Descriptifs de nos ateliers

  • Academia, ResearchGate, Twitter...: réseaux sociaux et visibilité sur internet

    Description et objectifs
    Difficile pour les chercheuses (et les chercheurs !) d’être bien visibles sur internet et de se créer une véritable identité numérique professionnelle ! Face à la multiplication des outils et services disponibles, cet atelier apportera des pistes et des conseils pour rendre visibles son profil et ses travaux de manière positive et valorisante, en fonction des moyens et des buts de chacune.

    Cet atelier vous propose de :

    • Comprendre l’importance de la visibilité individuelle dans le contexte actuel de la recherche et de la diffusion scientifique ;
    • Découvrir et distinguer les principaux réseaux sociaux utiles aux chercheuses (réseaux sociaux grand public, réseaux sociaux professionnels, réseaux sociaux académiques, plateformes de partage et de diffusion, blogs) ;
    • Connaître leurs intérêts et leurs limites par rapport
      à d’autres services de présence en ligne (pages individuelles, archives ouvertes, identifiants chercheurs, médias sociaux) dans le contexte actuel d’une science plus ouverte et responsable ;
    • Connaître les dispositifs de partage et de veille au regard de son objet de recherche et de ses communautés ;
    • Connaître les bonnes pratiques et définir son implication personnelle en ligne afin de promouvoir son profil et ses résultats scientifiques.

    Approche
    Alternance d’exposé, démonstrations, échanges collectifs et travaux pratiques individuels

    Coach
    Aline Bouchard, co-responsable de l'Ufrist, École nationale des chartes, Paris

     

  • Ally training for men: How to stand up against discrimination, sexism, and bias

     

    Description and objectives

    Has it ever happened to you that you witnessed a situation where somebody got treated unfairly and you felt bad because you did not know how to react? Or did a female or

    minority colleague of yours complain about being discriminated and you did not know how to support them?

    In this workshop participants will explore how they can stop being passive bystanders and become active upstanders and allies in situations where others are confronted with discrimination, sexism and bias. In this workshop participants will learn that they can have a positive impact in challenging situations and leave with a toolbox of smart intervention strategies. Knowing how to speak-up for others will also help you to learn to speak up for yourself with courage and confidence.

     The workshop will focus on three elements:

    • Awareness: How to recognize (subtle) discrimination and understand why it is harmful not just for the targets, but the entire team or organization.
    • Obstacles: Why is speaking up difficult.
    • Skills: How to listen, learn and engage towards positive change of behavior without creating aggression and defensiveness.

     Approach:

    This workshop is highly interactive. We will play a simulations game to kick off an open discussion on participants’ own experiences. They will learn from each other and get introduced to various techniques like centering or active listening, that will help them to become fearless and skillful allies for a more human workplace of dignity, equality and innovation.

    Coach

    Bettina Palazzo, experte en leadership étique

  • Comment monter une équipe de recherche

    Description et objectifs 

    La réussite d'une recherche repose sur l'équipe qui la mène. Les éléments nécessaires à son efficacité se décident déjà avant la constitution de l’équipe. La définition des besoins et des objectifs, en amont, permet de clarifier le cadre. Puis lors de la mise en place de l’équipe, une collaboration fructueuse est rendue possible grâce à la définition des rôles et des fonctionnements. Par ailleurs, si la diversité des membres de l’équipe (âge, genre, formation, etc.) permet des complémentarités, celle-ci comporte également des défis à anticiper, car la cohésion de l’équipe est essentielle à sa réussite.

     Les participantes apprennent à :

    • Définir ses besoins en ressources humaines et en compétences
    • Créer une équipe performante en misant sur la complémentarité
    • Pouvoir se positionner et se sentir légitime dans son rôle de responsable
    • Identifier les erreurs courantes à éviter

     Approche

    Cet atelier repose sur une combinaison d’éléments théoriques, d’échanges dans le groupe et d’exercices individuels et de groupe.

    Coach

    Brigitte Guichard, psychologue FSP, formatrice et consultant

  • Design your future - How to make professional choices

    In all professions including academic careers, satisfaction and a sense of fulfillment are not always at hand, leading sometimes to questioning professional choices. Are you unsure of what is professionally right for you? Have you wondered how you could find it out which profession or career will make you feel truly fulfilled ? Do you lack orientation to decide on the next step in your career?

