Vertiefung "Theorie, Empirie und Geschichte der Kindheit"

  • Enseignement

    Détails

    Faculté Faculté des lettres et des sciences humaines
    Domaine Sciences de l'éducation
    Code UE-L23.00799
    Langues
    Type d'enseignement Séminaire
    Cursus Master
    Semestre(s) SP-2023

    Horaires et salles

    Horaire résumé Lundi 17:15 - 19:00, Hebdomadaire (Semestre de printemps)

    Enseignement

    Responsables
    • Ramos Anne Carolina
    Enseignants
    • Ramos Anne Carolina
    Description

    Children’s well-being in the 8-14 age group: relationships in social spaces

    What do children need to feel good? Who do they like to spend time with and why? What relationships are important for their well-being and where do they take place? This seminar addresses issues of well-being and social relationships in childhood to better understand the role of family, friends, pets (and stuffed animals) in children’s lives, and the influence of the social spaces on children’s relationships. Theoretically, the Seminar draws on a key literature on children’s well-being, particularly studies that place children’s perspectives at the centre of their analysis. Empirically, the Seminar draws on the analysis of interviews conducted with children aged 8 to 14 on their subjective well-being as part of the WoKidS - Wohlbefinden von Kindern in der deutschsprachigen Schweiz (2021-2024) project. During the seminar, students are expected to bridge empirical and theoretical approaches, and to further develop their research skills.

    Objectifs de formation

    After attending this seminar, you will:

    • acquire knowledge about children’s well-being and gain an overview of the factors that are important in children’s lives
    • understand the importance of social relationships to (children’s) well-being and know which people/animals/things are central to them and why
    • understand the influence of social spaces on children’s social relationships
    • learn how to interpret and analyze interviews with children about their well-being, combining empirical and theoretical approaches
    Commentaire

    The seminar will be held in English, but students may lead the discussion in German.

    Softskills Oui
    Hors domaine Oui
    BeNeFri Oui
    Mobilité Oui
    UniPop Non
  • Dates et salles
    Date Heure Type d'enseignement Lieu
    20.02.2023 17:15 - 19:00 Cours RM 02, salle S-01.117
    27.02.2023 17:15 - 19:00 Cours RM 02, salle S-01.117
    06.03.2023 17:15 - 19:00 Cours RM 02, salle S-01.117
    13.03.2023 17:15 - 19:00 Cours RM 02, salle S-01.117
    20.03.2023 17:15 - 19:00 Cours RM 02, salle S-01.117
    27.03.2023 17:15 - 19:00 Cours RM 02, salle S-01.117
    03.04.2023 17:15 - 19:00 Cours RM 02, salle S-01.117
    17.04.2023 17:15 - 19:00 Cours RM 02, salle S-01.117
    24.04.2023 17:15 - 19:00 Cours RM 02, salle S-01.117
    01.05.2023 17:15 - 19:00 Cours RM 02, salle S-01.117
    08.05.2023 17:15 - 19:00 Cours RM 02, salle S-01.117
    15.05.2023 17:15 - 19:00 Cours RM 02, salle S-01.117
    22.05.2023 17:15 - 19:00 Cours RM 02, salle S-01.117
  • Modalités d'évaluation

    Examen - SP-2023, Session d'été 2023

    Mode d'évaluation Par note, Par réussi/échec

    Examen - SP-2023, Session d'automne 2023

    Mode d'évaluation Par note, Par réussi/échec

    Examen - SA-2023, Session d'hiver 2024

    Mode d'évaluation Par note, Par réussi/échec

    Examen - SP-2024, Session d'été 2024

    Mode d'évaluation Par note, Par réussi/échec
  • Affiliation
    Valable pour les plans d'études suivants:
    Etudes sur la famille, l’enfance et la jeunesse 90 [MA]
    Version: SA15_MA_PA_bil_V01
    Psychologie / Sciences de l'éducation
    Module à choix > Enfance et jeunesse

    Germanistik 120
    Version: SA16_BA_dt_V02
    Soft Skills

    Histoire de l'art 120
    Version: SA14_BA_120_bi_v01
    Tronc commun > Module 05 / Soft skills

    Histoire de l'art 120
    Version: SA14_BA_120_bi_v03
    Tronc commun > Module 05 / Soft skills

    Histoire de l'art 120
    Version: SA14_BA_120_bi_v02
    Tronc commun > Module 05 / Soft skills

    Pédagogie / Psychologie 90 [MA]
    Version: SA20_MA_VP_de_v01
    Pflichtmodule > Theoretische und methodische Vertiefung

    Sciences de l'éducation 30 [MA]
    Version: SA20_MA_NP_de_v01
    Wahlmodule > Pädagogik der frühen Kindheit und Kindheitsforschung

    Sciences de l'éducation 30 [MA]
    Version: SA20_MA_SP_de_v01
    Pädagogik der frühen Kindheit und Kindheitsforschung > Theorie, Empirie und Geschichte der Kindheit

    Sciences de l'éducation 90 [MA]
    Version: SA21_PA_VP_bil_v01
    B4 Module thématique II

    Sciences de l'éducation 90 [MA]
    Version: SA20_MA_VP_de_v01
    Optionen > Pädagogik der frühen Kindheit und Kindheitsforschung > Theorie, Empirie und Geschichte der Kindheit

    Sciences de l'éducation 90 [MA]
    Version: SA14_PA_VP_bil_v02
    Modules Fr et De > Modulen De > Optionen > Pédagogie de la petite enfance et recherche sur l'enfance > Theorie, Empirie und Geschichte der Kindheit