Cognitive Abilities: Theory, Measurement, Interpretation

  • Unterricht

    Details

    Fakultät Philosophische Fakultät
    Bereich Psychologie
    Code UE-L25.01656
    Sprachen Englisch
    Art der Unterrichtseinheit Blockkurs
    Kursus Master
    Semester SA-2023

    Zeitplan und Räume

    Vorlesungszeiten Freitag , Blockkurs (Herbstsemester)

    Unterricht

    Dozenten-innen
    • Horstmann Kai Tobias
    Beschreibung

    Cognitive abilities are a well-researched phenomenon in psychology. They can be measured reliably and allow predicting relevant life-outcomes, such as career success or well-being. Cognitive abilities are also characterized by sizeable within- and between-person differences across the life-span. This seminar dives into the topic of cognitive abilities (such as intelligence, reaction time, working memory), their history and development, current state-of-the-art theories, nomological networks of cognitive theories as well as their application in different contexts. It will further cover the measurement of cognitive abilities, the interpretation of test-scores, and their reporting in psychological reports.

    Lernziele

    Students learn about history and development of cognitive abilities, current theories (e.g., CHC Model), and nomological networks of cognitive abilities. They will learn to apply standardized tests and how to evaluate, interpret, and report individual test scores given evidence of reliability, measurement precision, and validity. Students will also learn how to select appropriate measurement procedures depending on the individual use-case.

    Bemerkungen

    Evaluation method:

    Students will read seminal work on cognitive abilities 2 minute podcast introduction before the seminar; they will also take an entrance exam 4 weeks prior to the seminar. During the seminar, they will apply tests for cognitive abilities and report their findings in a presentation. Following the seminar, students will submit a written report about a fictional persons' results (1.500 words).

    Soft Skills Nein
    ausserhalb des Bereichs Ja
    BeNeFri Nein
    Mobilität Ja
    UniPop Nein

    Dokument

    Bibliographie

    Schneider, W. J., & McGrew, K. S. (2018). The Cattell–Horn–Carroll theory of cognitive abilities. In D. P. Flanagan & E. M. McDonough (Hrsg.), Contemporary intellectual assessment: Theories, tests, and issues (S. 73–163). The Guilford Press.

    Stern, E., & Neubauer, A. (2016). Intelligenz: Kein Mythos, sondern Realität. Psychologische Rundschau, 67(1), 15–27. https://doi.org/10.1026/0033-3042/a000290

  • Einzeltermine und Räume
    Datum Zeit Art der Unterrichtseinheit Ort
    06.10.2023 09:15 - 17:00 Kurs RM 01, Raum C-01.109
    06.10.2023 09:15 - 17:00 Kurs RM 01, Raum C-0.101
    07.10.2023 09:15 - 17:00 Kurs RM 01, Raum C-01.109
    07.10.2023 09:15 - 17:00 Kurs RM 01, Raum C-0.101
  • Leistungskontrolle

    Prüfung - SA-2023, Wintersession 2024

    Bewertungsmodus Nach Note

    Prüfung - SP-2024, Sommersession 2024

    Bewertungsmodus Nach Note

    Prüfung - SP-2024, Herbstsession 2024

    Bewertungsmodus Nach Note

    Prüfung - SA-2024, Wintersession 2025

    Bewertungsmodus Nach Note
  • Zuordnung
    Zählt für die folgenden Studienpläne:
    Psychologie 30 [MA]
    Version: SA18_MA_P2_fr_de_bil_v01
    Spezialisierungsmodule > Kognitive Neurowissenschaften > Aktuelle Themen der Kognitiven Neurowissenschaften (NCS A)

    Psychologie 30 [MA]
    Version: SA21_MA_PS_fr_de_bil_v01
    Option Entwicklungs- und Schulpsychologie > Themen der kognitiven Neurowissenschaften
    Option Klinische Neurowissenschaften > Themen der kognitiven Neurowissenschaften
    Option Arbeits- und Gesundheitspsychologie > Occupational Health Psychology
    Option Arbeits- und Organisationspsychologie > Themen der kognitiven Neurowissenschaften
    Option Klinische Psychologie & Gesundheitspsychologie > 1 Modul nach Wahl > Themen der kognitiven Neurowissenschaften

    Psychologie 30 [MA]
    Version: SA22_MA_PS_fr_de_bil_v01
    Option Klinische Psychologie & Gesundheitspsychologie > 1 Modul nach Wahl > Themen der kognitiven Neurowissenschaften
    Option Entwicklungs- und Schulpsychologie > Themen der kognitiven Neurowissenschaften
    Option Arbeits- und Gesundheitspsychologie > Occupational Health Psychology
    Option Arbeits- und Organisationspsychologie > Themen der kognitiven Neurowissenschaften
    Option Klinische Neurowissenschaften > Themen der kognitiven Neurowissenschaften

    Psychologie 90 [MA]
    Version: SA21_MA_PA_fr_de_bil_v01
    Optionen > Arbeits- und Organisationspsychologie > Occupational Health Psychology
    Optionen > Kognitive Neurowissenschaften > Themen der kognitiven Neurowissenschaften

    Psychologie 90 [MA]
    Version: SA22_MA_PA_fr_de_bil_v01
    Optionen > Arbeits- und Organisationspsychologie > Occupational Health Psychology
    Optionen > Kognitive Neurowissenschaften > Themen der kognitiven Neurowissenschaften

    Sonderpädagogik 90 [MA]
    Version: SA20_MA_VP_de_v01
    Profile > Option > Logopädie > Modul 3b – (Psycho-)Linguistik und Kognitionswissen-schaft