    In this workshop, you will be provided with proven orientation models and tools that will guide you in your career decisions. We will implement them. They are based on an authenticity-oriented perspective aiming at a fulfilling work and self-realisation experience.

     Workshop objectives

    • You understand what is the formula for sustainable satisfaction and fulfilment in your profession
    • You obtain tools to find a reliable and secure orientation in your professional life
    • You understand that you can achieve your potential through different career models
    • You get knowledge about how to increase your own competitiveness in the field

     Programme

    • A proposed model on which to base our professional choices
    • Talents, strengths and values
    • The different career styles
    • Your personal career design

     Methods

    Interactive, practical and reflexive seminar comprising group, pair and individual exercises, plenary discussions, body work, personal preparatory and process work between the dates, coaching via e-mail, feedback, as well as theoretical input on the relevant topics.

     Participants

    The program is tailored to PhD candidates, postdoctoral fellows & senior scientists who wish to experience fulfillment and self-realization in their career, and wish to acquire and practice tools that will enable them to reach that goal.

    Coach

    Afi Sika Kuzeawu, coach sytemic certifiée

  • Emotinal intelligence: why it matters

    Description and objectives

    How we feel influences our perceptions, decisions and actions. Accurately perceiving how you and others feel, using these feelings to assist with the task at hand, understanding how these feelings arose and how they will change, and then managing to stay open to these feelings makes us efficient in our interaction with others.

    Emotional Intelligence Theory describes four emotional key abilities:

    • Perceive Emotions accurately
    • Use Emotions to help you think
    • Understand Emotions’ causes and changes
    • Manage Emotions by including the data of emotions in our thinking, decisions and actions

     In this workshop you will learn to explore how these skills matter in interacting with each other and how they can potentially impact your teaching. At the end of this workshop, you will be able to give a definition of the emotional key abilities and identify which of these strengths you would like to leverage and which could become development opportunities for you.

     Approach

    In this experiential workshop you will be introduced to the key concepts and then explore experientially how each of the key abilities could be applied and translated into concrete situations at the work place.

    Based on your understanding and learning from the role plays you will be encouraged to define personal strategies on how to leverage and/or develop your own emotional skills.

    Coach

    Silke Mischke, psychologue cognitive et coach executive

  • The Research Proposal: How to convince reviewers to fund your research – focus SNSF

    Description and objectives

    The objectives of this workshop are:

    • Receive information about funding organizations and suitable funding possibilities especially for women researchers (Switzerland with focus on SNSF)
    • Connect information to academic level and career planning of the participants
    • Know the most important features about planning and preparing an application
    • Know all elements of writing a convincing research proposal and project
    • Receive Tipps & Tricks, Do’s & Don’ts – focus SNSF
    • Practical exercises: work on the first part of an application towards SNSF.
      (This part will be prepared by the participants before the workshop and according to the trainer’s requirements)
    • Group coaching: participants present and discuss their concept within the group and receive individual feedback by the trainer

     Approach

      • Theory by the trainer combined with interactive exercises
      • Practical exercise: individual work, group discussion and feedback
      • A lot of time for Q&A
      • This workshop will be organized as an online training session (Zoom)

    Coach

    Susanne Matuschek, coach et consultante

  • L'art d'engager une audience

    Description et objectif

    Faire face à une audience est stressant, même pour une oratrice ou un orateur chevronné-e. Pour les chercheuses et les chercheurs, la capacité à présenter son travail est critique et peut faire (et défaire) une carrière. Les défis que présentent ces situations sont loin d’être triviaux à surmonter et nombre de scientifiques ne sont pas suffisamment formé-e-s en la matière. L’objectif de cet atelier est d’équiper les participantes d’une vision et d’outils concrets pour faire face et engager une audience.

     Au cours de l’atelier, nous aborderons les thèmes suivants:

    • la structure d’une présentation pour créer un enchainement d’idées fluide et facile à suivre
    • l’illustration d’une présentation pour faciliter la compréhension
    • la gestion de l’espace pour guider son public de manière efficace
    • le langage corporel pour établir sa compétence et sa confiance
    • la gestion du stress
    • les interactions avec le public (principalement les questions)

     Approche

    Une atmosphère bienveillante et respectueuse sera mise en place pour que chacune puisse s’exprimer, partager ses expériences et faire les exercices proposés. Tout au long de l’atelier, les participantes recevront des retours constructifs du formateur et des autres participantes. Les parties théoriques seront illustrées par des exemples concrets provenant de l’expérience des participantes. De nombreux exercices pratiques et des mises en situation illustreront la mise en œuvre des recommandations du formateur.

