Lecture: Space in Language
-
Enseignement
Détails
Faculté Faculté des lettres et des sciences humaines Domaine Anglais Code UE-L06.01279 Langues Anglais Type d'enseignement Cours
Cursus Master, Bachelor Semestre(s) SA-2022 Horaires et salles
Horaire résumé Mercredi 13:15 - 15:00, Hebdomadaire (Semestre d'automne)
Enseignement
Responsables - Maillat Didier
Enseignants - Maillat Didier
Description One of the most impressive feasts in a natural language like English is to be found in its ability to describe and translate the cognitive complexity of spatial configurations into a linear string of words. It is also a rather puzzling fact of the English language that we use idiomatic expressions like 'to be in love' or 'to be on top of things' when really we are neither in nor on anything. How does English capture complex notions like distance, directions, spatial relations; and to what extent does it differ from other languages? How do you talk about and conceptualise sizes? Why do we spatialise non-spatial domains, as when we talk of 'the past being behind us'? Why is it that your memory of a speeding car can be affected by the wording used in a question? Can we explain why gender seem to have a spatial dimension too? In this course, it will soon become clear that the study of space in language touches upon some of the most central issues of human language and cognition.
Objectifs de formation - Understanding of the theoretical concepts
- Application of crosslinguistic comparison to capture the specificities of English
- Ability to use linguistic evidence in order to understand conceptual and cognitive processes
- Theoretical and methodological tools used to analyse the English language
Softskills Oui Hors domaine Oui BeNeFri Non Mobilité Oui UniPop Non Documents
Bibliographie A bibliography and a list of assigned readings will be made available in the first week of the semester.
-
Dates et salles
Date Heure Type d'enseignement Lieu 21.09.2022 13:15 - 15:00 Cours MIS 03, salle 3000A 28.09.2022 13:15 - 15:00 Cours MIS 03, salle 3000A 05.10.2022 13:15 - 15:00 Cours MIS 03, salle 3000A 12.10.2022 13:15 - 15:00 Cours MIS 03, salle 3000A 19.10.2022 13:15 - 15:00 Cours MIS 03, salle 3000A 26.10.2022 13:15 - 15:00 Cours MIS 03, salle 3000A 02.11.2022 13:15 - 15:00 Cours MIS 03, salle 3000A 09.11.2022 13:15 - 15:00 Cours MIS 03, salle 3000A 16.11.2022 13:15 - 15:00 Cours MIS 03, salle 3000A 23.11.2022 13:15 - 15:00 Cours MIS 03, salle 3000A 30.11.2022 13:15 - 15:00 Cours MIS 03, salle 3000A 07.12.2022 13:15 - 15:00 Cours MIS 03, salle 3000A 14.12.2022 13:15 - 15:00 Cours MIS 03, salle 3000A 21.12.2022 12:15 - 15:00 Cours MIS 03, salle 3000A -
Modalités d'évaluation
Examen - SA-2022, Session d'hiver 2023
Mode d'évaluation Par note, Par réussi/échec Examen - SP-2023, Session d'été 2023
Mode d'évaluation Par note, Par réussi/échec Examen - SP-2023, Session d'automne 2023
Mode d'évaluation Par note, Par réussi/échec Examen - SA-2023, Session d'hiver 2024
Mode d'évaluation Par note, Par réussi/échec -
Affiliation
Valable pour les plans d'études suivants: Anthropologie sociale 120
Version: SA17_BA_bi_v02
Perspectives pluridisciplinaires (AS-BA17)
Anthropologie sociale 60
Version: SA17_BA-bi_v01
Modules à choix selon le domaine I > Etudiant-e-s en domaine I Science des religions à 120 ECTS > Perspectives pluridisciplinaires (AS-BA17)Modules à choix selon le domaine I > Etudiant-e-s en domaine I Sociologie 120 ECTS > Perspectives pluridisciplinaires (AS-BA17)
Enseignement complémentaire en Lettres
Version: ens_compl_lettres
Espagnol 120
Version: SA16_BA_esp_V02
M7 - Competencias transversales (CTC)
Français 120
Version: SA16_BA_fr_V04
Module 8 - CTC
Germanistik 120
Version: SA16_BA_dt_V02
Soft Skills
Histoire 120
Version: SA16_BA_bi_v01
CTC > Soft skills 12
Histoire 120
Version: SA16_BA_bi_v02
CTC > Soft skills 12
Histoire de l'art 120
Version: SA14_BA_120_bi_v02
Tronc commun > Module 05 / Soft skills
Histoire de l'art 120
Version: SA14_BA_120_bi_v03
Tronc commun > Module 05 / Soft skills
Histoire de l'art 120
Version: SA14_BA_120_bi_v01
Tronc commun > Module 05 / Soft skills
Italien 120
Version: SA15_BA_ital_V02
M6 - ComplementiSoft Skills
Italien 120
Version: SA15_BA_ita_V01
Soft SkillsM6 - Complementi
Italien 120
Version: SA22_BA_120_ital_v01
M8P Softskills
Langue et littérature anglaises 120
Version: SA15_BA_ang_V02
Module Four: Theory and Texts
Langue et littérature anglaises 30 [MA]
Version: SA15_MA_P2_ang_V01
Module 1minor: English Linguistics
Langue et littérature anglaises 50
Version: SA15_BASI_ang_V01
Module 02: Linguistics and Applied Linguistics
Langue et littérature anglaises 60
Version: SA15_BA_ang_V01
Theory and Texte or Culture and Identity > Module Four: Theory and Texts
Langue et littérature anglaises 90 [MA]
Version: SA17_MA_PA_ang_V01
Modules 5 branches > Module 1: English Linguistics
Lettres [Cours]
Version: Lettres_v01
Philosophie 120
Version: SH05_BA_bi_v01
Soft skills > Soft skills 12
Philosophie 120
Version: SA17_BA_bi_v02
CTC / Softskills > Soft skills 12
Philosophie 120
Version: SA20_BA_bi_v01
CTC / Softskills > Soft skills 12
Philosophie 120
Version: SA17_BA_bi_v01
CTC / Softskills > Soft skills 12
Psychologie 180
Version: SA19_BA_fr_de_bil_v02
Module 11 > M11 Soft skills
Pédagogie / Psychologie 120
Version: SA20_BA_de_v01
BP1.7-D Bereichsübergreifende Kompetenzen
Pédagogie / Psychologie 120
Version: SA20_BA_bil_v01
BP1.7-B Bereichsübergreifende Kompetenzen / Compétences transversales
Science des religions 120
Version: SA17_BA_bi_v02
SR-Compétences transversales ou complémentaires CTC (SR-BA17-120)
Sciences de l'éducation 120
Version: SA20_BA_de_v01
BE1.8-D Bereichsübergreifende Kompetenzen
Sciences de l'éducation 120
Version: SA20_BA_bil_v01
Variante B > BE1.7b-B Bereichsübergreifende Kompetenzen
Slavistique 120
Version: SA15_BA_slav_V01
Module 9: Compétences transversales et complémentaires
Slavistique 120
Version: SA15_BA_slav_V02
Module 9: Compétences transversales et complémentaires