• Prix Inger Salling pour la recherche en psychiatrie

Une doctorante du Département de psychologie reçoit le Prix Inger Salling pour la recherche en psychiatrie.

• Ecriture inclusive, langage épicène et féminisation du langage

Des actions futiles ou des démarches répondant à un vrai problème ?

• Interactions between long-term memory and working memory

Prof. Valérie Camos awarded a large 4-year grant by the Swiss National Science Foundation to understand how knowledge stored in long-term memory affects working memory, and conversely how working memory functioning can favor the acquisition of knowledge. This project benefits from collaboration with Dr. Vergauwe (U of Geneva) and Dr. Abadie (U of Aix-Marseille- CNRS)

• La fibromyalgie: bien plus qu'une dépression!

Contrairement aux idées reçues, les personnes souffrant de fibromyalgie ne sont pas des malades imaginaires. Un groupe de recherche de l’Université de Fribourg, en collaboration avec l’Hôpital universitaire de Zürich, vient de mettre en évidence les origines neurobiologiques de cette pathologie qui affecte entre 2 et 4% de la population suisse. Un pas décisif vers une plus grande reconnaissance.

• Swiss-Japan Science and Technology Programme

Prof. Roberto Caldara has been awarded a 3 year Strategic Japanese-Swiss Science and Technology Programme by the Swiss National Science Foundation, to collaborate with Prof. Katsumi Watanabe (Wasada University, Tokyo) and Prof. Masami Yamaguchi (Chuo University, Tokyo): Tracing cultural diversity for the decoding of facial expressions of emotion: from visual intake to neural signatures.

• Swiss Preschooler's Health Study (SPLASHY) receives prolongation

Prof. Simone Munsch and her team received a 10 months prolongation for their Sinergia project by the Swiss National Science Foundation.

• How negative social interactions at work seep into the home

Petra Klumb, Manuel Völkle & Sebastian Siegler published theirs results: supportive and appreciative interactions at work are important for health and well-being, whereas interactions involving incivility, conflict, or criticism may have a negative impact.

Département de Psychologie / Departement für Psychologie - R. Faucigny 2 - 1700 Fribourg / Freiburg - Tel +41 26 300 7620 - Fax +41 26 / 300 9712 - psychologie [at] unifr.ch