    Coach

    Samuel Lagier, formateur et coach

  • Leadership inclusif

    Description et objectifs

    La diversité et l’inclusion s’inscrivent dans les enjeux actuels de nos sociétés démocratiques et sont devenues des thématiques centrales dans les stratégies de développement des académies suisses. Ces politiques d’inclusion vont au-delà de simples effets de mode et contribuent à augmenter durablement les performances et à soutenir l’innovation au sein des entreprises et des universités.

    Si ces politiques induisent des changements structurels, quelles prises de conscience et ajustements individuels participent à la mise en œuvre de l’inclusion au niveau des groupes d’individus ?

    Cet atelier vise à

    • améliorer votre habileté dans les interactions sociales individuelles et de groupe
    • échanger autour des moyens de valorisation de la diversité au sein des groupes pour soutenir les performances et le potentiel d’innovation des groupes
    • et à développer votre leadership inclusif.

     L’atelier est fortement participatif et interactif. A l’aide d’un mélange d’apports théoriques et d’exercices individuels, par paire et en groupe, nous visiterons les enjeux et bénéfices de la diversité et de l’inclusion en contexte académique, les bénéfices pour les équipes notamment en termes d’amélioration du fonctionnement, de la satisfaction au travail et des performances.

     Approche

    Atelier d’une journée avec apports théoriques et applications en exercices individuels, par paire et en groupe. Coaching individuel d’une heure à la demande.

    Coach

    Marie-Paule Haefliger, psychologue FSP, coach et formatrice

     

  • Médiation et régulation de conflits

    Description et objectifs

    Attentive à la qualité des collaborations et des ambiances de travail, vous avez conscience que des tensions peuvent s’installer et parfois mener au conflit entre les membres d’un groupe. Les différends interpersonnels entament l’efficacité, le plaisir au travail et la motivation des équipes. Ces situations peuvent se traduire par un absentéisme, une désorganisation du travail, des retards, une répercussion de la charge de travail sur d’autres membres de l’équipe et des dysfonctionnements de performances.

     Dans votre rôle professionnel, tout en adoptant une position de tiers neutre, comment aborder et réguler les conflits avant qu’ils ne dégénèrent ?

     Cet atelier vous propose de :

    • Clarifier le rôle et la posture du tiers médiateur
    • Visiter les étapes propices à une évolution positives des situations conflictuelles au travail
    • Augmenter votre panel d’outils pour favoriser la coopération et la résolution de problèmes

     Approche

    L’atelier se déroule sur une demi-journée avec des apports théoriques et des mises en situation.

    Coach

    Marie-Paule Haefliger, psychologue FSP, coach et formatrice

  • Pitching myself for industry - my strategy for success

    Description and objectives

    Bridging the gap from academia to industry requires adapting our frame of mind, discourse and posture to a new and sometimes unfamiliar audience! We will together - in two stand-alone and complementary one-day workshops - build your road map for change from academia to industry, exploring what’s keeping you back, what drives you and how you can bring together your vision and intention.

     In Workshop 1, you will together:

    1. your values, drivers and vision
    2. Connect with who you are, what you want and your why
    3. Explore your strengths and opportunities for growth
    4. Consider best practice for an industry CV and CL
    5. Share best practice for applying and networking

     Together we’ll Design your personalised strategy and action plan !

     Approach

    This workshop will, through a hands-on experiential learning approach, help you design your personalised road map for change. You will achieve clarity on what is important to you, where you find fulfilment, your achievements to date and what changes you’d like to make. And build a network of peers in a safe and confidential framework.

    Coach

    Romaine Johnstone, coach d'équipe et de leadership executif

     

  • Pitching myself for industry - Honing my application skills

    Description and objectives

    Bridging the gap from academia to industry requires adapting our frame of mind, discourse and posture to a new and sometimes unfamiliar audience! We will together - in two stand-alone and complementary one-day workshops - build your road map for change from academia to industry.

     In Workshop 2, you will together: 

    1. Share application and networking successes and challenges
    2. Explore how to effectively communicate your uniqueness and talents
    3. Maximise your changes of securing that interview
    4. Role play the bilateral interview process : pitch and Q&A
    5. Decide on the next milestone of your roadmap for success

     Together we’ll è Refine your personalised strategy and action plan !

