and analyze social networks,
    b) understand a few of the most important ideas developed in network science, and
    c) learn how to analyze microeconomic models of network formation.
    Commentaire

    This course will exceptionnaly, for SP-2022 only, tought as an online course.

    Softskills
    Non
    Hors domaine
    Non
    BeNeFri
    Oui
    Mobilité
    Oui
    UniPop
    Non

    Documents

    Bibliographie

    • Jackson, M.O. (2008): Social and Economic Networks. Princeton Univ. Press. (Main Textbook)

    • Bramoulle, Y., Galeotti, A., & Rogers, B. (2016). The Oxford Handbook of the Economics of Networks. Oxford University Press.

    • Easley, D. and Kleinberg, J. (2011): Networks, Crowds, and Markets: Reasoning About a Highly Connected World. Cambridge Univ. Press.

  • Modalités d'évaluation

    Examen écrit - SP-2022, Session d'été 2022

    Date 15.06.2022 17:00 - 18:00
    Mode d'évaluation Par note
    Description

    Examination time: 60 Min.

    Examen écrit - SP-2022, Session de rattrapage 2022

    Date 31.08.2022 11:00 - 12:00
    Mode d'évaluation Par note
    Description

    Examination time: 60 Min.

  • Affiliation
    Valable pour les plans d'études suivants:
    BcMa - Economie politique - 30 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Cours à choix > 369 - Cours à choix du Master en Economie Politique

    BcMa - Gestion d'entreprise - 30 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Cours à choix - 30 ECTS > DIG: Managing Digitalisation

    BcMa - Informatique de gestion - 30 ECTS
    Version: 2020/SA_V01
    Cours > Modules gestion d'entreprise > DIG: Managing Digitalisation

    Enseignement complémentaire en SES
    Version: ens_compl_ses
    803 - Offre de cours MA pour étudiants en mobilité

    Ma - Accounting and Finance - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Cours - 72 ECTS > Cours à option dans tous les cours de Master de l'université: minimum 0 / maximum 1 cours si 72 ECTS non atteints dans les modules du MA > Cours à choix SES de niveau Master

    Ma - Business Communication : Economie politique - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Cours > Groupe d'option > Economie politique > Cours des modules du master économie politique, sans les modules 4 et 9

    Ma - Business Communication : Gestion d'entreprise - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Cours - 60 ECTS > Option choisie: > Gestion d'entreprise > 30 ECTS parmi les modules : > DIG: Managing Digitalisation

    Ma - Business Communication : Informatique de gestion - 90 ECTS
    Version: 2020/SA_V01
    Cours - 60 ECTS > Groupe d'option > Informatique de gestion > Cours > Modules gestion d'entreprise > DIG: Managing Digitalisation

    Ma - Communication et Société - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V03
    Forschungsbereiche > Forschungsbereiche > Inter- & Transdisciplinary Perspectives > Cours à choix SES de niveau Master

    Ma - Data Analytics & Economics - 90 ECTS
    Version: 2020/SA-v01
    Courses min 63 ECTS > Elective Module: “Specialisation”. Select courses for up to max 18 ECTS > Specialised Courses in Data Analytics & Economics

    Ma - Economie politique - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V03
    Cours à choix > Cours de la faculté SES - max. 15 ECTS > Cours à choix SES de niveau Master
    Cours à choix > 369 - Cours à choix du Master en Economie Politique
    Le choix de l'option se fait par l'inscription au premier cours dans l'une des options possibles. > Business Economics > 369 - Option : "Business Economics"
    Le choix de l'option se fait par l'inscription au premier cours dans l'une des options possibles. > Economie quantitative > 369 - Option : "Economie quantitative"

    Ma - European Business - 90 ECTS
    Version: 2017/SA_v01
    Courses - 63 ECTS > Additional courses: Any Master courses of the Faculty of Economics and Social Sciences, as well as maximum 9 ECTS from all Master programmes of the University. > Cours à choix SES de niveau Master

    Ma - Gestion d'entreprise - 90 ECTS
    Version: 2017/SA_v01
    Cours: min. 63 ECTS > Cours facultatifs: max. 18 ECTS > Cours à choix SES de niveau Master

    Ma - Informatique de gestion - 90 ECTS
    Version: 2019/SA_V01
    Cours - min. 45 ECTS > Modules gestion d'entreprise - max. 15 ECTS > DIG: Managing Digitalisation

    Ma - Informatique de gestion - 90 ECTS
    Version: 2020/SA-v01
    Cours - min. 45 ECTS > Modules gestion d'entreprise - max. 15 ECTS > DIG: Managing Digitalisation

    Ma - International and European Business - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Courses > Additional courses: Any Master courses of the Faculty of Economics and Social Sciences, as well as maximum 9 ECTS from all Master programmes of the University. > Cours à choix SES de niveau Master
    Courses > Modules > One complete module taken from the following list > Groupe d'élément de validation du Module DIG > DIG: Managing Digitalisation

    Ma - Management - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Cours: min. 72 ECTS > Cours à option: max. 18 ECTS > Cours à choix SES de niveau Master
    Cours: min. 72 ECTS > Modules - min 54 ECTS > Groupe d'élément de validation du Module DIG > DIG: Managing Digitalisation

    Ma - Marketing - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V02
    Cours > Cours à choix Master de toute l'université > Cours à choix SES de niveau Master
    Cours > Groupe d'élément de validation du Module DIG > DIG: Managing Digitalisation

    Ma - Public Economics and Public Finance - 90 ECTS
    Version: 2015/SA_V01_MA_VWL_DD
    Cours > Jusqu’à 45 crédits ECTS doivent remplir les conditions de cette spécialisation, dont les modules 1, 2 et 6 qui doivent chacun atteindre un min. de 12 ECTS. > Module 6: Economie quantitative
    Cours > Jusqu’à 45 crédits ECTS doivent remplir les conditions de cette spécialisation, dont les modules 1, 2 et 6 qui doivent chacun atteindre un min. de 12 ECTS. > Cours supplémentaires en économie politique pour remplir les conditions du double diplôme > Module 7: Théorie économique

    Ma - Sciences de la communication et des médias - 90 ECTS
    Version: 2015/SA_V01
    Cours - 60 ECTS > Inter- and Transdisciplinary Perspectives > Cours à choix SES de niveau Master