-
2024
(incomplete)
Fanciulli, A., Gabler, K., Izak, J., Landrino, M., Loprieno, A., Müller, M., et al. (Eds.). (2024). New Kingdom hieratic collections from around the world. Liège: Presses Universitaires de Liège.
Grütter, N. (2024). Clusters of Fears: A Psychology of Religion Approach to the Mesopotamian bārûtu Tradition. In: A. Berlejung & G. Bohak (Eds.), Amulets of Protection and Texts for Fears in Antiquity (pp. 101–115). Tübingen: Mohr Siebeck.
Grütter, N. (2024). Das Nahumbuch heute lesen. Zürich: Theologischer Verlag Zürich.
Himbaza, I. (2024). Sanballat II (?) of Samaria. In: J. Zsengellér (Ed.), Studies on Samaritan History, Texts, Interpretation, Linguistics and Manuscripts (pp. 13–22). Berlin, Boston: De Gruyter. https://doi.org/doi:10.1515/9783111435732-002
Lefebvre, P. (2024). « Non ! Tu as ri ! » (Genèse 18, 15). Note sur le rire dans la Bible. Communio, 294(4), 15–22.
Müller, M. (2024). ‘Where no man has gone before ...’ Coptic patterns for locative adverbial clauses. In: S. Uljas & A. Dorn (Eds.), Crossroads VI: between Egyptian linguistics and philology (pp. 159–190). Hamburg: Widmaier Verlag.
-
2023
(incomplete)
Dorn, A., & Müller, M. (2023). Grabstele. In: B. Dominicus & H. Jaritz (Eds.), Merenptah VI: Kleinfunde, Ostraka und Tierknochen aus den Grabungen von 1972-2000 (p. 125). Gladbeck: PeWe-Verlag.
Dorn, A., & Müller, M. (2023). (Privat-?)Stelen. In: B. Dominicus & H. Jaritz (Eds.), Merenptah VI: Kleinfunde, Ostraka und Tierknochen aus den Grabungen von 1972-2000 (pp. 125–134). Gladbeck: PeWe-Verlag.
Dorn, A., & Müller, M. (2023). Uschebtis. In: B. Dominicus & H. Jaritz (Eds.), Merenptah VI: Kleinfunde, Ostraka und Tierknochen aus den Grabungen von 1972-2000 (pp. 123-124). Gladbeck: PeWe-Verlag.
Gabler, K., Hertel, E., Loprieno, A., Müller, M., Pietri, R., Polis, S., & Unter, S. (2023). Crossing Invisible Boundaries: An Erased Letter to the Chief of the Storehouse Ḥwy. In: O. El-Aguizy & B. Kasparian (Eds.), Proceedings of the Twelfth International Congress of Egyptologists, ICE XII, 3rd - 8th November 2019, Cairo. Volume 2 (pp. 753–760). Le Caire: Institut français d’archéologie orientale.
Gautschy, R., Grütter, N., & Müller, M. (Eds.). (2023). Von Elephantine bis Ugarit: Festschrift für Hanna Jenni. Münster: Zaphon.
Grütter, N. (2023). Eine forschungsgeschichtliche Leberschau-Ente: Keine Lehnübersetzung einer akkadischen idiomatischen Wendung in Ez 21,26. In: R. Gautschy, N. Grütter, & M. Müller (Eds.), Von Elephantine bis Ugarit: Festschrift für Hanna Jenni (pp. 53–65). Münster: Zaphon.
Hagen Fredrik & Müller Matthias. (2023). Notes on Some Middle Kingdom Papyri from Mersa Gawasis. Revue d’Égyptologie, 73, 197–202. https://doi.org/10.2143/RE.73.0.3292989
Himbaza, I. (2023). « Bénissez YHWH ! » : Le verbe bénir (ברך) entre la philologie biblique et l’autorité des massorètes. Vetus Testamentum, 73(1), 28–47.
Himbaza, I. (2023). Le Psaume 68 entre les preuves documentées et les collections du Psautier : Une contribution au débat méthodologique. Biblica, (4), 497–517. https://doi.org/10.2143/BIB.104.4.3292740
Himbaza, I. (2023). Manuel de la Bible hébraïque : Biblia hebraica stuttgartensia (BHS) et Biblia hebraica quinta (BHQ). Genève: Labor et Fides.
Himbaza, I. (2023). Rétribution et justice dans le livre de Malachie. In: S. Ramond, R. Burnet, & E. Pastore (Eds.), Repenser la rétribution : Rethinking Retribution (pp. 125–140). Peeters Publishers. https://doi.org/10.2307/jj.9165185.10
Himbaza, I. (2023). Texte massorétique et Pentateuque samaritain en Dt 23,12. Dialogue avec la Biblia Hebraica Quinta. Revue biblique, 130(3), 345–355. https://doi.org/10.2143/RBI.130.3.3291755
Müller, M. (2023). Koptische Ostraka aus Shaykh abd al-Qurna. In: D. Atanassova, F. Feder, & H. Sternberg- el Hotabi (Eds.), Pharaonen, Mönche und Gelehrte: Auf dem Pilgerweg durch 5000 Jahre ägyptische Geschichte über drei Kontinente: Heike Behlmer zum 65. Geburtstag (pp. 593–616). Wiesbaden: Harrassowitz Verlag.
Müller, M. (2023). Kultbecken. In: B. Dominicus & H. Jaritz (Eds.), Merenptah VI: Kleinfunde, Ostraka und Tierknochen aus den Grabungen von 1972-2000 (pp. 137–139). Gladbeck: PeWe-Verlag.
Müller, M. (2023). Ostraka & Gefässaufschriften. In: B. Dominicus & H. Jaritz (Eds.), Merenptah VI: Kleinfunde, Ostraka und Tierknochen aus den Grabungen von 1972-2000 (pp. 44–115). Gladbeck: PeWe-Verlag.
-
2022
(incomplete)
Agneray, P., Chauty, E., Lefebvre, P., Léna, M., Oiry, B., Pichon, C., et al. (2022). Déjouer les logiques abusives : perspectives bibliques à la suite du rapport de la Ciase. Paris: Cerf.
Himbaza, I. (2022). Comparaison entre la Biblia Hebraica Stuttgartensia (BHS) et la Biblia hebraica quinta (BHQ). Semitica et Classica, 15, 247–260.https://doi.org/10.1484/J.SEC.5.133143
Himbaza, I. (2022). Josué 12,9-24 a-t-il été inspiré par les inscriptions perses achéménides? Semitica, 64, 171–191. https://doi.org/10.2143/SE.64.0.3291272
Himbaza, I. (2022). La ponctuation samaritaine et le Pentateuque samaritain de Fribourg. Semitica, 64, 209–230. https://doi.org/10.2143/SE.64.0.3291274
Himbaza, I. (2022). Le texte du Lévitique : Regard d’un éditeur de la Biblia Hebraica Quinta. In: G. Macaskill, C. M. Maier, & J. Schaper (Eds.), Congress Volume Aberdeen 2019 (Vol. 192, pp. 71–98). Leiden Boston: Brill. https://doi.org/10.1163/9789004515109
Lefebvre, P. (2022). Pestilence, Sword and Famine: Biblical Reflections on the Pandemic. Concilium, (2), 78–86.