     Approach

    This interactive workshop will, through a hands-on experiential learning approach, help you embrace your personal road map for change. You will explore the best practice approach to applying and networking and hone your pitch and interview skills as you bridge the gap from academia to industry. And build your network of peers in a safe and confidential framework.

    Coach

    Romaine Johnstone, coach d'équipe et de leadership executif 

  • Project management for successful researchers

    Description and objectives

    After this workshop, participants will have methods and tools to successfully develop, manage and supervise research projects. They will be able to:

    • Set project objectives
    • Structure and plan a project
    • Define roles and responsibilities in projects
    • Create the project budget
    • Manage risks
    • Establish a communication plan
    • Guide and control projects in a flexible and meaningful way.

    The workshop addresses the following questions:

    • What is a project and what are the main impact factors?
    • What should I do to successfully complete my research projects?
    • How should I structure, plan and guide my projects?
    • How should I communicate with my stakeholders (prof., team members, sponsors, etc.)?

    Approach

    No prior knowledge of project management is required for this very practical workshop. Theoretical inputs will be applied during the group exercises. All participants should be working on approved/financed research projects.

    Coach

    Carine Galli Marxer, project manager et coach

  • Public speaking in English for Researchers

    Description & Objectives

    Presenting your research in front of an audience and in a limited amount of time can be daunting, even more so, if you have to present in a second or foreign language. English is increasingly used in academic conferences, but also during trial lessons and academic job interviews, which means that honing your public speaking skills in English can boost your academic career. The main objective of this workshop is to help you refine your presentation skills and show that an accent or an imperfect mastery of grammar is not an impediment to becoming a confident and engaging public speaker. 

    This course is for researchers who would like to practice and improve their public speaking skills in English and whose level of English is somewhere between B2 and C2. The focus of the workshop will be on language use and effective presentation methods. Participants are expected to use examples from their own research for mini-presentations, detailed instructions for preparation will be sent out after registration. If you are an experienced presenter, you will have the opportunity to refine your presentation skills in terms of language use and effective presentation methods. If you have not yet presented, this is a chance for you to practice presenting in a supportive environment and to receive constructive feedback.

    Learning outcomes

    • Make your presentations more concise and more compelling
    • Gain confidence when speaking in front of an audience
    • Identify personal strengths and weaknesses in public speaking
    • Develop a personal action plan to continue working on your presentation skills after the workshop

    Approach

    Participative workshop including practical exercises and theoretical foundations. Each participant will have a chance to present their research and receive peer and teacher feedback.

    Coaches

    Carmen Delgado & Andrew Hart, Centre de langue, Université de Fribourg

  • Pushing back against every sexism

    Description and objectives

    This workshop seeks to increase PhD’s and postdocs’ skills in identifying and countering potential negative effects of discrimination in their lives and those of their colleagues. During the workshop, we will practice techniques and approaches to respond to various professional situations (including those brought by participants). The focus will primarily be on addressing bias encountered in other people; however, we will also explore how we have each internalized some beliefs that are not necessarily coherent with our professed views.

     The workshop will follow a 3-part structure:

    • It’s still alive! — Recognizing and challenging sexism in your life (micro-aggressions, intersectionality, implicit bias, mansplaining)
    • Sisterhood — Finding mentors and supporting others (amplifying, spotlighting, networking, avoiding anti-mentors)
    • Self-Care — Choosing your battles and developing your internal compass (self-confidence, legal resources, work/life balance)

    Approach

    This workshop is resolutely participative and will employ multiple strategies to promote personal reflection, small group discussion and collaborative problem solving.

    Coach

    Siara Isaac, conseillère pédagogique, EPFL

  • Reconnaître et affirmer ses potentiels

    Description et objectifs

    L’atelier proposé vise à accompagner chaque participante à reconnaître et à valoriser leurs potentiels personnels et académiques. Des outils pratiques d’affirmation de soi leur seront transmis.

    Pour parvenir à libérer les potentiels, les chercheuses seront amenées à s’explorer à travers des outils créatifs et projectifs de connaissance de soi. Ces derniers ont pour objectif de les amener à se poser des questions sur leur identité professionnelle, leurs forces et faiblesses, leurs valeurs, leurs préférences et leurs compétences.

