Lecture: Literary Theory in Practice

  • Unterricht

    Details

    Fakultät Philosophische Fakultät
    Bereich Englisch
    Code UE-L06.01553
    Sprachen Englisch
    Art der Unterrichtseinheit Vorlesung
    Kursus Master, Bachelor
    Semester HS-2024

    Zeitplan und Räume

    Vorlesungszeiten Donnerstag 15:15 - 17:00, Wöchentlich (Herbstsemester)

    Unterricht

    Verantwortliche
    • Straub Julia
    Dozenten-innen
    • Straub Julia
    Beschreibung

    Literary theory is an important pillar of literary analysis. When we study literary texts, theory provides tools that allow us to identify and explore more abstract or general properties of the narrative act and literary writing. There exists a bewildering variety of theoretical approaches and schools, literary theorists, so-called “turns” and “-isms” that students are likely to encounter during their studies. While this lecture cannot give a comprehensive overview of literary theory in its entirety, it will introduce students of English to an array of theoretical approaches that are particularly relevant and useful for our discipline. We will study some by now classical theoretical strands (e.g., deconstruction, Marxist literary criticism, feminism) as well as more recent developments (e.g., new materialism, ecocriticism), and we will pay attention to agents (e.g., the author, the reader) as well as the main object of our interest: the text as such. The putting theory into practice part will be especially important, as theoretical readings and explanations will be matched with literary examples coming from a various periods and corners of the anglophone world.

    Lernziele
    • Students are able to confidently engage with theoretical concepts when analyzing literary texts.
    • Students can provide persuasive accounts of major theoretical approaches and debates, as relevant for the study of English literature, in writing.
    • Students are enabled to relate theoretical concepts to their textual analysis.
    Soft Skills Ja
    ausserhalb des Bereichs Ja
    BeNeFri Nein
    Mobilität Ja
    UniPop Nein

    Dokument

    Bibliographie

    Texts:

    Most of the material will be made available on Moodle. The one longer text that we will study and that will inform several sessions is Henry James’s novella The Turn of the Screw. The recommended edition is the Norton edition (2020) by Jonathan Warren, ISBN: 978-0393420371.

    A useful accompanying text book is Peter Barry’s Beginning Theory. Manchester UP, 2017. ISBN-13: 978-1-5261-2179-0.

    Copies can be bought at Librophoros.

  • Einzeltermine und Räume
    Datum Zeit Art der Unterrichtseinheit Ort
    19.09.2024 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3117
    26.09.2024 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3117
    03.10.2024 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3117
    10.10.2024 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3117
    17.10.2024 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3117
    24.10.2024 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3117
    31.10.2024 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3117
    07.11.2024 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3117
    14.11.2024 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3117
    21.11.2024 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3117
    28.11.2024 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3117
    05.12.2024 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3117
    12.12.2024 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3117
    19.12.2024 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3117
  • Leistungskontrolle

    Prüfung - HS-2024, Wintersession 2025

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - FS-2025, Sommersession 2025

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - FS-2025, Herbstsession 2025

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - HS-2025, Wintersession 2026

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden
  • Zuordnung
    Zählt für die folgenden Studienpläne:
    Allgemeine und vergleichende Literaturwissenschaft 30 [MA]
    Version: SA10_MA_P2_fr_de_V01
    Optionsmodul > Module F - Elargissement historique

    Allgemeine und vergleichende Literaturwissenschaft 90 [MA]
    Version: SA10_MA_PA_fr_de_bil_V02
    Module C - Littératures en contact

    Englische Sprache und Literatur 120
    Version: SA15_BA_ang_V02
    Module Five: Culture & Identity

    Englische Sprache und Literatur 30 [MA]
    Version: SA15_MA_P2_ang_V01
    Module 4minor: English Literature II (1780-present)
    Module 5minor: American Literature

    Englische Sprache und Literatur 50
    Version: SA15_BASI_ang_V01
    Module 01: English and American Literature

    Englische Sprache und Literatur 60
    Version: SA15_BA_ang_V01
    Theory and Texte or Culture and Identity > Module Five: Culture & Identity

    Englische Sprache und Literatur 90 [MA]
    Version: SA17_MA_PA_ang_V01
    Module 5 Bereiche > Module 5: American Literature
    Module 5 Bereiche > Module 4: English Literature II (1780-present)

    Ergänzende Lehrveranstaltungen in phil.
    Version: ens_compl_lettres

    Erziehungswissenschaften 120
    Version: SA20_BA_bil_v01_transition
    Variante B > Modul 7: Wahlkurse

    Erziehungswissenschaften 120
    Version: SA14_BA_de_v01_transition
    Softskills

    Erziehungswissenschaften 120
    Version: SA20_BA_bil_v01
    Variante B > BE1.7b-B Bereichsübergreifende Kompetenzen

    Français 120
    Version: SA16_BA_fr_V04
    Module 8 - CTC

    Germanistik 120
    Version: SA23_BA_de_v01
    Soft Skills

    Germanistik 120
    Version: SA16_BA_dt_V02
    Soft Skills

    Geschichte 120
    Version: SA16_BA_bi_v02
    CTC > Soft skills 12

    Geschichte 120
    Version: SA16_BA_bi_v01
    CTC > Soft skills 12

    Italienisch 120
    Version: SA15_BA_ital_V02
    Soft Skills

    Italienisch 120
    Version: SA22_BA_120_ital_v01
    M8P Softskills

    Italienisch 120
    Version: SA15_BA_ita_V01
    Soft Skills

    Kunstgeschichte 120
    Version: SA23_BA_120_bi_v01
    Profile > Kunstgeschichte > Modul 10: Soft Skills
    Profile > Archäologie > Archäologie > Modul 10: Soft Skills

    Kunstgeschichte 120
    Version: SA14_BA_120_bi_v03
    Grundpfeiler > Modul 05 / Soft skills

    Kunstgeschichte 120
    Version: SA14_BA_120_bi_v02
    Grundpfeiler > Modul 05 / Soft skills

    Philosophische Fakultät [Vorl.]
    Version: Lettres_v01

    Pädagogik / Psychologie 120
    Version: SA25_BA_major_de_v01
    Modul 7: Wahlkurse

    Pädagogik / Psychologie 120
    Version: SA20_BA_de_v01
    BP1.7-D Bereichsübergreifende Kompetenzen

    Pädagogik / Psychologie 120
    Version: SA20_BA_bil_v01_transition
    Modul 7: Wahlkurse

    Pädagogik / Psychologie 120
    Version: SA20_BA_bil_v01
    BP1.7-B Bereichsübergreifende Kompetenzen / Compétences transversales

    Pädagogik / Psychologie 120
    Version: SA25_BA_major_bil_v01
    Modul 7: Wahlkurse

    Pädagogik / Psychologie 120
    Version: SA20_BA_de_v01_transition
    BP1.7-D Bereichsübergreifende Kompetenzen

    Slavistik 120
    Version: SA15_BA_slav_V01
    Modul 9: Bereichsübergreifende und -erweiternde Kompetenzen

    Slavistik 120
    Version: SA24_BA_slav_v01
    MODUL 9: Wahlbereich / Bereichsübergreifende Kompetenzen

    Slavistik 120
    Version: SA15_BA_slav_V02
    Modul 9: Bereichsübergreifende und -erweiternde Kompetenzen