Lefebvre, P. (2022). Une “image” à découvrir. Carmel, (179), 7–13.
-
2021
(incomplete)
Himbaza, I. (2021). Valoriser le questionnement comme une étape commune en sciences bibliques : Le cas des premières migrations d’Abram (Genèse 11,26-12,9). In: L. Bulundwe, C. Dandelot, & S. Butticaz (Eds.), Approches et méthodes en sciences bibliques. Quoi de neuf? (pp. 301–321). Genève: Droz.
Himbaza, I. (2021). What Is the Contribution of the Samaritans to the Pentateuch? In: J. Jeon (Ed.), The Social Groups behind the Pentateuch (Vol. 44, pp. 289–312). Atlanta: Society of Biblical Literature. https://doi.org/10.2307/j.ctv28w3d6z
Lefebvre, P. (2021). Comment tuer Jésus? Abus, violences et emprises dans la Bible. Paris: Cerf.
Lefebvre, P. (2021). Le repos dans la Bible. Carmel, (177), 7–13.
-
2020
(incomplete)
Himbaza, I. (2020). Das Gesetz Gottes: Pentateuque. In: H. Ausloos & B. Lemmelijn (Eds.), Die Theologie der Septuaginta: The Theology of the Septuagint (pp. 117–127). Gütersloher Verlagshaus. https://doi.org/10.14315/9783641310943
Himbaza, I. (2020). Introduction: Where does the Text of Leviticus stand? In: I. Himbaza (Ed.), The text of Leviticus: Proceedings of the third international colloquium of the Dominique Barthélemy Institute, held in Fribourg (October 2015) (pp. 1–12). Leuven Paris Bristol: Peeters.
Himbaza, I. (2020). La bénédiction d’Aaron en Lévitique 9,22 et le Pentateuque Samaritain. In: I. Himbaza (Ed.), The text of Leviticus: Proceedings of the third international colloquium of the Dominique Barthélemy Institute, held in Fribourg (October 2015) (pp. 69–81). Leuven Paris Bristol: Peeters.
Himbaza, I. (2020). La critique textuelle de l’Ancien Testament et son application dans les éditions de la Bible hébraïque. In: I. Himbaza & Clemens Locher (Eds.), La Bible en face : études textuelles et littéraires offertes en hommage à Adrian Schenker, à l’occasion de ses quatre-vingts ans (pp. 1–18). Leuven: Peeters.
Himbaza, I. (2020). Leviticus. Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft.
Himbaza, I. (2020). Textual Readings and Challenge of Biblical Philology. In: I. Himbaza & J. Joosten (Eds.), Philology and Textual Criticism (pp. 117–140). Tübingen: Mohr Siebeck.
Himbaza, I. (2020). The Edited Septuagint of Leviticus is not the Septuagint: A Plea for a Paradigm Shift. In: I. Himbaza (Ed.), The text of Leviticus: Proceedings of the third international colloquium of the Dominique Barthélemy Institute, held in Fribourg (October 2015) (pp. 107–119). Leuven Paris Bristol: Peeters.
Himbaza, I. (2020). The Figure of Moses as the Legislator in the Book of Leviticus: Septuagint, Masoretic Text and Samaritan Pentateuch Compared. In: E. Bons, M. Meiser, M. Sigismund, F. Ueberschaer, & M. Geiger (Eds.), Die Septuaginta - Themen, Manuskripte, Wirkungen (pp. 122–134). Tübingen: Mohr Siebeck.
Himbaza, I. (Ed.). (2020). The Text of Leviticus: Proceedings of the third international colloquium of the Dominique Barthélemy Institute, held in Fribourg (October 2015). Leuven Paris Bristol: Peeters.
Himbaza, I., & Joosten, J. (Eds.). (2020). Philology and Textual Criticism. Tübingen: Mohr Siebeck.
Himbaza, I., & Locher, C. (Eds.). (2020). La Bible en face : études textuelles et littéraires offertes en hommage à Adrian Schenker, à l’occasion de ses quatre-vingts ans. La Bible en face études textuelles et littéraires offertes en hommage à Adrian Schenker, à l’occasion de ses quatre-vingts ans. Leuven: Peeters.
Hugo, P. (2020). Dieu dans les variantes : La contribution de la critique textuelle de l’Ancien Testament à une théologie de la Révélation, à l’exemple d’Amos 9,11-12. In: I. Himbaza & C. Locher (Eds.), La Bible en face : Études textuelles et littéraires offertes en hommage à Adrian Schenker, à l’occasion de ses quatre-vingts ans (pp. 185–213). Leuven: Peeters.
Lefebvre, P. (2020). Église et violence : deux termes liés dans la Bible : réflexions bibliques sur la violence dans le Peuple de Dieu. In: Violence dans l’Eglise, violence par l’Eglise, violence sous les yeux de l’Eglise (pp. 31–52). Zürich Münster Wien: Lit.
Lefebvre, P. (2020). La grande tragédie biblique : Réflexions sur le concept débattu de “tragique.” Communio, 271(5), 55–65.
Lefebvre, P. (2020). Réflexions bibliques sur l’emprise et la fructification. Études, Juillet-Août(7–8), 87–98. https://doi.org/10.3917/etu.4273.0087
-
2019
(incomplete)
Himbaza, I. (2019). Le canon de l’Ancien Testament à l’épreuve de Qumran. In: Les manuscrits de la Mer morte au lendemain de leur 70e anniversaire (pp. 125–163). Saint-Légier: HET-PRO.
Himbaza, I. (2019). Leviticus 26:6 in the Mur/ḤevLev Manuscript. Revue de Qumran, 31(1), 145–152. https://doi.org/10.2143/RQ.31.1.3286508
Lefebvre, P. (2019). Ce que prier veut dire: Les cheminements de la parole: Parcours bibliques. Toulouse: Éditions du Carmel.
-
2018
Himbaza, I. (2018). Accomplissement en Josué de Deutéronome 27,2-8 et 11,29-30 dans la perspective de l’Hexateuque et du Pentateuque. Transeuphratène, 50, 105–123.
Himbaza, I. (2018). Le messianisme de la Septante: le cas de nombres 24,7.17. In: M. Meiser, S. Kreuzer, & M. Sigismund (Eds.), Die Septuaginta - Geschichte, Wirkung, Relevanz (pp. 646–655). Tübingen: Mohr Siebeck.