     Approche

    Dans une atmosphère de confiance et de confidentialité, chaque participante identifie ses potentiels ainsi que des outils pratiques pour les affirmer dans son quotidien professionnel. Afin de :

    • Mieux se connaître
    • Identifier ses freins et blocages
    • Identifier ses valeurs, ses préférences et ses compétences
    • Fortifier la confiance en ses potentiels de carrière

    Coach

    Moïra Salvadore, psychologue du travail et formatrice

  • Savoir négocier: techniques et stratégies

    Description et objectifs 

    Qu’il soit académique ou non-académique, l’environnement professionnel est le lieu de nombreuses occasions de négociation : horaires de travail, distributions des tâches, salaire, partage de ressources etc. Suivant la « Méthode Harvard » (R. Fischer & W. Ury), cet atelier introduira les participantes aux bases de la négociation et les invitera à réfléchir sur leurs propres expériences et stratégies. En portant une attention particulière aux enjeux de genre et à la perception des rôles impliqués dans les situations de négociation, il les aidera à acquérir plus de confiance pour des situations futures et à développer leurs possibilités d’action.

     Cet atelier permettra aux participantes de :

    • Reconnaître les éléments d’une négociation
    • Se familiariser avec les différentes manières de négocier
    • Prendre conscience de leurs propres stratégies de négociation
    • Exercer et réfléchir sur leur manière de négocier

     Approche

    Alternance d’apports théoriques et d’exercices pratiques sur la base des exemples et expériences apportées par les participantes.

    Coach

    Dagmar Enfer, coach et conseillère en développment de carrière

  • Se préparer à une leçon d'épreuve

    Description and objectifs

    Devoir préparer une leçon d’épreuve, c’est le signal que votre dossier de candidature a passé les premières phases de sélection et que votre profil a émergé par rapport à l’ensemble des dossiers. La commission de nomination souhaite vous voir à l’œuvre, et s’entretenir avec vous pour attester de votre adéquation avec le poste. La leçon d’épreuve est l’occasion de démontrer vos compétences, votre potentiel et de mettre en valeur vos recherches.

     Les éléments de contenu abordés seront notamment le contenu de l’exposé, les moyens de communication et aussi les questions du jury.

    • Situer les enjeux de la leçon d’épreuve
    • Développer vos habiletés de communication
    • Déterminer le contenu de l’exposé
    • Anticiper quelques questions de la commission de nomination

     Approche

    Cet atelier pratique alterne des moments d’exposé interactif, de discussions et réflexions collectives, mais aussi de mises en pratique amenant les participantes à se projeter au mieux dans la préparation d’une leçon d’épreuve.

    Coaches

    Mallory Schaub, responsable du Pôle de Soutien à l'Enseignement et l'Apprentissage, Université de Genève et Prof. Sévane Garibian, Département du droit pénal, Université de Genève

  • Self-empowerment: discover how to build your power to act

    Description and objectives

    • How could you feel more competent, worthy, valuable, and capable of doing things? What would enable you to address adversity with calm and resolve?
    • How could you create conditions around you that would foster your ideas and projects?
    • How could you develop courage to fight for what is important to you and to say No to what is not?

     Although these questions seem very personal, they are actually widely shared and universal. Most people have doubts and struggle at times with their self-image, self-acceptance and confidence. Research shows consistently that developing these aspects is highly correlated to coping with life challenges, and emotional well-being.

    This workshop is designed to help you identify ways to foster positive self-image, to transform limiting beliefs into self-compassion, and to increase your “power to act”.

     Approach

    Through experience sharing, discovery of tools like cultivating self-care and mindfulness, as well as via the analysis of concrete situations, each participant will be able to make another step on her/his path of professional and personal growth.

    Coach

    Nir Zalts, expert en matière de leadership et de développement professionnel

  • The Research Proposal: How to convince evaluators to fund your research for Horizon Europe – focus EC, ERC, MSCA

    Description and objectives 

    The workshop offers you:

    1. An overview of requirements for Horizon Europe projects (including ERC, MSCA, and collaborative projects across Pilar 2).
    2. Advice and tips from evaluators of all proposal types
    3. Coaching in groups on each section of the research proposal including:
      1. The abstract
      2. The introduction/state of the art
      3. Methdology/Research Plan
      4. Impact
      5. Budget
    4. Individual Coaching for each participant’s proposal plans

     Approach

    Presentation, discussion, exercises, taking into account of the individual cases of the participants.

