MA-Séminaire: Le statut particulier des sujets d'expérience / The special status of experiencing subjects (leh, eme)
UE-L01.02321

Dozenten-innen: Nida-Rümelin Martine
Kursus: Master
Art der Unterrichtseinheit: Seminar
ECTS: 3
Sprache-n: Englisch und/oder Französisch
Semester: SP-2023

There is a deep and fundamental difference between two kinds of things: conscious individuals (experiencing subjects) and what one may call mere things. Conscious individuals are capable of having experiential properties, properties such that it is like something to have them (e.g. being sad, enjoying a beautiful landscape, experiencing oneself as active in what one does, consciously thinking about a puzzle) Conscious individuals have an ‘inner perspective’, there ‘is a world for them’. Mere things have no experiential properties, no ‘inner perspective’, there is no world for them.

In the seminar we will discuss, based on recent publications, questions such as the following: what exactly is the difference between conscious individuals and mere thing? How can one find out if a given individual is a conscious being (for instance, can we find out, and if so how, whether complex robots are conscious)? Why do conscious individuals deserve a particular kind of respect which is not required with respect to mere things?

Les textes prévus pour le séminaire sont rédigés en anglais. L’anglais et le français seront nos langues de communication. Durant les séances du séminaire, nous allons choisir l’anglais ou le français selon les besoins et souhaits des participant(e)s.

Pour la participation au séminaire une bonne connaissance active d’une des deux langues est nécessaire. Une connaissance passive de l’autre langue est souhaitable.

Le séminaire MA de l’automne (anglais/allemand) portant un titre similaire et ce séminaire MA du printemps (anglais/français) ne traiteront pas les mêmes textes. Au cas d’un intérêt particulier à la philosophie de l’esprit on peut tout à fait choisir de participer aux deux (la thématique ainsi couverte sera plutôt large).


Lernziele

Tiefgehendes, genaues Verständnis der Thematik. Fortentwicklung der für systematische philosophische Arbeit relevanten Kapazitäten. Freude an im Gespräch gemeinsam gewonnenen philosophischen Einsichten.