Himbaza, I. (2018). Le Pentateuque a-t-il été compilé et édité en hâte? Semitica, 60, 159–181. https://doi.org/10.2143/SE.60.0.3285035
Himbaza, I. (2018). Les ἀδελφοί adelphoi, « frères », dans les Actes des Apôtres et chez Paul : défi d’une rhétorique androcentrique dans un contexte inclusif. Le Sycomore. Revue de Traduction Biblique, 12, 32–40.
Himbaza, I. (2018). Malachie 2,3 dans la Septante et l’épaule réservée aux lévites dans le Rouleau du Temple. Revue Biblique, 125(2), 161–172. https://doi.org/10.2143/RBI.125.2.3285112
Himbaza, I., Amherdt, F.-X., & Moser, F. (2018). Mariage et bénédiction: apports bibliques et débat en Église. Paris: Cerf.
Lefebvre, P. (2018). Dettes et débiteurs, ces mots si chers. Parcours bibliques. Communio, 256(2), 25–35. https://doi.org/10.3917/commun.256.0025
Lefebvre, P. (2018). Filiations humaines, filiation divine: Petites traversées bibliques. Revue d’éthique et de théologie morale, 297(1), 11–27. https://doi.org/10.3917/retm.298.0013
Lefebvre, P. (2018). Manger la chair et boire le sang: Les racines bibliques du geste eucharistique. Revue Théologique de Louvain, (juin), 290–299.
Schenker, A. (2018). Du Messie malédiction au Messie bénédiction: Pourquoi Paul cite-t-il Dt 21,22-23 en Gal 3,13? In: M. Allard, E. Durand, & M. de Lovinfosse (Eds.), Fins et commencement, renvois et interactions: mélanges offerts à Michel Gourgues (Vol. 35, pp. 95–104). Leuven: Peeters.
Schenker, A. (2018). Implizieren 1 Kön 8,18 und 2 Chr 6,8 einen Archetyp? Ein gemeinsamer Schreibfehler im masoretischen Text und in der Septuaginta der Bücher der Könige und Chronik. In: F. Ueberschär, T. Wagner, & J. M. Robker (Eds.), Theologie und Textgeschichte: Septuaginta und Masoretischer Text als Äußerungen theologischer Reflexion (pp. 71–76). Tübingen: Mohr Siebeck.
Schenker, A. (2018). La préparation de la Critique textuelle de l’Ancient Testament: le Hebrew Old Testament Text Project (1969-1979). In: A. Schenker, C. Locher, & H. G. M. Williamson, Un maître de la critique textuelle: Dominique Barthélemy: l’édition de la “Critique textuelle de l’Ancien Testament” (1982-2015) (pp. 1–22). Leuven: Peeters.
Schenker, A., Locher, C., & Williamson, H. G. M. (2018). Un maître de la critique textuelle: Dominique Barthélemy : l’édition de la “Critique textuelle de l’Ancien Testament” (1982-2015). Leuven: Peeters.
-
2017
Himbaza, I. (2017). La diversité des sources du manuscrit de Leningrad B19a. Semitica, 59, 355–368. https://doi.org/10.2143/SE.59.0.3239916
Himbaza, I. (2017). Le Pentateuque samaritain de Fribourg (Suisse): un premier regard comparatif avec les manuscrits de Dublin et de Sichem. Semitica et Classica, 10, 111–121. https://doi.org/10.1484/J.SEC.5.114944
Hugo, P. (2017). The Books of Reigns Fifty Years after the Devanciers d’Aquila: Development of the Kaig-Theory Within Barthélemy’s Works, and Some Implications for Present Research. In: A. Aejmelaeus & T. Kauhanen (Eds.), The legacy of Barthélemy: 50 years after “Les Devanciers d’Aquila” (pp. 23–40). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. https://doi.org/10.13109/9783666540622
Hugo, P., & Schenker, A. (2016). Textual History of Kings. In: A. Lange & E. Tov (Eds.), Textual History of the Bible (pp. 310–318). Leiden, The Netherlands: Brill. https://brill.com/view/title/34218
Hugo, P., & Schenker, A. (2017). Ancient Hebrew Texts: Masoretic Texts and Ancient Texts Close to MT. In: A. Lange & E. Tov (Eds.), Textual History of the Bible Vol. 1B (pp. 332–338). Leiden, The Netherlands: Brill. https://brill.com/view/title/34218
Hugo, P., & Schenker, A. (2017). Ancient Hebrew Texts: Other Texts. In: A. Lange & E. Tov (Eds.), Textual History of the Bible Vol. 1B (pp. 339–348). Leiden, The Netherlands: Brill. https://brill.com/view/title/34218
Schenker, A. (2017). A l’origine des nations: Migrations et dons. Choisir, 683, 5–8.
Schenker, A. (2017). Die Bibel im Predigerorden in der Reformszeit. Wort Und Antwort, 58(2), 64–69.
Schenker, A. (2017). Die Revision der Einheitsübersetzung der Heiligen Schrift - Beschluss und Auftrag, Organisation und Arbeitsweise. In: J. Wanke (Ed.), Die Revision der Einheitsübersetzung der Heiligen Schrift 2006-2016: eine Rechenschaft. Stuttgart: Katholische Bibelanstalt.
Schenker, A. (2017). Martyrdom and Soteriology in 2 Maccabees 7: The Closest Biblical Parallel with the Sayings of Jesus in His Last Supper. Przegląd Tomistyczny, (XXIII), 199–214.
Schenker, A. (2017). Texte massorétique et grec ancien en 2 S 7,11.16 ; 1 CH 17,10.14: À propos d’une étude récente de critique textuelle. Revue biblique, 124(4), 481–489.
Schenker, A. (2017). What were the Aims of the Palestinian Recensions, and What Did They Achieve ? With Some Biographical Notes on Dominique Barthélemy. In: T. Kauhanen & A. Aejmelaeus (Eds.), The legacy of Barthélemy: 50 years after “Les Devanciers d’Aquila” (pp. 14–22). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
-
2016
Barthélemy, D. (2016). Arm und reich: zwei biblische Schlüsselworte. (A. Schenker, Ed.), Arm und reich zwei biblische Schlüsselworte. Freiburg/Schweiz: Paulusverlag.
Di Pede, E., & Scaiola, D. (Eds.). (2016). Les thèmes théologiques de Malachie et le concept du livre des XII Prophètes. In: The Book of the Twelve – One Book or Many? (pp. 82–96). Tübingen: Mohr Siebeck. https://doi.org/10.1628/978-3-16-154942-7
Himbaza, I. (2016). Critique textuelle et critique littéraire en 2 Samuel 6,2: une généalogie des témoins textuels. Biblica, 97(3), 440–453.