    Coach

    Jennifer McClung, psychologue et biolologiste, Eurosearch 

  • Viser l'équilibre: vers une gestion consciente du temps et de l'énergie

    Description et objectifs 

    Plutôt que de se concentrer sur un nouvel outil miracle pour organiser votre temps, cet atelier adopte une approche personnalisée pour améliorer votre connaissance de vous-même et de vos besoins, dans l’objectif d’optimiser votre gestion de votre énergie et votre gestion du temps.

     L’atelier examinera les connexions entre gestion du temps et gestion de l’énergie, en prenant en compte le contexte académique et les carrières féminines. Il réservera une part importante aux réflexions individuelles et de groupe pour développer la conscience de vos besoins, des fluctuations de votre attention et de votre énergie. En partant de vos situations individuelles, l’atelier vous permettra d’évaluer vos différents engagements – académiques et non-académiques – selon leur retour sur investissement. Cette conscience vous conduira à micro- et macro-planifier votre travail, votre vie privée et vos relations, afin de développer une approche saine et équilibrée de la vie privée et professionnelle.

     Approche

    Cet atelier repose sur une combinaison d’éléments théoriques, d’échanges dans le groupe et d’exercices individuels et de groupe. La participation à l’atelier inclut un suivi individuel environ trois semaines après l’atelier. Ce suivi vise à consolider les nouvelles habitudes, mises en place après l’atelier, de gestion du temps et de l’énergie propres à chacune des participantes.

    Coach

    Marie-Paule Haefliger, psychologue FSP, coach et formatrice

     

  • Vulgariser et parler aux médias

    Description et objectifs 

    Parler d’un projet, en interne ou en externe, ou de sa spécialité, est un passage obligé dans le monde actuel. Le travail en réseau et en équipe se développe. On ne peut plus se contenter de l’entre-soi ! Pour faire passer ses projets, que ce soit auprès de ses partenaires, du public ou des médias, il est donc essentiel d’être bien comprise. Pour cela, il faut adapter sa présentation aux centres d’intérêts et au niveau de son public.

    Parler de choses très techniques ou scientifiques à des non spécialistes, sans pour autant trahir ou appauvrir le contenu du discours : quelle gageure !

    De plus, la très grande majorité des expert-e-s scientifiques sollicité-e-s par les médias sont encore et toujours des hommes. Dans cet atelier, grâce à quelques outils concrets, les chercheuses pourront mieux faire connaître leur travail à l’extérieur et ainsi gagner en visibilité.

    A la fin de cette formation, les participantes seront en mesure de parler de leur projet de manière compréhensible et simplifiée, mais juste ! Elles sauront montrer l’intérêt de leur projet et intéresser leur public. Grâce à quelques outils concrets, elles pourront mieux faire connaître leur travail à l’extérieur. Elles connaîtront les exigences et contraintes des médias et pourront répondre sans stress à une interview radio ou TV. De manière globale, les chercheuses gagneront donc en visibilité.

     Approche

    Alternance d’exposés théoriques et d’exercices pratiques pour s’approprier les outils de la vulgarisation, apprendre à structurer son discours, éviter le jargon, sortir de l’abstraction, capter l’attention du public et la maintenir, concevoir un message ciblé. Exposé sur le fonctionnement des médias, leurs contraintes, leurs biais. Entraînement à l’interview.

    Coach

    Virginie Pilault, formatrice, spécialiste en communication

  • Writing and publishing in academia

    Description and objectives

    For PhDs and postdocs, academic writing is a necessary skill to master. Often, proof of this mastery is measured in the form of publishing in peer-reviewed journals. However, the publication process can be daunting for authors, new or experienced. Knowing more about the process can help writers better tailor their work to the specific journal sought and increase their chances of success in publishing.

     After this workshop, participants will better understand:

    • Who the players are in the publication process
    • How to cite their work to avoid plagiarism, boost credibility, and support their arguments
    • How to choose the right journal for their work
    • How to adapt a paper that has been reviewed to increase their chances of publication
    • What to include in cover and response letters to best communicate with reviewers and editors.

     Although these topics are germane to many different scientific domains, this workshop will be aimed at publishing in the human and social sciences. APA norms will be referenced as examples for citation and avoiding language biases. By the end of the workshop, participants with all levels of writing and publishing experience should be able to confront the process more confidently in order to increase their chances of publication in peer-reviewed journals.

     Approach

    Presentation, discussion, and interaction in small and large groups will be offered to exchange experiences and tailor the workshop to the participants’ level(s) of experience with the publication process.

    Coach

    Sarah Stauffer, psychologue FSP et editrice scientifique