Lecture: Six Great Debates in 19th-Century American Literature: Expansion, Indigeneity, Slavery, Gender, War, Industrialization

  • Enseignement

    Détails

    Faculté Faculté des lettres et des sciences humaines
    Domaine Anglais
    Code UE-L06.01264
    Langues Anglais
    Type d'enseignement Cours
    Cursus Master, Bachelor
    Semestre(s) SA-2022

    Horaires et salles

    Horaire résumé Mardi 10:15 - 12:00, Hebdomadaire (Semestre d'automne)

    Enseignement

    Responsables
    • Austenfeld Thomas
    Enseignants
    • Austenfeld Thomas
    Description

    This lecture will address the large societal questions that occupied Americans in the 19th century as the new nation defined itself, faced wars from the outside (the War of 1812) and inside (the Civil War) and started some wars on its own (the “Indian Wars” and the Mexican War).  Politics, society, geography, race and gender were intertwined in their contributions to the creation of an American identity.  On the question of expansion, Thomas Jefferson’s Louisiana Purchase suddenly increased the size of the country.  On the question of indigeneity, Andrew Jackson’s ruthless resettlement policies resulted in the Trail of Tears. The Seneca Falls Convention made public claims for women’s rights, and the hotly debated question of race – buttressed on both sides by theology, science, narrative and economy -- split the nation in two. Industrialization brought machines to the (perceived) garden (to borrow Leo Marx’s terminology) and transformed the country’s character from pioneer and rural to proletarian and urban.

    This is not an “intro” lecture. It is open to everyone, but it can only be validated as one of the lectures in Module 1 of the BAS_1 program, in Module 5 of the BALET program, or in Module 5 (American Literature) of the MA program.

    Softskills Oui
    Hors domaine Oui
    BeNeFri Non
    Mobilité Oui
    UniPop Non

    Documents

    Bibliographie

    Text: Norton Anthology of American Literature, ninth edition, volume 2 (1820-1865).

  • Dates et salles
    Date Heure Type d'enseignement Lieu
    20.09.2022 10:15 - 12:00 Cours MIS 03, salle 3117
    27.09.2022 10:15 - 12:00 Cours MIS 03, salle 3117
    04.10.2022 10:15 - 12:00 Cours MIS 03, salle 3117
    11.10.2022 10:15 - 12:00 Cours MIS 03, salle 3117
    18.10.2022 10:15 - 12:00 Cours MIS 03, salle 3117
    25.10.2022 10:15 - 12:00 Cours MIS 03, salle 3117
    08.11.2022 10:15 - 12:00 Cours MIS 03, salle 3117
    22.11.2022 10:15 - 12:00 Cours MIS 03, salle 3117
    29.11.2022 10:15 - 12:00 Cours MIS 03, salle 3117
    06.12.2022 10:15 - 12:00 Cours MIS 03, salle 3117
    13.12.2022 10:15 - 12:00 Cours MIS 03, salle 3117
    20.12.2022 10:15 - 12:00 Cours MIS 03, salle 3117
  • Modalités d'évaluation

    Examen - SA-2022, Session d'hiver 2023

    Mode d'évaluation Par note, Par réussi/échec

    Examen - SP-2023, Session d'été 2023

    Mode d'évaluation Par note, Par réussi/échec

    Examen - SP-2023, Session d'automne 2023

    Mode d'évaluation Par note, Par réussi/échec

    Examen - SA-2023, Session d'hiver 2024

    Mode d'évaluation Par note, Par réussi/échec
  • Affiliation
    Valable pour les plans d'études suivants:
    Anthropologie sociale 120
    Version: SA17_BA_bi_v02
    Perspectives pluridisciplinaires (AS-BA17)

    Anthropologie sociale 60
    Version: SA17_BA-bi_v01
    Modules à choix selon le domaine I > Etudiant-e-s en domaine I Sociologie 120 ECTS > Perspectives pluridisciplinaires (AS-BA17)
    Modules à choix selon le domaine I > Etudiant-e-s en domaine I Science des religions à 120 ECTS > Perspectives pluridisciplinaires (AS-BA17)

    Enseignement complémentaire en Lettres
    Version: ens_compl_lettres

    Espagnol 120
    Version: SA16_BA_esp_V02
    M7 - Competencias transversales (CTC)

    Etudes européennes 30 [MA]
    Version: SA14_MA_PS_bil_v01
    Espace culturel européen > Module "Langues et littératures" (Option B)