Himbaza, I. (2016). «Le lieu que YHWH aura choisi»: Une perspective narrative, historique et philologique. Semitica, 58, 115–134. https://doi.org/10.2143/SE.58.0.3170084
Himbaza, I. (2016). Lekh-lekha ». L’appel à Abraham en Genèse 12,1 et les tournures parallèles. Études Théologiques et Religieuses, 91(91), 21–34.
Himbaza, I. (2016). Quelle est la Septante du Lévitique? Journal of Septuagint and Cognate Studies, 49, 22–33.
Himbaza, I. (2016). What are the Consequences if 4QLXXLeva contains earliest formulation of the Septuagint ? In: S. Kreuzer, M. Meiser, & M. Sigismund (Eds.), Die Septuaginta - Orte und Intentionen: 5. Internationale Fachtagung veranstaltet von Septuaginta Deutsch (LXX. D), Wuppertal 24.-27. Juli 2014 (pp. 294–308). Tübingen: Mohr Siebeck.
Hugo, P. (2016). Basileion I und II / Das erste und zweite Buch der Königtümer / Das erste und zweite Buch Samuel. In: S. Kreuzer (Ed.), Einleitung in die Septuaginta (pp. 207–231). Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus. https://doi.org/10.14315/9783641310936
Lefebvre, P. (2016). Jérusalem et ses doubles. Communio, 241(juillet-août), 37–46.
Lefebvre, P. (2016). Les sèves divines: “Pensant que c’était le jardinier” (Jn 20,15). Choisir, (juillet-août), 9–12.
Lefebvre, P. (2016). Peut-on représenter Dieu? Un questionnement dans la Bible. Études, 4225(mars), 63–71.
Lefebvre, P. (2016). Propos intempestifs de la Bible sur la famille. Paris: Cerf.
Schenker, A. (2016). Archetype and Late Literary Developments in 2 Kings 1:17-18 and 8:16, Recensions in MT and OG. In: S. Kreuzer, M. Meiser, & M. Sigismund (Eds.), Die Septuaginta - Orte und Intentionen (1st ed., pp. 326–336). Tübingen: Mohr Siebeck.
Schenker, A. (2016). La Biblia Hebraica Quinta: Tre caratteristische dell’edizione. In: Accademia ambrosiana, C. Baffioni, A. Passoni Dell’Acqua, R. B. Finazzi, & E. Vergani (Eds.), Bibbia e Corano: edizioni e ricezioni (pp. 125–132). Milano (Italy) : Roma: Biblioteca ambrosiana ; Bulzoni editore.
Schenker, A. (2016). Paraleipomena I und II / Das erste und zweite Buch der Chronik. In: S. Kreuzer (Ed.), Einleitung in die Septuaginta (pp. 251–259). Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus. https://doi.org/doi:10.14315/9783641310936
Schenker, A. (2016d). Schuld - Vergebung - Versöhnung. Drei Wege der Versöhnung in der Bibel. Religionsunterricht, 44, 4–9.
Schenker, A., & Locher, C. (2016). Zwei neue Textausgaben der hebräischen Bibel im Vergleich: Biblia Hebraica Quinta und The Hebrew Bible: A Critical Edition. Zeitschrift Für Die Alttestamentliche Wissenschaft, 128(3), 468–471. https://doi.org/doi:10.1515/zaw-2016-0028
Schenker, A., Gasser, R., & Kamber, U. V. (2016). Die erste Zürcherbibel: erstmalige teilweise Ausgabe und Übersetzung der ältesten vollständig erhaltenen Bibel in deutscher Sprache. Die erste Zürcherbibel erstmalige teilweise Ausgabe und Übersetzung der ältesten vollständig erhaltenen Bibel in deutscher Sprache. Fribourg: Academic Press.
-
2015
Barthélemy, D. (2015). Critique textuelle de l’Ancien Testament, t.5: Job, Proverbes, Qohélet et Cantique des Cantiques. (C. Locher, S. D. Ryan, & A. Schenker, Eds.) (Vol. 5). Fribourg / Göttingen: Academic Press / Vandenhoeck & Ruprecht.
Himbaza, I. (2015). L’utilisation des traditions juives dans les Vies des Prophètes. In: R. Gounelle & B. Mounier (Eds.), La littérature apocryphe chrétienne et les Écritures juives (pp. 45–61). Prahins: Éditions du Zèbre.
Himbaza, I. (Ed.). (2015). Making the biblical text: textual studies in the Hebrew and the Greek Bible. Fribourg: Academic Press Fribourg.
Hugo, P. (2015). 1-2 Kingdoms (1-2 Samuel). In: J. K. Aitken (Ed.), The T & T Clark companion to the Septuagint (pp. 127–146). London, New York (NY): Bloomsbury, T & T Clark.
Hugo, P. (2015). Dreißig Jahre war David alt, als er König wurde...” (2Sam 5,4). Literarische und textkritische Studie der Regierungsnotizen in den Samuelbüchern. In: I. Himbaza (Ed.), Making the biblical text. Textual studies in the Hebrew and the Greek Bible (pp. 48–61). Fribourg: Academic Press Fribourg.
Jehle, F. (2015). Von Johannes auf Patmos bis zu Karl Barth: theologische Arbeiten aus zwei Jahrzehnten. (M. Jehle-Wildberger & A. Schenker, Eds.). Zürich: TVZ, Theologischer Verlag.
Lefebvre, P. (2015). Au fil des Psaumes: “Près des eaux de repos” (Ps 23,2). Choisir, 667–668, 14–17.
Lefebvre, P. (2015). Brèves rencontres: vies minuscules de la Bible. Brèves rencontres vies minuscules de la Bible. Paris: Cerf.
Lefebvre, P. (2015). L’ascèse biblique: Exercices de chair et de souffle. La Chair et Le Souffle, 10, 34–41.
Schenker, A. (2015). An Identical Scribal Mistake in 1 Kings 9 and 2 Chronicles 7: Consequences for the Textual History of Kings and Chronicles. In: C. Werman (Ed.), From author to copyist: essays on the composition, redaction, and transmission of the Hebrew Bible in honor of Zipi Talshir (pp. 53–62). Winona Lake (Indiana): Eisenbrauns.
Schenker, A. (2015). Auferstehung und Martyrium – unauflöslicher Zusammenhang. Schweizerische Kirchenzeitung, 183, 188–190.
Schenker, A. (2015). Der Ort, an dem Jhwh’s Name wohnt Eine oder mehrere Stätten? Hebrew Bible and Ancient Israel, 4(2), 219–229. https://doi.org/10.1628/219222715X14453513581496
Schenker, A. (2015). Die Tiqqune Sopherim im Horizont der biblischen Textgeschichte: Theologische Korrekturen, literarische Varianten im alttestamentlichen Text und Textvielfalt: wie gehen sie zusammen? In: I. Himbaza (Ed.), Making the biblical text: textual studies in the Hebrew and the Greek Bible (pp. 33–47). Fribourg: Academic Press Fribourg.
