On Being Muslim in Switzerland: Engaging with diversity in public discourses, education, and spiritual care. / Muslimischsein in der Schweiz: Der Umgang mit Vielfalt in öffentlichen Diskursen, Bildung und Seelsorge
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Enseignement
Détails
Faculté Faculté des lettres et des sciences humaines Domaine Interdisciplinaire Code UE-L26.00231 Langues Anglais et/ou Allemand Type d'enseignement Séminaire
Cursus Master Semestre(s) SP-2024 Titre
Français On Being Muslim in Switzerland: Engaging with diversity in public discourses, education, and spiritual care. / Muslimischsein in der Schweiz: Der Umgang mit Vielfalt in öffentlichen Diskursen, Bildung und Seelsorge Allemand Muslimischsein in der Schweiz: Der Umgang mit Vielfalt in öffentlichen Diskursen, Bildung und Seelsorge Anglais On Being Muslim in Switzerland: Engaging with diversity in public discourses, education, and spiritual care Horaires et salles
Horaire résumé Jeudi 10:15 - 12:00, Hebdomadaire, MIS 04, salle 4118 (Semestre de printemps)
Enseignement
Responsables - Mueller Dominik
Enseignants - Mueller Dominik
Description Diversity has become a recurring issue in public discourse. However, Islam is rarely associated with diversity, and when it is, the discussions usually focus on the supposed incompatibility of Islamic practices and convictions of pluralistic societies. This seminar approaches diversity within an interdisciplinary framework. In the first part of the seminar, we will explore how diversity is mobilised within public discourses relating to Islam. The aim is to understand the ways in which this notion is essentialised when it refers to groups identified as Muslim, while at the same time questioning the strategies used by these groups to emancipate themselves from this form of reification. In the second, more practice-related part of the seminar we will focus on two current issues in public discourse: education and spiritual care. By critically questioning the deficit framing which Muslim pupils are subjected to in Swiss schools, we pose the question of resources which enable them to navigate life in a social framework marked by diversity. Regarding the field of Spiritual Care, the pluralization of peoples religious and cultural backgrounds opens the question on how Spiritual Care has to adapt to these developments.
Objectifs de formation Students
- understand different theoretical approaches to and models of diversity and orientation
- understand the interconnectivity of the notions of diversity and orientation in different social fields.
- understand the key issues and debates within the discourses around “Islam” in the classroom and in transcultural spiritual care
Softskills Oui Hors domaine Oui BeNeFri Oui Mobilité Oui UniPop Non Auditeur Oui Documents
Bibliographie - Becci, I. (2021). Beyond the Rhetoric of recognition or separation: two Swiss cantons’ attempts at governing religious superdiversity. Religion, 12(4):234. https://doi.org/10.3390/rel12040234.
- Hetmanczyk, P. (2021). Religion als Grenzkategorie von «Diversität»: Zur politischen Verhandlung einer Handschlagverweigerung. Zürich: De Grutyer.
- Schmid, H. (2020). Interfaith Chaplaincy in a Post-Secular Context. Studies in Interreligious Dialogue, 30(2), 163–185. https://doi.org/10.2143/SID.30.2.3288771
- Salzbrunn, M. (2014). Vielfalt / Diversität. Bielefeld: Transcript.
- Vertovec, S. (2007). Super-diversity and its implications. Ethnic and Racial Studies, vol.30, n°6, 1024-1054.
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Dates et salles
Date Heure Type d'enseignement Lieu 22.02.2024 10:15 - 12:00 Cours MIS 04, salle 4118 29.02.2024 10:15 - 12:00 Cours MIS 04, salle 4118 07.03.2024 10:15 - 12:00 Cours MIS 04, salle 4118 14.03.2024 10:15 - 12:00 Cours MIS 04, salle 4118 21.03.2024 10:15 - 12:00 Cours MIS 04, salle 4118 28.03.2024 10:15 - 12:00 Cours MIS 04, salle 4118 11.04.2024 10:15 - 12:00 Cours MIS 04, salle 4118 18.04.2024 10:15 - 12:00 Cours MIS 04, salle 4118 25.04.2024 10:15 - 12:00 Cours MIS 04, salle 4118 02.05.2024 10:15 - 12:00 Cours MIS 04, salle 4118 16.05.2024 10:15 - 12:00 Cours MIS 04, salle 4118 23.05.2024 10:15 - 12:00 Cours MIS 04, salle 4118 -
Modalités d'évaluation
Examen - SP-2024, Session d'été 2024
Mode d'évaluation Par note Examen - SP-2024, Session d'automne 2024
Mode d'évaluation Par note Examen - SA-2024, Session d'hiver 2025
Mode d'évaluation Par note Examen - SP-2025, Session d'été 2025
Mode d'évaluation Par note -
Affiliation
Valable pour les plans d'études suivants: Germanistik 120
Version: SA16_BA_dt_V02
Soft Skills
Germanistique 120
Version: SA23_BA_de_v01
Soft Skills
Islam et société 30 [MA]
Version: SA17_MA_P2_de_fr_V01
Perspectives sociétales sur l'Islam
Islam et société 90 [MA]
Version: SA19_PA_de_fr_V01
L'islam dans les discours philosophiques et théologiquesL'lslam dans les contextes sociaux
Sociétés plurielles: cultures, politique et religions 30 [MA]
Version: SA18_MA_P2/PS_bi_v02
Profils > Profil Religion et société > REL 1 Religion, politique et société
Sociétés plurielles: cultures, politique et religions 90 [MA]
Version: SA18_MA_PA_bi_v01
Options > Option Religion et société > REL 4 InterdisciplinaireOptions > Option (Dés)ordres politiques et normatifs > ANTHRO 3 Interdisciplinaire
Sociétés plurielles: cultures, politique et religions 90 [MA]
Version: SA18_MA_PA_bi_v02
Options > Religion et société > REL 4 InterdisciplinaireOptions > (Dés)ordres politiques et normatifs > ANTHRO 3 Interdisciplinaire