Sabine Krause
sabine.krause@unifr.ch
https://orcid.org/0000-0003-3893-3984
-
Professeur·e ordinaire,
Département des sciences de l'éducation et de la formation
RM 02 bu. S-1.102
Rue P.A. de Faucigny 2
1700 FribourgRM 02, S-1.102
Horaires de réception:
Mardi: 13:30-14:30Bitte melden Sie sich per Email an, bestenfalls mit Nennung des Themas.
-
Professeur·e ordinaire,
Département des sciences de l'éducation
Recherche et publications
-
Conférences scientifique_Sélection
15 publications
Struggling for common ground: Public Teaching and Shared Commemoration of October 10 in Carinthia
Sabine Krause, International Standing Conference for the History of Education: (11.7.2025) | ConférenceStorying the Good Life – Ghost Stories As Moral Medium
Sabine Krause, Siriparn Sriwanyong, Michelle Proyer, Nawin Ketruam, 5th ISA Forum of Sociology: (9.7.2025) | ConférenceHow to "Read" Family: Tackling Understandings through Translational Research
Sabine Krause, 5th ISA Forum of Sociology: (8.7.2025) | ConférenceProtest Movement, Walking, Running and Narrative Prosthesis
Sabine Krause, Michelle Proyer, Embracing Diversity : Inclusion in Education and Society: (12.6.2025) | ConférenceTaming a Buddhist Ghost-AI-Style
Sabine Krause, Michelle Proyer, Siriparn Sriwanyong, Comparative & International Education Society: (23.3.2025) | ConférenceDenkkollektive zwischen Historie und Systematik? Forschen zu Übersetzungen von Immanuel Kants ,Über Pädagogik'
Sabine Krause, Vortragsreihe Methoden und Methodologie der Erziehungswissenschaften (14.1.2025) | ConférenceInklusive Didaktik für Monster? Jenseits pädagogisch-romantischer Überlebensphantasien
Sabine Krause, Michelle Proyer, We are doomed! Politische Bildung in der Postapokalypse: (13.9.2024) | ConférenceHow to Train Your Dragon?
Sabine Krause, European Conference of Educational Research: (30.8.2024) | ConférenceStill Strong after 221 Years? Immanuel Kant Goes 'Round and 'Round, 'Round and 'Round
Sabine Krause, International Standing Conference of the History of Education: (20.8.2024) | ConférenceNow You See me : Climate Justice and Protest in an Academic Contex
Sabine Krause, Comparative & International Education Society: (8.3.2024) | Conférence -
Publications_Sélection
31 publications
Corona bewegt – auch die Bildungswissenschaft. Bildungswissenschaftliche Reflexionen aus Anlass einer Pandemie
Ines Breinbauer, Sabine Krause, Michelle Proyer (2021) | LivreBildung und Emotion
(2018) | LivreIm Raum der Gründe: Herausbildung und Legitimation Normativer Ordnungen in Bildungswissenschaft und Bildungspolitik
Sabine Krause, Ines Maria Breinbauer (Königshausen & Neumann, 2015), ISBN: 978-3-8260-5748-9 | LivreErinnern und Tradieren: Kulturelles Gedächtnis als pädagogische Herausforderung
Sabine Krause (Paderborn: Verlag Ferdinand Schöningh, 2014), ISBN: 978-3-657-77839-3 | LivreEinsätze theoretischer Erziehungswissenschaft. 3. Normativität und Normative (in) der Pädagogik
Thorsten Fuchs, May Jehle, Sabine Krause (2013), ISBN: 978-3-8260-5211-8 | LivreKompetenzerwerb im evangelischen Religionsunterricht. Ergebnisse der Konstruktvalidierungsstudie der DFG-Projekte RU-Bi-Qua/KERK
Sabine Krause (Weinheim: Beltz, 2008) | Livre -
Projets de recherche
Researching and Transforming Multilingual Spaces
Statut: En coursDébut 01.04.2023 Fin 31.03.2027 Financement Autre Multilingualism in the pedagogical professionalization for early childhood education
How can children in multilingual groups be supported in their language acquisition? And how can we succeed in promoting the entire linguistic repertoire of all children? Multilingualism in early childhood education holds immense social and educational significance and plays a vital role in the transition to school. Teachers in these settings face the complex task of strengthening children’s German skills and promoting their multilingualism. To learn more about the possibilities and challenges of this pedagogical endeavor, our project explores multilingualism in the pedagogical professionalization of early childhood education teachers. Two groups support the scientific team: students from a vocational secondary school for early childhood education conduct small ethnographic studies in preschools as part of their internships, and teachers working in preschools in Carinthia and South Tyrol contribute their experiences with multilingualism and language education from their daily work in these settings. The generated data will form the basis for new scientific findings on teacher training in migration societies. In addition, recommendations for pedagogical practice will be formulated and a professional development concept for early childhood education in multilingual regions will be developed.
Project website: multilingual spaces
Bewegte Profession. Professionalisierungsdiskurse international ausgebildeter Lehrpersonen
Statut: En coursLeben an, mit, jenseits von oder ohne Grenzen. Biographische Reflexionen zum Leben in Grenzregionen.
Statut: En coursDetoxing Narratives: Telling other stories in different ways
Statut: En cours