Schenker, A. (2015). Er hat gesprochen durch die Propheten und ‘Nostra Aetate.’ Schweizerische Kirchenzeitung, 183, 285–286.
Schenker, A. (2015). Ist in Ezechiel 33,31-32 ein hermeneutischer Schlüssel für die ‘allegorische’ Deutung des Hohelieds vorbereitet? In: S. M. Attard & M. Pavan (Eds.), “Canterò in eterno le misericordie del Signore” (Sal 89,2): studi in onore del prof. Gianni Barbiero in occasione del suo settantesimo compleanno (pp. 155–166). Roma: G&BPress, Gregorian & Biblical Press.
Schenker, A. (2015). La violence attribuée à Dieu dans la Bible: Une esquisse de théologie de l’Écriture Sainte. Nova & Vetera, 90(4), 449–457.
Schenker, A. (2015). The hieros logos of Israelite circumcision in light of the text history of Josh 5,4-6: a study of intertwined textual and literary criticism. Semitica et Classica, 8, 25–32.
Schenker, A. (2015). Tre forme di perdono nella Bibbia. In: S. Biancu & A. Bondolfi (Eds.), Perdono: negazione o compimento della giustizia? (pp. 9–16). Trento: Fondazione Bruno Kessler press.
Schenker, A. (2015). Unreinheit, Sünde und Sündopfer: Kritische Untersuchung zweier verbreiteter Thesen: befleckende Sünden (moral impurity) und Sündopfer chatta’t als Reinigungsopfer für das Heiligtum. Biblische Zeitschrift, 59(1), 1–16.
Schenker, A. (2015). Von Epilog zu Prolog: Jes 55 und Joh 1. Schweizerische Kirchenzeitung, 183, 669–670.
-
2014
Himbaza, I. (2014). Le Targum Pseudo-Jonathan témoin de l’époque du Second Temple. In: T. Legrand & J. Joosten (Eds.), The Targums in the Light of Traditions of the Second Temple Period (pp. 173–187). Brill. https://doi.org/10.1163/9789004271579_010
Hugo, P. (2014). The Unique Messiah: A Tendency in Favour of David’s Kingship in the MT of Samuel. In: K. De Troyer, T. M. Law, & M. Liljeström (Eds.), In the footsteps of Sherlock Holmes: studies in the biblical text in honour of Anneli Aejmelaeus (pp. 331–351). Leuven: Peeters. https://swbplus.bsz-bw.de/bsz405284993inh.htm
Lefebvre, P. (2014). Hospitalité: l’admirable échange. Cahiers Saint-Dominique, 317, 15–24.
Lefebvre, P. (2014). Il donne du fruit en son temps: Réflexions bibliques sur la maturité spirituelle. Carmel, 153, 8–23.
Lefebvre, P. (2014). La famille. Bruyères-le-Châtel: Nouvelle cité.
Lefebvre, P. (2014). Voyages messianiques: Pour une lecture itinérante de la Bible. La Chair et Le Souffle, 9, 17–28.
Schenker, A. (2014). Abraham Geigers Auffassung von der alttestamentlichen Textgeschichte und die alte griechische Bibel im Licht von 1 Kön 15,15. In: W. Kraus & S. Kreuzer (Eds.), Die Septuaginta - Text, Wirkung, Rezeption (pp. 43–52). Tübingen: Mohr Siebeck.
Schenker, A. (2014). An Original Reading of the Samaritan Pentateuch in Deut 11,30: Yerushalmi, Eusebius Onomasticon, Jerome, 4Q Josh a . In: H. Ausloos & B. Lemmelijn (Eds.), A pillar of cloud to guide: text-critical, redactional, and linguistic perspectives on the Old Testament in honour of Marc Vervenne (pp. 437–447). Leuven: U. Peeters.
Schenker, A. (2014). Der ursprüngliche biblische Text von Ez 33,24 und 33,33: Die altlateinische Handschrift der Stiftsbibliothek St. Gallen 1398B als einziger Zeuge der ursprünglichen Lesart von Ez 33,24 und ihr Zeugnis für Ez 33,33. Revue biblique, 121(2), 217–228.
Schenker, A. (2014). Die Kirche liest das Alte Testament in mehreren Textgestalten und Übersetzungen: Folgen für Schriftgebrauch, Exegese und Theologie. In: K. Lehmann & R. Rothenbusch (Eds.), Gottes Wort in Menschenwort: die eine Bibel als Fundament der Theologie (pp. 359–366). Freiburg i.Br: Herder.
Schenker, A. (2014). Edice Biblia Hebraica Quinta (BHQ). Acta Universitatis Carolinae. Theologica, 4(2), 197–208.
Schenker, A. (2014). Unbehauen oder ungeglättet? Die Bedeutung von ἀπελέκητος und die Herkunft der altgriechischen Übersetzung des Buches der Könige. In: T. Wagner, J. M. Robker, & F. Ueberschaer (Eds.), Text - Textgeschichte - Textwirkung Festschrift zum 65. Geburtstag von Siegfried Kreuzer (pp. 359–365). Münster: Ugarit-Verlag.
Schenker, A. (2014). Welche Sprache für die Übersetzng der Bibel? Die Einheitsübersetzung der Heiligen Schrift im Vergleich mit den deutschen Bibeln des 20. Jahrhunderts. Theologische Quartalschrift, 162, 49–57.
-
2013
Himbaza, I. (2013). The Reception History of the Decalogue through Early Translations: The Case of the Septuagint, Peshitta and Targums. In: D. Markl (Ed.), The Decalogue and its Cultural Influence (pp. 28–40). Sheffield: Sheffield Phoenix Press.
Hugo, P. (2013). Die antiochenische „Mischung“: L zwischen Altem und Neuem in 2 Samuel. In: S. Kreuzer & M. Sigismund (Eds.), Der Antiochenische Text der Septuaginta in seiner Bezeugung und seiner Bedeutung (pp. 109–132). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
Lefebvre, P. (2013). Anthropophanies: Est-il possible de voir un être humain ? Lectures bibliques. Pallas, 92, 273–287.
Lefebvre, P. (2013). C’est Rachel qui pleure et ne veut pas être consolée: Le refus de la consolation pour trouver la consolation véritable. Carmel, 150, 8–23.
Lefebvre, P. (2013). Dieu au milieu des dieux. Cahiers Saint-Dominique, 213, 5–13.
Lefebvre, P. (2013). Dieu, expert du bon. Choisir, 20–23.
Lefebvre, P. (2013). La part intolérable: peut-on intégrer ce qu’on ne peut tolérer? In: S. de Reyff, M. Viegnes, & J. Rime (Eds.), Les frontières de la tolérance (pp. 27–56). Neuchâtel: Alphil.
Lefebvre, P. (2013). Le vin. Bruyères-le-Châtel: Nouvelle cité.
