Stress and Resilience

  • Unterricht

    Details

    Fakultät Philosophische Fakultät
    Bereich Psychologie
    Code UE-L25.01777
    Sprachen Englisch
    Art der Unterrichtseinheit Blockkurs
    Kursus Master
    Semester SP-2024

    Zeitplan und Räume

    Vorlesungszeiten Dienstag 08:15 - 12:00, Blockkurs, RM 01, Raum C-0.101 (Frühlingssemester)

    Unterricht

    Dozenten-innen
    • Rudaz Myriam
    Beschreibung

    Limited to 50 places. Presence is mandatory.

    Brief Course Description

    This course provides students with an introduction to stress theories and the ways in which individuals and families respond to stress. It addresses the application of these theories to understand coping mechanisms and intervention strategies to help individuals and families under stress. The course establishes a foundation for understanding the stress process, possible coping mechanisms, resilience, and the impact of stress on specific groups. Potential strategies and techniques for working with individuals and families experiencing stress will be explored.

    Course Objectives

    • Gain an understanding of the concept of stress, including various types of stressors.
    • Explore theoretical approaches to studying family stress.
    • Analyze the concept of coping and assess the significance of communication within romantic relationships and families.
    • Identify specific stressors that families may encounter, such as geographic separation from family members, death of a family member, the transition to parenthood, and physical or mental illness.
    • Examine the concept of resilience and explore posttraumatic growth.
    • Learn about techniques for stress reduction and resilience, including mindfulness- and compassion-based approaches

    This course will involve a combination of lecture, in-class activities, and class discussions. We will watch videos and use personal reflections to explore concepts in depth and enhance critical thinking around the class topics.

    Verfügbarkeit 50
    Soft Skills Nein
    ausserhalb des Bereichs Nein
    BeNeFri Nein
    Mobilität Nein
    UniPop Nein

    Dokument

    Bibliographie

    Readings
    Textbook: Maguire, K. C. (2012). Stress and coping in families. Polity Press: Malden, MA (ISBN: 978-0-7456-5075-3).
    A list of additional book chapters and articles will be provided.

  • Einzeltermine und Räume
    Datum Zeit Art der Unterrichtseinheit Ort
    13.05.2024 09:15 - 12:00 Kurs RM 01, Raum C-0.101
    21.05.2024 08:15 - 12:00 Kurs RM 01, Raum C-0.101
    24.05.2024 08:15 - 12:00 Kurs RM 02, Raum S-0.111
    27.05.2024 09:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C120
  • Leistungskontrolle

    Vortrag - SP-2024, Sommersession 2024

    Bewertungsmodus Nach Note

    Vortrag - SP-2024, Herbstsession 2024

    Bewertungsmodus Nach Note

    Vortrag - SA-2024, Wintersession 2025

    Bewertungsmodus Nach Note

    Vortrag - SP-2025, Sommersession 2025

    Bewertungsmodus Nach Note
  • Zuordnung
    Zählt für die folgenden Studienpläne:
    Psychologie 90 [MA]
    Version: SA21_MA_PA_fr_de_bil_v01
    Optionen > Klinische Kinder- und Jugendpsychologie > Interventionen und Diagnostik
    Optionen > Klinische Psychologie und Gesundheitspsychologie > Methoden und Interventionen in der klinischen Psychologie und Gesundheitspsychologie
    Optionen > Klinische Neurowissenschaften > Interventionen und Diagnostik
    Optionen > Arbeits- und Gesundheitspsychologie > Interventionen und Diagnostik

    Psychologie 90 [MA]
    Version: SA22_MA_PA_fr_de_bil_v01
    Optionen > Klinische Neurowissenschaften > Interventionen und Diagnostik
    Optionen > Arbeits- und Gesundheitspsychologie > Interventionen und Diagnostik
    Optionen > Klinische Psychologie & Gesundheitspsychologie > Methoden und Interventionen in der klinischen Psychologie und Gesundheitspsychologie
    Optionen > Klinische Kinder- und Jugendpsychologie > Interventionen und Diagnostik