    Français 120
    Version: SA16_BA_fr_V04
    Module 8 - CTC

    Germanistik 120
    Version: SA16_BA_dt_V02
    Soft Skills

    Histoire 120
    Version: SA16_BA_bi_v02
    CTC > Soft skills 12

    Histoire 120
    Version: SA16_BA_bi_v01
    CTC > Soft skills 12

    Histoire de l'art 120
    Version: SA14_BA_120_bi_v02
    Tronc commun > Module 05 / Soft skills

    Histoire de l'art 120
    Version: SA14_BA_120_bi_v03
    Tronc commun > Module 05 / Soft skills

    Italien 120
    Version: SA15_BA_ital_V02
    Soft Skills
    M6 - Complementi

    Italien 120
    Version: SA22_BA_120_ital_v01
    M8P Softskills

    Italien 120
    Version: SA15_BA_ita_V01
    M6 - Complementi
    Soft Skills

    Langue et littérature anglaises 120
    Version: SA15_BA_ang_V02
    Module Five: Culture & Identity

    Langue et littérature anglaises 30 [MA]
    Version: SA15_MA_P2_ang_V01
    Module 5minor: American Literature

    Langue et littérature anglaises 50
    Version: SA15_BASI_ang_V01
    Module 01: English and American Literature

    Langue et littérature anglaises 60
    Version: SA15_BA_ang_V01
    Theory and Texte or Culture and Identity > Module Five: Culture & Identity

    Langue et littérature anglaises 90 [MA]
    Version: SA17_MA_PA_ang_V01
    Modules 5 branches > Module 5: American Literature

    Lettres [Cours]
    Version: Lettres_v01

    Musicologie et histoire du théâtre musical 120
    Version: SA20_BA_bi_v01
    BA 120 / Compétences transversales (CTC)

    Philosophie 120
    Version: SA20_BA_bi_v01
    CTC / Softskills > Soft skills 12

    Philosophie 120
    Version: SA17_BA_bi_v01
    CTC / Softskills > Soft skills 12

    Philosophie 120
    Version: SH05_BA_bi_v01
    Soft skills > Soft skills 12

    Philosophie 120
    Version: SA17_BA_bi_v02
    CTC / Softskills > Soft skills 12

    Psychologie 180
    Version: SA19_BA_fr_de_bil_v02
    Module 11 > M11 Soft skills

    Pédagogie / Psychologie 120
    Version: SA20_BA_de_v01
    BP1.7-D Bereichsübergreifende Kompetenzen

    Pédagogie / Psychologie 120
    Version: SA25_BA_major_de_v01
    Modul 7: Wahlkurse

    Pédagogie / Psychologie 120
    Version: SA20_BA_de_v01_transition
    BP1.7-D Bereichsübergreifende Kompetenzen

    Pédagogie / Psychologie 120
    Version: SA20_BA_bil_v01_transition
    BP1.7-B Bereichsübergreifende Kompetenzen / Compétences transversales

    Pédagogie / Psychologie 120
    Version: SA20_BA_bil_v01
    BP1.7-B Bereichsübergreifende Kompetenzen / Compétences transversales

    Pédagogie / Psychologie 120
    Version: SA25_BA_major_bil_v01
    Module 7 : Cours à choix

    Science des religions 120
    Version: SA17_BA_bi_v02
    SR-Compétences transversales ou complémentaires CTC (SR-BA17-120)

    Sciences de l'éducation 120
    Version: SA14_BA_de_v01_transition
    Softskills

    Sciences de l'éducation 120
    Version: SA20_BA_bil_v01_transition
    Variante B > BE1.7b-B Bereichsübergreifende Kompetenzen

    Sciences de l'éducation 120
    Version: SA20_BA_bil_v01
    Variante B > BE1.7b-B Bereichsübergreifende Kompetenzen

    Sciences de l'éducation 120
    Version: SA25_BA_major_de_v01
    Modul 8: Wahlkurse

    Sciences de l'éducation 120
    Version: SA25_BA_de_v01_transition
    Modul 8: Wahlkurse

    Sciences de l'éducation 120
    Version: SA20_BA_de_v01_transition
    Modul 8: Wahlkurse

    Sciences de l'éducation 120
    Version: SA20_BA_de_v01
    BE1.8-D Bereichsübergreifende Kompetenzen

    Slavistique 120
    Version: SA15_BA_slav_V02
    Module 9: Compétences transversales et complémentaires

    Slavistique 120
    Version: SA15_BA_slav_V01
    Module 9: Compétences transversales et complémentaires