Lefebvre, P. (2013). L’exigence des noces: Hommes et femmes dans la Bible. Études, 418, 351–361.
Schenker, A. (2013). De la validité de l’exégèse croyante de la Bible: Deux réflexions ou deux analogies. Revue des Sciences Philosophiques et Théologiques, 97(4), 449–457.
Schenker, A. (2013). Der Platz der altlateinischen Randlesarten des Kodex von León und der Valvanera Bibel in der biblischen Textgeschichte (1-4 Kgt). In: S. Kreuzer & M. Sigismund (Eds.), Der Antiochenische Text der Septuaginta in seiner Bezeugung und seiner Bedeutung (pp. 199–210). Göttingen: Vandenhoeck & Rupprecht.
Schenker, A. (2013). Dnešní pohled na otázku starozákonního kánonu: Teologické důsledky textové kritiky Bible. Salve. Revue pro Teologii a Duchovní Život, 2(13), 71–76.
Schenker, A. (2013). ¿Dónde estamos hoy respecto al canon veterotestamentario? Anámnesis, 23(2), 1–8.
Schenker, A. (2013). Gott, Götter und Menschen in der Geschichte: Göttliches Handeln in menschlicher Geschichte nach der hebräischen Bibel. In: M. Delgado & V. Leppin (Eds.), Gott in der Geschichte: zum Ringen um das Verständnis von Heil und Unheil in der Geschichte des Christentums (pp. 27–36). Fribourg – Stuttgart: Academic Press Fribourg – Kohlhammer.
Schenker, A. (2013). Israelite or Universal Horizon: Zephaniah 3.8–10 in the Hebrew and Greek Bibles. The Bible Translator, 64(2), 151–158. https://doi.org/10.1177/2051677013491876
Schenker, A. (2013). Le sort religieux de l’Israélite à l’étranger: Implications de 1 S 26,19. Revue d’histoire et de philosophie religieuses, 93(1), 67–76.
Schenker, A. (2013h). The Edition Biblia Hebraica Quinta (BHQ). Hebrew Bible and Ancient Israel, 2(1), 3–6.
Schenker, A. (2013i). Une Bible archétype ? Les parallèles de Samuel-Rois et des Chroniques. (M. Langlois, Ed.), Paris: Editions du Cerf.
Schenker, A. (2013). Was bedeutete die Bibel für die Mönche des Klosters St.Gallen? Die Bibel im Spiegel der Mönchsregeln von Kolumban und Benedikt. In: F. Schnoor, K. Schmuki, & S. Frigg (Eds.), Schaukasten Stiftsbibliothek St. Gallen: Abschiedsgabe für Stiftsbibliothekar Ernst Tremp (pp. 66–69). St. Gallen: Verlag am Klosterhof.
Schenker, A. (2013). Was heisst es, den hebräischen mit dem griechischen Bibeltext zu vergleichen? In: R. G. Kratz & B. Neuschäfer (Eds.), Die Göttinger Septuaginta. Ein editorischens Jahrhundertprojekt (pp. 155–184). Berlin: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110285222.155
-
2012
Ausloos, H., Lemmelijn, B., & Trebolle Barrera, J. (Eds.). (2012). What do Scribes, and What do Editors do? The Hebrew Text of the Masoretes, the Old Greek Bbile and the Alexandrian Philological ekdoseis of the 4th and 3rd centuries B.C., Illustrated by the Example of 2 Kings 1. In: After Qumran: Old and Modern Editions of the Biblical Texts - The Historical Books (pp. 275–293). Leuven: Peeters.
Himbaza, I. (2012). Malachie parmi les Prophètes: Témoin d’une longue histoire de la rédaction et de l’évolution textuelle. In: J.-D. Macchi, C. Nihan, T. Römer, & J. Rückl (Eds.), Les recueils prophétiques de la Bible: Origines, milieux, et contexte proche-oriental (pp. 435–461). Genève: Labor et Fides.
Himbaza, I. (2012). YHWH Seba’ot devient le grand roi»: Une interprétation de Ml 1,6-14 à la lumière du contexte perse. Vetus Testamentum, 62(3), 357–368. https://doi.org/10.1163/156853312X637659
Hugo, P. (2012). The King’s Return (2 Sam 19,10-16): Contrasting Characterizations of David, Israel and Juda in the Old Editions. In: H. Ausloos, B. Lemmelijn, & J. Trebolle Barrera (Eds.), After Qumran: Old and Modern Editions of the Biblical Texts - The Historical Books (pp. 95–118). Leuven: Peeters.
Hugo, P., Kottsieper, I., & Steudel, A. (2012). Reflections on Epigraphy and Critical Editing. 4QSam a (4Q51) Col. XI. In: A. Piquer Otero & P. A. Torijano Morales (Eds.), Textual Criticism and Dead Sea scrolls: Studies in Honour of Julio Trebolle Barrera. Florilegium Complutense (pp. 115–131). Leiden ; Boston: Brill.
Lefebvre, P. (2012). Aperçus bibliques: Des femmes, des hommes et la manifestation du Dieu Trinité. Carmel, 145, 8–23.
Lefebvre, P. (2012). Joseph, l’éloquence d’un taciturne: Enquête sur l’époux de Marie à la lumière de l’Ancien Testament. Paris: Salvator.
Lefebvre, P. (2012). Le fils perdu et retrouvé: Luc 1-2 : une lecture de la Genèse entre tradition juive et culture païenne. Connaissance Des Pères de l’Eglise, 125, 23–38.
Lefebvre, P. (2012). Le mangeur mangé: Parentés bibliques entre le convive et l’aliment. In: V. Dasen & M.-C. Gérard-Zai (Eds.), Art de manger, art de vivre: Nourriture et société de l’Antiquité à nos jours (pp. 181–199). Gollion: Infolio.
Lefebvre, P. (2012). Une histoire des corps. Choisir, 631–632, 31–34.
Schenker, A. (2012). Biblia Hebraica Quinta (BHQ): Eine neue kritische Ausgabe des Alten Testaments. Bibel Und Liturgie, 85, 278–283.
Schenker, A. (2012). Das Gebot der Nächstenliebe in seinem Kontext (Lev 19,17–18): Lieben ohne Falschheit. Zeitschrift für die alttestamentliche wissenschaft, 124(2), 244–248.
Schenker, A. (2012). Nach dem Exil wurden im Land Israel zwei Tempel errichtet: Ist der Bericht 1 Esdr. 5,49 vom Tempelbau der Völker des Landes die älteste literarische Erwähnung des Tempels in Samarien? In: A. Piquer Otero & P. A. Torijano Morales (Eds.), Textual Criticism and Dead Sea scrolls: Studies in Honour of Julio Trebolle Barrera. Florilegium Complutense (pp. 303–316). Leiden ; Boston: Brill.
