Seminar Work - On Being Muslim in Switzerland: Engaging with diversity in public discourses, education, and spiritual care

  • Enseignement

    Détails

    Faculté Faculté des lettres et des sciences humaines
    Domaine Interdisciplinaire
    Code UE-L26.00232
    Langues Anglais et/ou Allemand
    Type d'enseignement Travail de séminaire
    Cursus Master
    Semestre(s) SP-2024

    Titre

    Français Seminar Work - On Being Muslim in Switzerland: Engaging with diversity in public discourses, education, and spiritual care
    Allemand Seminararbeit - Muslimischsein in der Schweiz: Der Umgang mit Vielfalt in öffentlichen Diskursen, Bildung und Seelsorge
    Anglais Seminar Work - On Being Muslim in Switzerland: Engaging with diversity in public discourses, education, and spiritual care

    Enseignement

    Responsables
    • Müller Dominik
    Enseignants
    • Müller Dominik
    Description

    Diversity has become a recurring issue in public discourse. However, Islam is rarely associated with diversity, and when it is, the discussions usually focus on the supposed incompatibility of Islamic practices and convictions of pluralistic societies. This seminar approaches diversity within an interdisciplinary framework. In the first part of the seminar, we will explore how diversity is mobilised within public discourses relating to Islam. The aim is to understand the ways in which this notion is essentialised when it refers to groups identified as Muslim, while at the same time questioning the strategies used by these groups to emancipate themselves from this form of reification. In the second, more practice-related part of the seminar we will focus on two current issues in public discourse: education and spiritual care. By critically questioning the deficit framing which Muslim pupils are subjected to in Swiss schools, we pose the question of resources which enable them to navigate life in a social framework marked by diversity. Regarding the field of Spiritual Care, the pluralization of peoples religious and cultural backgrounds opens the question on how Spiritual Care has to adapt to these developments.

    Objectifs de formation

    Students

    • understand different theoretical approaches to and models of diversity and orientation
    • understand the interconnectivity of the notions of diversity and orientation in different social fields.
    • understand the key issues and debates within the discourses around “Islam” in the classroom and in transcultural spiritual care
    Softskills Oui
    Hors domaine Oui
    BeNeFri Oui
    Mobilité Oui
    UniPop Non

    Documents

    Bibliographie
    • Becci, I. (2021). Beyond the Rhetoric of recognition or separation: two Swiss cantons’ attempts at governing religious superdiversity. Religion, 12(4):234. https://doi.org/10.3390/rel12040234.
    • Hetmanczyk, P. (2021). Religion als Grenzkategorie von «Diversität»: Zur politischen Verhandlung einer Handschlagverweigerung. Zürich: De Grutyer.
    • Schmid, H. (2020). Interfaith Chaplaincy in a Post-Secular Context. Studies in Interreligious Dialogue, 30(2), 163–185. https://doi.org/10.2143/SID.30.2.3288771
    • Salzbrunn, M. (2014). Vielfalt / Diversität. Bielefeld: Transcript.
    • Vertovec, S. (2007). Super-diversity and its implications. Ethnic and Racial Studies, vol.30, n°6, 1024-1054.
  • Modalités d'évaluation

    Travail écrit - SP-2024, Session d'été 2024

    Mode d'évaluation Par note

    Travail écrit - SP-2024, Session d'automne 2024

    Mode d'évaluation Par note

    Travail écrit - SA-2024, Session d'hiver 2025

    Mode d'évaluation Par note

    Travail écrit - SP-2025, Session d'été 2025

    Mode d'évaluation Par note
  • Affiliation
    Valable pour les plans d'études suivants:
    Etudes interreligieuses (Programme secondaire MA pour non-théologien-nes) 30 ECTS
    Version: 2019/SA_v02 für Nicht-Theologinnen
    M-3 Éthique interreligieuse et politique (MA 90/30) > Séminaire à choix dans les disciplines concernées avec un accent correspondant au module (M-3 MA 90/30 IREL)
    M-4 Spiritualité et pratique (MA 90/30) > Séminaire à choix dans les disciplines concernées avec un accent correspondant au module (M-4 MA 90/30 IREL)
    M-5 Option (MA 90/30) > A choix (M-5, MA 90/30 IREL)

    Etudes interreligieuses (Programme secondaire MA pour théologien-nes) 30 ECTS
    Version: 2019/SA_v02 für Theologinnen
    M-3 Éthique interreligieuse et politique (MA 90/30) > Séminaire à choix dans les disciplines concernées avec un accent correspondant au module (M-3 MA 90/30 IREL)
    M-4 Spiritualité et pratique (MA 90/30) > Séminaire à choix dans les disciplines concernées avec un accent correspondant au module (M-4 MA 90/30 IREL)
    M-5 Option (MA 90/30) > A choix (M-5, MA 90/30 IREL)

    Etudes interreligieuses 90 [MA]
    Version: 2019/SA_v02
    M-4 Spiritualité et pratique (MA 90/30) > Séminaire à choix dans les disciplines concernées avec un accent correspondant au module (M-4 MA 90/30 IREL)
    M-3 Éthique interreligieuse et politique (MA 90/30) > Séminaire à choix dans les disciplines concernées avec un accent correspondant au module (M-3 MA 90/30 IREL)
    M-5 Option (MA 90/30) > A choix (M-5, MA 90/30 IREL)

    Germanistique 120
    Version: SA23_BA_de_v01
    Soft Skills

    Islam et société 30 [MA]
    Version: SA17_MA_P2_de_fr_V01
    Perspectives sociétales sur l'Islam

    Islam et société 90 [MA]
    Version: SA19_PA_de_fr_V01
    L'islam dans les discours philosophiques et théologiques
    L'lslam dans les contextes sociaux

    Philosophie 120
    Version: SH05_BA_bi_v01
    Soft skills > Soft skills 12

    Philosophie 120
    Version: SA17_BA_bi_v01
    CTC / Softskills > Soft skills 12

    Philosophie 120
    Version: SA20_BA_bi_v01
    CTC / Softskills > Soft skills 12

    Philosophie 120
    Version: SA17_BA_bi_v02
    CTC / Softskills > Soft skills 12