Vertiefung "Theorie, Empirie und Geschichte der Kindheit"

  • Unterricht

    Details

    Fakultät Philosophische Fakultät
    Bereich Erziehungswissenschaften
    Code UE-L23.00799
    Sprachen
    Art der Unterrichtseinheit Seminar
    Kursus Master
    Semester SP-2023

    Zeitplan und Räume

    Vorlesungszeiten Montag 17:15 - 19:00, Wöchentlich (Frühlingssemester)

    Unterricht

    Verantwortliche
    • Ramos Anne Carolina
    Dozenten-innen
    • Ramos Anne Carolina
    Beschreibung

    Children’s well-being in the 8-14 age group: relationships in social spaces

    What do children need to feel good? Who do they like to spend time with and why? What relationships are important for their well-being and where do they take place? This seminar addresses issues of well-being and social relationships in childhood to better understand the role of family, friends, pets (and stuffed animals) in children’s lives, and the influence of the social spaces on children’s relationships. Theoretically, the Seminar draws on a key literature on children’s well-being, particularly studies that place children’s perspectives at the centre of their analysis. Empirically, the Seminar draws on the analysis of interviews conducted with children aged 8 to 14 on their subjective well-being as part of the WoKidS - Wohlbefinden von Kindern in der deutschsprachigen Schweiz (2021-2024) project. During the seminar, students are expected to bridge empirical and theoretical approaches, and to further develop their research skills.

    Lernziele

    After attending this seminar, you will:

    • acquire knowledge about children’s well-being and gain an overview of the factors that are important in children’s lives
    • understand the importance of social relationships to (children’s) well-being and know which people/animals/things are central to them and why
    • understand the influence of social spaces on children’s social relationships
    • learn how to interpret and analyze interviews with children about their well-being, combining empirical and theoretical approaches
    Bemerkungen

    The seminar will be held in English, but students may lead the discussion in German.

    Soft Skills Ja
    ausserhalb des Bereichs Ja
    BeNeFri Ja
    Mobilität Ja
    UniPop Nein
  • Einzeltermine und Räume
    Datum Zeit Art der Unterrichtseinheit Ort
    20.02.2023 17:15 - 19:00 Kurs RM 02, Raum S-01.117
    27.02.2023 17:15 - 19:00 Kurs RM 02, Raum S-01.117
    06.03.2023 17:15 - 19:00 Kurs RM 02, Raum S-01.117
    13.03.2023 17:15 - 19:00 Kurs RM 02, Raum S-01.117
    20.03.2023 17:15 - 19:00 Kurs RM 02, Raum S-01.117
    27.03.2023 17:15 - 19:00 Kurs RM 02, Raum S-01.117
    03.04.2023 17:15 - 19:00 Kurs RM 02, Raum S-01.117
    17.04.2023 17:15 - 19:00 Kurs RM 02, Raum S-01.117
    24.04.2023 17:15 - 19:00 Kurs RM 02, Raum S-01.117
    01.05.2023 17:15 - 19:00 Kurs RM 02, Raum S-01.117
    08.05.2023 17:15 - 19:00 Kurs RM 02, Raum S-01.117
    15.05.2023 17:15 - 19:00 Kurs RM 02, Raum S-01.117
    22.05.2023 17:15 - 19:00 Kurs RM 02, Raum S-01.117
  • Leistungskontrolle

    Prüfung - SP-2023, Sommersession 2023

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - SP-2023, Herbstsession 2023

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - SA-2023, Wintersession 2024

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - SP-2024, Sommersession 2024

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden
  • Zuordnung
    Zählt für die folgenden Studienpläne:
    Erziehungswissenschaften 30 [MA]
    Version: SA20_MA_NP_de_v01
    Wahlmodule > Pädagogik der frühen Kindheit und Kindheitsforschung

    Erziehungswissenschaften 30 [MA]
    Version: SA20_MA_SP_de_v01
    Pädagogik der frühen Kindheit und Kindheitsforschung > Theorie, Empirie und Geschichte der Kindheit

    Erziehungswissenschaften 90 [MA]
    Version: SA20_MA_VP_de_v01
    Optionen > Pädagogik der frühen Kindheit und Kindheitsforschung > Theorie, Empirie und Geschichte der Kindheit

    Erziehungswissenschaften 90 [MA]
    Version: SA21_PA_VP_bil_v01
    B4 Module thématique II

    Erziehungswissenschaften 90 [MA]
    Version: SA14_PA_VP_bil_v02
    Modulen Fr und De > Modulen De > Optionen > Pädagogik der frühen Kindheit und Kindheitsforschung > Theorie, Empirie und Geschichte der Kindheit

    Familien-, Kinder- und Jugendstudien 90 [MA]
    Version: SA15_MA_PA_bil_V01
    Psychologie / Erziehungswissenschaften
    Wahlmodul > Kinder und Jugend

    Germanistik 120
    Version: SA16_BA_dt_V02
    Soft Skills

    Kunstgeschichte 120
    Version: SA14_BA_120_bi_v01
    Grundpfeiler > Modul 05 / Soft skills

    Kunstgeschichte 120
    Version: SA14_BA_120_bi_v03
    Grundpfeiler > Modul 05 / Soft skills

    Kunstgeschichte 120
    Version: SA14_BA_120_bi_v02
    Grundpfeiler > Modul 05 / Soft skills

    Pädagogik / Psychologie 90 [MA]
    Version: SA20_MA_VP_de_v01
    Pflichtmodule > Theoretische und methodische Vertiefung