Schenker, A. (2012). Préface. In: A. Wohlman, Quand un chrétien aime Israël: l’oeuvre-vie du frère Marcel-Jacques Dubois (1920 Tourcoing - 2007 Jérusalem) (pp. 11–13). Paris: Les Éditions du Cerf.
Schenker, A. (2012). Si Jérémie parlait avec un rabbin. In: A. Wohlman & Y. Schwartz (Eds.), Le chrétien poète de Sion: In memoriam Père Marcel-Jacques Dubois (pp. 135–139). Jerusalem: Hakibbutz hameuchad Publishing House.
-
2011
Himbaza, I. (2011). Malachie 3,22-23: L’avenir du passé. Lire et Dire, 87, 15–25.
Himbaza, I. (2011). The Rite of the Blood on the Altar and the Hierarchy of Sacrifices: Qumran Texts, Septuagint and Mishna as Witnesses to a Law in Evolution. In: K. De Troyer & A. Lange (Eds.), The Qumran legal texts between the Hebrew Bible and it’s Interpretation (pp. 17–26). Leuven: Peeters.
Hugo, P. (2011). Die Morde an Abner und Amasa: Literarische Dimensionen textlicher Abweichungen zwischen dem Massoretischen Text und der Septuaginta in der David-Geschichte? In: W. Dietrich (Ed.), Seitenblicke: Literarische und historische Studien zu Nebenfiguren im zweiten Samuelbuch (pp. 24–52). Fribourg, Göttingen: Academic Press / Vandenhoeck & Ruprecht. Retrieved from https://www.zora.uzh.ch/id/eprint/135678
Lefebvre, P. (2011). Ésaü et Jacob / Castor et Pollux: Une comparaison entre monde biblique et monde grec. In: G. Casasus & S. Haupt (Eds.), Vergleichen? komparatistische Wissenschaften im Vergleich: la comparaison dans les sciences = Comparer? (pp. 65–81). Münster, Westf: LIT.
Lefebvre, P. (2011). Joseph: La consistance d’un effacé, l’éloquence d’un taciturne. Lectures bibliques. Carmel, 139, 8–23.
Lefebvre, P. (2011). L’ancêtre vivifiant des chrétiens. Le Monde Des Religions, 45, 34–35.
Lefebvre, P. (2011). Langue de bois et ses retournements: Lectures d’Ancien Testament. La Chair et Le Souffle, 6(2), 53–65.
Schenker, A. (2011). Anfänge der Textgeschichte des Alten Testaments: Studien zu Entstehung und Verhältnis der frühesten Textformen. Stuttgart: W. Kohlhammer.
Schenker, A. (2011). Beginnings of the Text History of the Book of Kings in the 4th Century. In: A. Schenker, Anfänge der Textgeschichte des Alten Testaments: Studien zu Entstehung und Verhältnis der frühesten Textformen. Stuttgart: W. Kohlhammer.
Schenker, A. (2011). La Imagen de Dios en la plegaria biblica. Selecciones de Teología, 197, 42–50.
Schenker, A. (2011). La plus ancienne formulation de la peine avec sursis dans l’histoire du droit: La notion de peine avec sursis dans la Bible? In: S. Biancu, A. Bondolfi, & F. De Vecchi (Eds.), Culpabilité et rétribution: Essais de philosophie pénale (pp. 157–166). Bâle: Schwabe.
Schenker, A. (2011). L’apport durable des Hexaples d’Origène: Bilan de la lettre à Africanus, bilan d’aujourd’hui. In: M. Loubet & D. Pralon (Eds.), Eukarpa: Études sur la Bible et ses exégètes (pp. 385–394). Paris: Cerf.
Schenker, A. (2011). The Relationship between Ezra-Nehemia and 1 Esdras. In: L. S. Fried (Ed.), Was 1 Esdras first? An investigation into the Priority and Nature of 1 Esdras (pp. 45–58). Atlanta: Society of Biblical Literature.
-
2010
Himbaza, I. (2010). 4QSam a (2 Sam 24:16–22). Its Reading, Where It Stands in the History of the Text and its Use in Bible Translations. In: P. Hugo & A. Schenker (Eds.), Archaeology of the Books of Samuel: The Entangling of the Textual and Literary History (pp. 39–52). Leiden, Bosten: Brill. https://doi.org/10.1163/ej.9789004179578.i-304.19
Himbaza, I. (2010). L’eschatologie de Malachie 3. In: J. Vermeylen (Ed.), Les prophètes de la Bible et la fin des temps: XXIIIe congrès de l’Association catholique française pour l’étude de la Bible, Lille, 24-27 août 2009 (pp. 359–366). Paris: Cerf.
Himbaza, I. (2010). Une femme étrangère a-t-elle assisté au sacrifice du roi ? Un autre regard sur la visite de la reine de Saba dans le livre des Chroniques. Foi & Vie, 49, 35–48.
Hugo, P. (2010). Abner der Königsmacher versus David den gesalbten König (2 Sam 3): Die Charakterisierung Abners und David als Merkmale der literarischen Abweichung zwischen dem masoretischen Text und der Septuaginta. In: W. Kraus & M. Karrer (Eds.), Die Septuaginta – Texte, Theologien, Einflüsse (pp. 489–505). Tübingen: Mohr Siebeck.
Hugo, P. (2010). L’archéologie textuelle du Temple de Jérusalem: Étude textuelle et littéraire du motif théologique du Temple en 2 Samuel. In: P. Hugo & A. Schenker (Eds.), Archaeology of the books of Samuel: The Entangling of the Textual and Literary History (pp. 161–212). Leiden: Brill.
Hugo, P. (2010). Text and Literary History: The Case of 1 Kgs 19 (MT and LXX). In: M. Leuchter & K.-P. Adam (Eds.), Soundings in Kings: Perspectives and Methods in Contemporary Scholarship (pp. 15-34. 156-165). Minneapolis: Augsburg Fortress Press. https://doi.org/10.2307/j.ctt22nm7cc
Hugo, P. (2010). Text History of the Books of Samuel: An Assessment of the Recent Research. In: P. Hugo & A. Schenker (Eds.), Archaeology of the books of Samuel: The Entangling of the Textual and Literary History (pp. 1–19). Leiden: Brill.
Hugo, P., & Schenker, A. (Eds.). (2010). Archaeology of the books of Samuel: The Entangling of the Textual and Literary History. Leiden: Brill.
Lefebvre, P. (2010). Jonathan et David: Portraits du messie en jeunes hommes. In: R. Courtray, David et Jonathan: Histoire d’un mythe (pp. 22–79). Paris: Beauchesne.
Lefebvre, P. (2010). Le temple de Jérusalem: un bâtiment qui échappe. In: F. Radu & P. Versteegh (Eds.), Identities (pp. 253–269). Gollion: Infolio Éd.
Lefebvre, P. (2010). The Temple of Jerusalem: an elusive building. In: F. Radu & P. Versteegh (Eds.), Identities (pp. 270–277). Gollion: Infolio Éd.
Schenker, A. (2010). Dans un vase pur ou avec des psaumes? Une variante textuelle peu étudiée en Isa 66:20. In: M. N. van der Meer, P. van Keulen, W. van Peursen, & B. ter Haar Romeny (Eds.), Isaiah in Context: Studies in honour of Arie van der Kooij on the occasion of his sixty-fifth birthday (pp. 407–412). Leiden Boston: Brill.
Schenker, A. (2010). Das Neue Testament hat einen doppelten alttestamentlichen Kanon. Zeitschrift Für Neues Testament, 13(26), 51–54.
Schenker, A. (2010). Gott im Spiegelbild des biblischen Gebetes: Lex orandi lex credendi im Alten Testament. Erbe Und Auftrag. Monastische Welt, 86, 8–21.
Schenker, A. (2010). Man bittet um das Gegenargument! Von der Eigenart textkritischer Argumentation. Zeitschrift für die alttestamentliche wissenschaft, 122(1), 53–63.
Schenker, A. (2010). Textgeschichte von 1 Sam 5,1-6 im Vergleich zwischen dem hebräischen Text der Massoreten und der ältesten griechischen Bibel. In: P. Hugo & A. Schenker (Eds.), Archaeology of the books of Samuel: The Entangling of the Textual and Literary History (pp. 227–250). Leiden: E.J. Brill.
Schenker, A. (2010). Textgeschichtliches zum Samaritanischen Pentateuch und Samareitikon: Zur Textgeschichte des Pentateuchs im 2. Jh. v. Chr. In: M. Mor & F. V. Reiterer (Eds.), Samaritans: Past and Present: Current Studies (pp. 105–121). Berlin, New York: De Gruyter. https://doi.org/doi:10.1515/9783110212839.3.105
Schenker, A. (2010). The Septuagint in the Text History of 1-2 Kings. In: A. Lemaire (Ed.), The Books of Kings: sources, composition, historiography and reception (pp. 3–17). Leiden: Brill.
Schenker, A. (2010). Was führte zur Übersetzung der Tora ins Griechische? Dtn 4,2-8 und Platon (Brief VII, 326 a-b). In: W. Kraus & M. Karrer (Eds.), Die Septuaginta – Texte, Theologien, Einflüsse (pp. 23–35). Tübingen: Mohr Siebeck.
Schenker, A. (2010). Welche Argumente wiegen schwerer auf der Waagschale? Zwei Weisen, die Textunterschiede in Jer. 31:32-33 zu erklären. Journal of northwest semitic languages, 36(1), 113–124.
-
2009
Barthélemy, D. (2009). Le pauvre choisi comme Seigneur: la Bonne Nouvelle est annoncée aux pauvres. (A. Schenker, Ed.). Paris: Cerf.
Himbaza, I. (2009). Le débat sur le divorce en Ml 2,16a et l’ambivalence de la LXX. Bulletin of the International Organization for Septuagint and Cognate Studies, 42, 68–79.
Lefebvre, P. (2009). Babel, Bible, Littérature. Lumière & Vie, 281(1), 42–45.
Lefebvre, P. (2009). Crucifixion: Méditation sur le corps du roi (Matthieu 27, 32-50). In: M. Delgado, C. Méla, & F. Möri (Eds.), Orient-Occident: Racines spirituelles de l’Europe (pp. 226–229). Paris: Cerf.
Lefebvre, P. (2009). L’entrée du Christ à Jérusalem: Lumières de l’Ancien Testament. Communio (Paris, France), 34(1), 53–70.
Lefebvre, P. (2009). Libres propos sur la Trinité: L’Ancien Testament révèle-t-il un Dieu trinitaire ? La Règle d’Abraham, 28, 12–48.
Lefebvre, P. (2009). Marinades de péricopes sur leur lit de saveurs. Lumière & Vie, 284, 21–32.
Schenker, A. (2009). Anthropologische Wissenschaften und der Heilige Geist. Schweizerische Kirchenzeitung, 177, 392–394.
Schenker, A. (2009). Aus der Last des Lebens fliehen - wohin? Schweizerische Kirchenzeitung, 177, 269–270.
Schenker, A. (2009). Das aktuelle theologische Buch: Kraus, Wolfgang, Karrer, Martin (Hrsg.), Septuaginta deutsch. Das griechische Alte Testament in deutscher Übersetzung. Stuttgart 2009. Theologisch-Praktische Quartalschrift, 157, 308–310.
Schenker, A. (2009). Das ist der Tag, den der Herr gemacht hat: Der Osterpsalm 118. Schweizerische Kirchenzeitung, 177, 271–272.
Schenker, A. (2009). Die Zwillingsfrage einer fahrbaren Strasse von Sichem nach Jerusalem und des ursprünglichen Textes von 1 Kön 12,18. In: G. Theißen, H. U. Steymans, S. Ostermann, K. M. Schmidt, & A. Moresino-Zipper (Eds.), Jerusalem und die Länder Ikonographie - Topographie - Theologie: Festschrift für Max Küchler zum 65. Geburtstag (pp. 109–116). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. https://katalog.slub-dresden.de/id/0-610671154
Schenker, A. (2009). Les papes relisent la Genèse. Sources, 35, 115–118.
Schenker, A. (2009). Martin Buber und der Prolog des Johannesevangeliums. Schweizerische Kirchenzeitung, 177, 881–882.
Schenker, A. (2009). Pourquoi donc tenir compte de la Bible grecque? Les deux formes de la dissimulation du Roi d’Israël dans 1 Rois 22 et 2 Chroniqeus 18. In: O. Artus & J. Ferry (Eds.), L’identité dans l’Écriture. Hommage au professeur Jacques Briend (pp. 297–309). Paris: les Éd. du Cerf.
Schenker, A. (2009). Textkritik und Textgeschichte von Ps 110 (109): 3 Initiativen der Septuaginta und der protomassoretischen Edition. In: W. Kraus & O. Munnich (Eds.), La Septante en Allemagne et en France: Septuaginta Deutsch und Bible d’Alexandrie (pp. 172–190). Fribourg : Göttingen: Academic Press ; Vandenhoeck & Ruprecht.
Schenker, A. (2009). Versöhnung durch Abwälzen von Strafe auf Unschuldige? Ist eine solche Stellvertretung im sog. vierten Lied des Gottesknechtes in Jesaja 53 gemeint? In: B. Acklin Zimmermann & F. Annen (Eds.), Versöhnt durch den Opfertod Christi? Die christliche Sühnopfertheologie auf der Anklagebank (pp. 15–25). Zürich: Theologischer Verlag Zürich.
- Research
- Publications